گروه بورس: شرکت بورس اوراق بهادار برنامه گسترده‌ای را برای پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های بین‌المللی آغاز کرد.

 عمده این تلاش‌ها، معطوف به عرضه سهام ایرانی در بورس‌های شرق آسیا نظیر مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ متمرکز شده است.

خبرهای دریافتی حاکی است: پس از انجام مذاکراتی با بورس‌های مالزی، ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مذاکرات جدیدی با مسئولان بورس سنگاپور برای پذیرش شرکت‌های ایرانی در این بورس آغاز شد.

بر همین اساس شرکت بورس اوراق بهادار از تمامی شرکت‌های بورس خواست تا در صورت تمایل آمادگی خود را برای حضور در کشورهای دیگر به شرکت بورس اعلام کنند.

قرار است سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان اولین شرکت ایرانی در یکی از بورس‌های مالزی یا سنگاپور پذیرش شود.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام این خبر افزود: مذاکرات جدیدی با بورس‌های مالزی و سنگاپور برای پذیرش شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز شده و هم‌اکنون نمایندگان شرکت بورس در مالزی به‌سر می‌برند و پس از آن طی سفری به سنگاپور جزئیات پذیرش شرکت مس را در سنگاپور بررسی خواهند کرد.

وی افزود: درصورتی‌که مذاکرات با بورس سنگاپور به نتیجه برسد ممکن است برنامه پذیرش شرکت‌های ایرانی در این بورس زودتر از مالزی به نتیجه برسد.

رحمانی از پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس سنگاپور با روشی متفاوت از بورس مالزی خبر داد و گفت: به‌دلیل مشکلات قانونی که برای عرضه سهام ایرانی در بورس مالزی وجود دارد قرار است سهام ایرانی به‌وسیله روش گواهی سپرده فراملی در بورس سنگاپور عرضه شود.

وی با بیان این‌که بررسی سنگاپور این امکان را دارد که سهام را به‌صورت گواهی سپرده فراملی عرضه کند، گفت: براساس این روش یک شرکت تأمین سرمایه با حضور در ایران 10 درصد از سهام یک شرکت ایرانی را خریداری می‌کند و سپس خود در بورس سنگاپور گواهی سپرده منتشر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این روش تمامی موانع گذشته از قبیل تقسیم سود بین سهامداران و حسابرسی بین‌المللی حل خواهد شد و ما سود سهام را به شرکت تأمین سرمایه پرداخت خواهیم کرد و این شرکت خود اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد:  از تمامی شرکت‌های بورس خواسته‌ایم درصورتی‌که شرایط خود را مناسب می‌دانند آمادگی خود را  برای پذیرش در بورس کشورهای دیگر اعلام کنند.

به گفته رحمانی به غیر از شرکت ملی صنایع مس که برای پذیرش در بورس کشورهای دیگر بسیار جدی است شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نیز آمادگی خود را  اعلام کرده است.

وی افزود: ما برای تمامی شرکت‌هایی که آمادگی خود را اعلام کنند برنامه معرفی را در بورس کشورهای دیگر برگزار می‌کنیم تا اطلاعات خود را  ارائه دهند و شرایط برای حضورشان فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه از سفر رئیس بورس استانبول به تهران خبر داد و گفت: به‌دنبال مذاکراتی که با مسئولان بورس ترکیه انجام شده قرار است ظرف هفته‌های آینده حسین ارکان، رئیس بورس استانبول به ایران سفر کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به غیر از بورس سنگاپور که امید زیادی برای حضور شرکت‌های ایرانی در آن وجود دارد مذاکراتی نیز با بورس هنگ‌کنگ انجام شده است.

سفر به مالزی

جدیدترین اخبار حاکی است: هفته گذشته مدیران 23 شرکت بزرگ با مدیرعامل شرکت بورس با هدف بررسی چگونگی جذب سرمایه‌های خارجی و حضور شرکت‌های ایرانی در 3بورس مالزی، هنگ‌کنگ و سنگاپور نشستی را برگزار کردند در پی آن گروهی از مدیران و مسئولان شرکت ملی مس شنبه گذشته به مالزی سفر کردند تا با انجام مذاکرات و بررسی‌های دقیق‌تر در روند پذیرش این شرکت در بورس مالزی تسریع شود.

با توجه به عرضه محصولات فلزات اساسی مانند مس و وفولاد در بازار‌های جهانی، مدیران شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای چون مس و فولاد مبارکه علاقه دارند با حضور در بورس‌های بزرگ جهان ضمن برخورداری از مزایا نسبت به کسب بیشتر اعتبار بین‌المللی و فروش محصولات اقداماتی را انجام دهند.

عملکرد یکساله شرکت بورس

علی رحمانی در گفت‌وگویی دیگر با فارس درباره عملکرد یک سال اخیر شرکت بورس می‌گوید: شرکت سهامی عام بورس در حالی روز بارانی 15 آذرماه سال گذشته براساس قانون بازار اوراق بهادار تأسیس و راه اندازی شد که در نخستین گام امورپذیرش بر عهده مؤسسان شرکت سهامی عام بورس را به عهده گرفت.

مدیرعامل شرکت بورس به بهمن ماه سال پیش اشاره می‌کند، روزی که تالارهای منطقه‌ای به شرکت بورس واگذار شد.

رحمانی در این خصوص می‌گوید: اصلاح ساختار، تغییرات در انواع قراردادها و نیروی انسانی، تنها بخشی کوچک از اقداماتی بود که به منظور کاهش هزینه‌های تالارداری شرکت بورس انجام شد. ما بر این باور بودیم که تا زمان اشاعه کامل فرهنگ سهامداری و توسعه شبکه مخابرات و اینترنت، ناگزیر به حفظ و نگهداری فیزیکی تالارها در سطح کشور هستیم. اما در عین حال باید با اجرای راهکارهای اقتصادی، هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم.

کد خبر 41435

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز