همشهری آنلاین: برخی از مهم‌ترین تولیدکنندگان بستنی در بریتانیا برای ارزان‌تر تمام شدن تولید، بستنی‌های خود را بدون وانیل، شیر تازه و خامه روانه بازار می‌کنند.

بستنی وانیلی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، در داغ‌ترين و طولاني‌ترين تابستان بريتانيا در 42 سال اخير و در شرايطي كه بسياري از مردم براي فرار از گرما به خوردن بستني پناه برده‌اند، نتايج يك پژوهش و بررسي تازه نشان مي‌دهد توليدكنندگان بستني از فرصت افزايش مصرف بستني به نفع خود بهره برده و بستني‌هاي خود را بدون استفاده از مهم‌ترين مواد مورد نياز در اختيار مردم قرار مي‌دهند.

با اينكه وانيل محبوب‌ترين طعم بستني در ميان شهروندان بريتانيايي است اما يك بستني از هر بستني بدون استفاده از يكي از سه ماه اصلي مورد نياز توليد مي‌شود. هر چند هر عاشق بستني فكر مي‌كند در حال خوردن يك ماده خنك تهيه‌شده از شير تازه، خامه و وانيل است اما بررسي‌ها نشان داده فقط نيمي از 24 برند شناخته‌شده بستني از هر سه ماده در توليد بستني استفاده مي‌كنند و ديگر برندها چندان درگير تامين وانيل، خامه و شير تازه نيستند.

در برخي از انواع بستني به جاي شير تازه از شير خشك و در برخي ديگر به جاي وانيل از نوعي طعم‌دهنده مصنوعي استفاده مي‌شود. روغن پالم، روغن نارگيل، روغن هسته پالم و آب ديگر مواد مورد استفاده در توليد برخي بستني‌ها در بريتانيا هستند. تا سال 2015 در توليد هر ماده «بستني‌مانند» مي‌بايست از لبنيات با چربي پنج درصد و 2.5 درصد پروتئين شير استفاده مي‌شد اما بر اساس قوانين تازه، رعايت كردن چنين تركيبي ديگر الزامي نيست.

توليدكنندگان بستني با كنار گذاشتن موادي چون شير تازه، خامه و وانيل واقعي به تركيبي دست يافته‌اند كه ارزان‌تر تمام مي‌شود و البته ديگر شبيه آن بستني‌هاي سنتي گذشته نيست. قيمت وانيل در سال جاري ميلادي در بريتانيا به هر كيلو 565 دلار رسيد كه گران‌تر از قيمت نقره در بازار است. بيش از 75 درصد وانيل دنيا در جزيره ماداگاسكار در جنوب‌شرقي‌ترين سواحل آفريقا توليد مي‌شود؛ منطقه‌اي كه توفندهاي پرقدرت ماه گذشته بخش‌هايي از مزارع آن را نابود كرد.

کد خبر 414698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha