همشهری آنلاین: شهردار پایتخت با بیان اینکه شهرداری تهران مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، سهم حقوق کارکنان از بودجه شهرداری تهران را اعلام کرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از شهرنوشت، محمدعلی افشانی در نشست هم‌انديشي نخبگان شهري پيرامون سند راهبردي برنامه سوم شهر تهران درباره راهكارهاي افزايش منابع شهر، گفت: ما با دولت كنار آمده‌ايم و دولت موافقت كرده كه درآمد شهرداري از ماليات بر ارزش افزوده را افزايش دهد.

وی افزود: بر اساس تبصره ماده ٥٢ سال ١٣٦٢ دولت موظف بود، اقداماتی را به مرحله اجرا گذارد تا شهرداري‌ها طَي سه سال روي پاي خود بایستند.

شهردار تهران با اشاره به تحولات صورت گرفته در اين رابطه و كم و كمتر شدن سهم شهرداري‌ها از عوارض يا ارزش‌افزوده، ادامه داد: الان سهم شهرداري‌ها به ظاهر ٣٣ درصد است اما رقم واقعی زير ٢٧ درصد است.

افشاني تصریح کرد: وقتي اسم اين عوارض به ماليات تغيير يافت ما با حضور در دولت و بيان تاريخچه موضوع، سهم کنونی شهرداری را به ٥٠ درصد رساندیم و اميدواريم این مهم در مجلس نيز به تصويب برسد. از نظر شهردار تهران، این یکی از راه‌های تامین درآمد برای شهر است اما دارای تاثیر اندکی است، زیرا شهرداری تهران مبلغ 55 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و بخش عمده‌ای از این بدهی نیز به بخش بانکی است که هر ماه سود بانکی نیز در ارقام بدهی اضافه می‌شود.

شهردار تهران تاکید کرد: از صاحبنظران درخواست می‌کنم در رابطه با برنامه سوم شهرداري راهكارهايي ارائه دهند كه موضوعات غیرقابل اجرا در برنامه پيش رو تكرار نشود.

وي با بيان اينكه برنامه من در دو واژه ارتقاي كيفيت زندگي مردم و ايجاد رضايتمندي براي مردم نهفته است و بر این اساس، شعار «شهر زيست‌پذير و شهروند مشاركت‌پذير» را انتخاب كرده‌ام، ادامه داد: اين شعار را بر مبنای دانش امروز بشري در حوزه شهرسازي و با مطالعات کارشناسی انتخاب كردم و معتقدم حتی اگر بخش اندکی از ان شعار، تحقق پيدا كند، وضعيت زندگي ما بهتر مي‌شود.

افشاني با عنوان اين مطلب كه هرگز نباید با نگاه ایده‌آلی بپنداریم فقط با اجرای اين برنامه و طی چند سال كار، همه مشكلات بزرگ تهران حل و فصل خواهد شد، ادامه داد: حتي اگر يك قدم هم برداریم، به نوبه خود ارزشمند است. قدم اول اين است كه وضعیت بدتر نشويم، قدم دوم اينكه وضعیت بهتر شود و قدم سوم اینکه سرعت بهبود افزایش پيدا كند.

افشاني با تاكيد بر اينكه بودجه شهرداري تهران طی 5 سال گذشته بین 17هزار و 200 میلیارد تا ١٧ هزار و 500 ميليارد تومان متغیر بوده است، اين در حالي است كه حدود ١٠ هزار ميليارد تومان آن صرف حقوق كاركنان شهرداري شده است، گفت: کل منابع برای شهری با دغدغه‌هاي موجود بسیار، همين ارقام است.

وی با ذکر مشکلات و چالش‌های کنونی شهر تهران در حوزه‌های مختلف گفت: از صاحبنظران و کارشناسان تقاضا دارم برای شهری به نام تهران با دانستن این واقعیت که این شهر دارای مسائل متعددی است، برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر 414199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha