همشهری آنلاین: رتبه‌بندی جهانی شانگهای در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و بر اساس این رتبه‌بندی، ۱۳ دانشگاه ایرانی در سال ۲۰۱۸ در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش فارس، محمدجواد دهقانی سرپرست پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) گفت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود.

وی افزود: رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را پوشش می‌دهد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

دهقانی اظهار داشت: شانگهای یکی از ۳ نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه ۴ معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط ۶ شاخص ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می‌شود.

سرپرست ISC گفت: در رتبه‌بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۱۸، ایران با ۱۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۴ دانشگاه، مالزی با ۵ دانشگاه، مصر با ۵ دانشگاه، پاکستان با ۴ دانشگاه، عربستان با ۴ دانشگاه، تونس با 2 دانشگاه، قطر و لبنان و اوگاندا با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.

دهقانی افزود: در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۸ شانگهای ۱۳ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور یافتند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ تعداد دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی ۸ مورد بود و لذا شاهد رشد بیش از ۶۰ درصدی این حضور نسبت به سال قبل هستیم.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سال ۲۰۱۸ تعداد ۵ دانشگاه از جمله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شیراز ، دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اولین بار در نظام رتبه‌بندی شانگهای حضور یافتند.

سرپرست ISC افزود: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانست در سومین حضور خود در رتبه‌بندی شانگهای، جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۸ را کسب کند.

وی گفت: دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه ۶۰۰-۵۰۱، دانشگاه علم و صنعت در اولین حضور در رتبه‌بندی شانگهای در بازه ۷۰۰- ۶۰۱ ، دانشگاه تربیت مدرس در بازه ۷۰۰-۶۰۱ و دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه ۸۰۰-۷۰۱ ، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز در بازه ۹۰۰-۸۰۱ و دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارند.

کد خبر 413795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha