شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خسرو سینایی گفت: فیلم سازی از این جهت انتخاب کردم که می توانستم از ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی در ترکیب با هم استفاده کنم.

سینما

به گزارش ایسنا، افتتاحیه برنامه "مثل یک قصه" ویژه بررسی و مرور 50 سال آفرینش هنری خسرو سینایی فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی با حضور او و جمعی از هنرمندان، عصر جمعه دوم شهریور ماه در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.

خسرو سینایی، فیلمنامه نویس و کارگردان در سخنانی گفت: از دوستانی که لطف داشتند و زحمت کشیدند که این برنامه برگزار شود تشکر می‌کنم. یکی از دوستان مطبوعاتی از من پرسید که خودت را چه کاره می‌دانی؟ من پاسخ دادم "بس که در خویش حیرانم نمی‌دانم کی‌ام، کافرم گبرم مسلمانم نمی‌دانم کی‌ام. این را از یک چینی بندزن شنیده بودم." من یک فیلم سازم. راه  فیلم سازی من برای رسیدن به این حرفه بسیار جذاب، با دیگران فرق داشت. من خیلی دیر به فیلم‌سازی رسیدم. ناخواسته کارم با شعر شروع  شد و بعد به موسیقی پرداختم. به اروپا رفتم و در آن جا معماری خواندم و همچنین چندسال آهنگ سازی خواندم.

او یادآور شد: یکی از دوستانم گفت که در  یک فیلم دانشجویی‌اش بازی کنم. من در آن کار شرکت کردم و ناگهان سینما دریچه تازه‌ای به دنیا من باز کرد. در امتحان ورودی آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین شرکت کردم و خوشبختانه قبول شدم و آن دوره چهار ساله را گذراندم و شدم سینماگر. برگشتم به ایران  و به خودم گفت که تو از این پس دیگر سینما‌گر هستی.

این نویسنده و کارگردان با بیان این که در جوار همه کارهایش ساز آکاردئون می‌زد گفت: در این ساز به جاهای خوبی رسیده بودم و کنسرتهایی هم گذاشتیم. من همیشه فیلم سازی را دوست داشتم اما حواشی اش برایم جالب نبود. فیلم سازی از این جهت انتخاب کردم که می توانستم از ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی در ترکیب با هم استفاده کنم. من در ایران خیلی سفر کردم در نهایت به این نتیجه  رسیدم که ما ایرانی های مدعی هستیم که مملکتمان را خیلی دوست داریم ولی هیچ کدام کشورمان را درست نمیشناسیم.

سینایی ضمن تشکر و قدردانی از لوییس چکناواریان که در این مراسم حضور داشت، گفت:  ایشان جزو اولین کسانی بودند که در سینمای ایران از سازهای ایرانی استفاده کرد و کارهایش در یک سطح بالا و قابل تحسین است.

او در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: روزهای سه شنبه تا جمعه در دوسانس فیلم‌هایی نمایش داده میشود. در سانس اول از ساعت 17 تا 19 فیلم های کوتاه و در سانس دوم از 19:30 تا 21 فیلم های بلند نمایش داده خواهند شد و این برنامه در هفته بعدی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه اجرا میشود.

در ابتدای این مراسم قنبر دوست مدیرمجموعه باغ موزه هنر ایرانی با اشاره به این که با افتتاح این نمایشگاه، یکی از مهم ترین رویدادهای هنری شهر  رقم خورده است، گفت: در بهمن ماه سال گذشته وقتی که برای اولین بار فرصتی کسب کردم که آقای سینایی را از نزدیک ملاقات کنم، خیلی مضطرب بودم؛ زیرا قرار بود با یکی از بزرگان هنر این سرزمین گفت وگو کنم. برنامه امروز حاصل همان گفتوگویی است که با ایشان داشتم، هر لحظه از آن ملاقات برای من درسی داشت.

او ادامه داد: از این رو همه همت خود را معطوف کردیم که شرایط را ترتیب دهیم که مردم فرصتی داشته باشند که با این هنرمند سرزمینشان بیشتر آشنا شوند و او را ملاقات کنند و از تجربیاتش بهره‌مند شوند. ضمن اینکه این اتفاق در محیطی شکل بگیرد که متفاوت از کلاس درس و دانشگاه باشد.

مدیر مجموعه باغ موزه هنر ایرانی درباره این نمایشگاه گفت: عکس های تاریخی از آلبوم خانوادگی شان را به نمایش گذاشتیم تا مردم با ایشات آشنا شوند، صدایش را بشنوند، سینمای داستانی و مستند اش را ببینند و بیش از پیش تجربه کنند. جوان سرزمین ما نیازمند شناخت بیشتر به اسطوره های شان هستند. خسرو سینایی همانطور که از اسمش پیداست شهریار دانش است و در خانواده زیست است که همگی صاحب علم و هنر بوده و هستند. فرصتی فراهم شد که در کنار هم طی ۱۵ روز مروری داشته باشیم بر ۵۰ سال آفرینش هنری ایشان و شاگردی کنیم و بیاموزیم. امیدوارم مسیری که امروز آغاز کرده‌ایم تداوم پیدا کند و این لیاقت را داشته باشیم تا دیگر پیشکسوتان عرصه هنری را دعوت کرده و مثل یک قصه سرگذشت شان را رعایت کنیم و تجربیاتشان درس بگیریم.
در ادامه این مراسم،

به گزارش ایسنا، طی این ویژه برنامه هشت فیلم سینمایی بلند و ۲۴ فیلم مستند از ساخته‌های خسرو سینایی به نمایش گذاشته می‌شود و در پایان هر بخش، جلسه پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد.
در بخش دیگری از این رویداد عکس‌های تاریخی از آلبوم تصاویر خانوادگی با روایتی داستان‌گونه برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.
در این رویداد علاوه بر نمایش آثار مکتوب از قبیل شعر، فیلمنامه و آثار ترجمه، شرایطی فراهم شده تا علاقه‌مندان بتوانند آثار را با امضای این هنرمند پیشکسوت تهیه کنند.
نمایش جایزه‌های ملی و بین‌المللی، لوح‌ها و نشان‌های دریافتی و همچنین پخش برخی موسیقی فیلم‌های ساخته شده توسط سینایی و به نمایش گذاشتن ساز آکاردئون این هنرمند  که با آن در سال ۱۹۶۵ در سالن موتزارت کاخ کنسرت شهر وین قطعاتی را تکنوازی کرد از دیگر بخش های این رویداد است.

کد خبر 414525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha