شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «درخت گلابی وحشی» به کارگردانی نوری بیلگه جیلان به نمایندگی از ترکیه در نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت می‌کند.

فیلم درخت گلابی وحشی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از هاليوود ريپورتر، «درخت گلابي وحشي» كه بهار گذشته در بخش مسابقه هفتاد و يكمين دوره جشنواره فيلم كن حضور داشت، از سوي تماشاگران و منتقدان بسيار تحسين شد اما در كنار «همه مي‌دانند» اصغر فرهادي نصيبي از جوايز نبرد. حالا جيلان بايد بخت خود را براي نخستين حضور يك فيلمساز ترك در ميان پنج نامزد نهايي بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار بيازمايد.

اين نخستين فيلم كارگردان تحسين‌شده تركيه‌اي در رقابت اسكار است. جيلان 59 ساله يكي از محبوب‌ترين فيلمسازان تاريخ جشنواره كن است كه در 2014 با «خواب زمستاني» جايزه نخل طلايي بهترين فيلم را برد، در 2008 با «سه ميمون» برنده جايزه بهترين كارگردان شد و شش سال پيش از آن هم با «دوردست» جايزه جايزه بزرگ هيات داوران را به دست آورده بود. او اين فرصت را دارد تا آرزوي سينماي تركيه را براي درخشش در اسكار برآورده كند.

«درخت گلابي وحشي» داستان نويسنده‌اي جوان را روايت مي‌كند كه در تلاش است پول مورد نياز را براي چاپ رمان خود تامين كند. برخي منتقدان نهمين فيلم كارگردان جيلان را يك روايت آرام، شاعرانه و عميق از دنياي امروز تركيه مي‌دانند؛ فيلمي كه در ميان حدود 20 فيلم به نمايش درآمده در بخش مسابقه جشنواره كن امسال بهترين امتياز و نقدها را از منتقدان سايت معتبر متاكريتيك به دست آورد و نمره آن در اين سايت 94 از 100 است.

فيلم جيلان تا امروز علاوه بر كن در فرانسه در جشنواره‌هاي سيدني، نيوزيلند و مبلورن به نمايش درآمده و در كشورهاي كروواسي، فرانسه و تركيه روي پرده رفته است. شركت فرانسوي ممنتو فيلمز حق پخش جهاني «درخت گلابي وحشي» را در اختيار دارد و آن را تا پيش از پايان مهلت مقرر در آمريكاي شمالي اكران مي‌كند.

کد خبر 413936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha