همشهری آنلاین: معاون امور جنگل‌ها سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که جنگل‌های شمال ایران سالانه حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب را ذخیره و آزادسازی می‌کنند.

جنگل‌های شمال سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب ذخیره می‌کنند

به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت روز شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی اطفا حریق در مرکز آموزشی جوانشیر البرز گفت: بسیاری بر این باورند که جنگل فقط تولیدکننده چوب هست در حالی که فواید آنها بسیار است.

وی بیان داشت: ذخیره‌سازی آب باران و برف توسط جنگل و آزادسازی این آب‌ها از مهم‌ترین فواید جنگل‌ها بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بیش از 2 میلیون هکتار سطح جنگل‌های شمال کشور است، طبق بررسی‌های علمی، ضعیف‌ترین جنگل‌ها نیز قادر هستند در طول یک سال 500 متر مکعب آب در هر هکتار در خود ذخیره و به تدریج آن را آزاد کنند، اگر این قدرت ذخیره آب را در وسعت جنگل‌های شمال ضرب کنیم بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب را در طول یک سال می‌توانند ذخیره و سپس آزادسازی کنند.

نوبخت گفت: با این آمار مشاهده می‌شود که قدرت ذخیره آب یک سال جنگل‌های شمال کشور که قابل تصفیه شدن است از ظرفیت سد کارون بیشتر است.

وی با بیان این که سال گذشته مقرر شد هیچ اصله درخت سرپا از جنگل‌های شمال کشور قطع نشود خاطر نشان کرد: این درختان برای حفظ، احیاء و توسعه پوشش‌های گیاهی کشور ضروری است.

نوبخت ادامه داد: درختان و جنگل در کنار ذخیره آب نقش مهمی در تولید اکسیژن دارند به نحوی که هر هکتار جنگل در طول یک سال 2 و نیم تن اکسیژن و برابر اکسیژن مورد نیاز 10 نفر را تامین می‌کند.

کد خبر 414607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha