پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازار طلای تهران نتوانست در مقابل کاهش ده دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی مقاومت کند و چهارشنبه بهای انواع مسکوکات طلا روند نزولی گرفت.

gold

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فشار قدرت گرفتن شاخص دلار بر بازارهای جهانی سبب شده تا بهای طلا به پایین ترین قیمت خود از ژانویه 2017 تاکنون (دی ماه 95) سقوط کند.

براساس اعلام خبرگزاری رویترز، شاخص دلار به بالاترین سطح 13 ماهه خود رسیده است.

اکنون بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 10 دلار کاهش به 1184 دلار در هر اونس رسیده است و به دنبال آن بهای هر گرم طلای خام 18 عیار در بازار تهران امروز با 3810 تومان کاهش نسبت به پایان معاملات دیروز 292 هزار و 160 تومان عرضه شد.

بهای طلا در بازار ایران از ضرب نرخ جهانی هر اونس طلا در بهای دلار آمریکا محاسبه می شود؛ در ماه های اخیر که قیمت دلار در نوسان بود، این ارز بیشترین اثر را در تعیین قیمت طلای خام داشت اما در روزهای اخیر و با به رسمیت شناختن بازار ثانویه و معاملات ارز در صرافی ها، نوسان قیمتی آن کاهش یافته است و فعالان بازار طلا نیز این امید را دارند که با پایدار شدن بازار ارز، بازار طلا نیز به آرامش برسد.

با این حال، وضعیت بازار مسکوکات طلا به گونه دیگری است؛ به گفته «ابراهیم محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد نزدیک یک میلیون تومان حباب دارد یعنی بالاتر از بهای واقعی خود خرید و فروش می شود زیرا تقاضا برای خرید طلا با هدف ذخیره سازی آن هنوز از بین نرفته است.

بنابراین اگرچه تقاضا برای خرید انواع سکه طلا در بازار وجود دارد و نرخ ها را بالاتر از بهای واقعی نگه داشته است، اما سقوط بهای فلز زرد در بازارهای جهانی، امروز بازار مسکوکات طلا را تحت تاثیر قرار داد به شکلی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 80 هزار تومان کاهش، به سه میلیون و 806 هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 90 هزار تومان عقبگرد، سه میلیون و 463 هزار تومان رقم خورد.

همچنین هر نیم سکه را با 30 میلیون تومان کاهش، یک میلیون و 782 هزار تومان و هر ربع سکه با 10 هزار تومان افت، 921 هزار تومان داد و ستد شد اما سکه گرمی در رقم 501 هزار تومان ثابت ماند.

  • بهای نرخ‌ها در سامانه ارزی

براساس نرخ‌های اعلامی در سامانه نظارت ارز (سنا) که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده توسط صرافی های مجاز کل کشور است، میانگین خرید هر یورو 92 هزار و 633 ریال و بهای فروش آن 93 هزار و 215 ریال است.
همچنین صرافی ها هر دلار آمریکا را به طور میانگین 79 هزار و 480 ریال خریداری کردند و 79 هزار و 350 ریال فروختند.

بهای خرید هر درهم امارات نیز 21 هزار و 946 ریال و نرخ فروش آن 22 هزار و 58 ریال در سامانه سنا ثبت شده است.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «همانطور که از ابتدا گفته ایم، در نرخ ارز دخالت نمی کنیم و بازار در این خصوص تصمیم می گیرد؛ کار اصلی تعادل بخشی ارزی ما بازار ثانویه است و این بازار به تدریج عمق می یابد».

وی افزود: «قبول داریم که قیمت های ارز در بازار ثانویه برای واردکنندگان قابل قبول نیست؛ صادرکنندگان نیز باید متوجه این موضوع شوند که با این قیمت ها خریداری ندارند و باید نرخ ها کاهش یابد».

رییس کل بانک مرکزی گفت: وزن اصلی بازار روی بازار ثانویه است و حدود 90 درصد معاملات در این بازار انجام می شود؛ بنابراین تاثیر خود را می گذارد.

وی همچنین درباره تاثیر پیش فروش سکه بر نرخ آن در بازار نیز گفت: در گذشته سکه به تعداد زیاد پیش فروش کردیم که با همان قیمت سابق تحویل می دهیم و به تدریج وارد بازار می شود.

کد خبر 413813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha