همشهری آنلاین: استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در اولین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه چهارم شهریورماه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

Karbasian

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه علنی امروز که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر اقتصاد و دارایی در مجلس حضور دارد، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس از نمایندگان متقاضی استیضاح خواست در بیان اظهارات‌شان از طرح مسائل حاشیه‌ای خودداری کنند.

متقاضیان استیضاح و وزیر هر کدام دو ساعت وقت دارند که یک ساعت و نیم در ابتدا و ۳۰ دقیقه در انتها صحبت کنند و دفاع نهایی با وزیر خواهد بود و سخنرانان جلسه استیضاح باید در مورد محورهای ۱۷ گانه استیضاح صحبت کنند.

  • در دوران وزارت کرباسیان قدرت خرید مردم۵۰ درصد کاهش یافته است

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آقای وزیر اقتصاد در دوران وزارت شما قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور به تاراج رفته و ۵۷ تن طلا و سکه از دست رفته است. وی افزود: آقای کرباسیان یک سال از زمان رای اعتماد نمایندگان و ارایه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت بر اساس ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی به نمایندگان گذشت. بر کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند و معلمان و رانندگان چه گذشت؟

  • آقای کرباسیان لباس وزارتخانه اقتصاد به تن شما نمی‌آید

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد و با بیان این موضوع لباس وزارتخانه اقتصاد به تن کرباسیان نمی‌آید از نمایندگان خواست با رای به استیضاح وضعیت اقتصاد را بهبود بخشند. وی گفت: گلایه‌ای از رییس جمهور دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ‌کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد می‌بود. به بحث تخصص در این باره توجه نشده ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.

  • روحیه اشرافیگری خاوری همچنان در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه‌ی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی گفت: اگر امروز خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است. وی افزود: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

  • کرباسیان، اقتصاد کلان بلد نیست

جلیل رحیمی جهان‌آبادی رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت:‌ اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است پس همکاران عزیز به نام ملت ایران به استیضاح کرباسیان رای مثبت دهیم. وی افزود: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند، ‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.

  • عملکرد کرباسیان باعث بهبود نیافتن وضعیت معیشت و افزایش بیکاری شد

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که عملکرد وزیر اقتصاد باعث اجرایی نشدن مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری شد، گفت: اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی می‌کردند اما انگار فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان کشور ما وجود ندارد. وی افزود: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

  • امروز ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. این امر یعنی خالی شدن جیب مردم و افت سرمایه مردم. این امر یعنی ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تبدیل شده است. وقتی اینگونه باشد سرمایه سرگردان به سمت مسکن و سکه و خودرو می‌رود و به تورم تبدیل می‌شود. وی بیان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟ اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

کد خبر 414600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha