همشهری آنلاین: گوگل چنان مشتاقانه پیگیر ثبت دقیق مکان‌های رفت و آمد شماست که حتی اگر دستور بدهید هم باز دنبال‌تان می‌آید.

گوگل

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از آسوشیتدپرس، بسياري از خدمات گوگل روي دستگاه‌هاي اندرويدي و گوشي‌هاي آيفون داده‌هاي مكان‌يابي كاربران را ذخيره مي‌كنند و حتي اگر يك كاربر در گوشي خود نخواهد داده‌هايش در گوگل ثبت و ضبط شود، اين شركت همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد. پژوهشگران علوم رايانه در دانشگاه پرينستن يافته‌هاي خبرنگاران اسوشيتدپرس را تاييد كردند تا فصلي تازه در بحران حريم خصوصي در فضاي مجازي آغاز شود.

گوگل در حالت عادي از كاربران براي استفاده از اطلاعات مكان‌يابي اجازه مي‌گيرد و اگر كسي بخواهد از برخي خدمات آن مانند نقشه‌هاي گوگل رفتن به جايي استفاده كند، اين نكته به او يادآوري مي‌شود. در اين حالت صرفا با موافقت كاربر مكان‌هاي رفت و آمد در حافظه گوشي قرار مي‌گيرد و گوگل مپس تاريخچه حركت كاربر را در طول روز در يك خط زماني به نمايش مي‌گذارد. اين امكان بيشتر به درد پليس در رديابي محل رفت و آمد خلافكاران مي‌خورد.

با اينكه گوگل در صفحه رسمي خود اعلام كرد با خاموش كردن گزينه لوكيشن هيستوري ديگر هيچ رد پايي از كاربران در فضاي مجازي باقي نخواهد ماند اما به نظر مي‌رسد برخي اپليكشن‌هاي گوگل بدون توجه به از كار افتادن لوكيشن هيستوري هم به كار خود در رديابي كاربران بدون اطلاع و اجازه آنها ادامه مي‌دهند. اين نكته بيش از همه هنگام باز كردن نقشه گوگل يا اپليكشن پيش‌بيني آب و هوا نمود دارد كه بلافاصله محل حضور شما را اعلام عمومي مي‌كنند!

ماجرا زماني جالب‌تر مي‌شود كه شما بخواهيد از موتور جستجوي گوگل براي به دست آوردن اطلاعات خاص استفاده كنيد. در اين حالت، محل دقيق قرار گرفتن كاربر در طول و عرض جغرافيايي با دقت كمتر از نيم‌متر مربع در حساب كاربري گوگل ثبت و ضبط مي‌شود. اين يعني نقض حريم خصوصي دو ميليارد كاربر دستگاه‌هاي اندرويدي و صدهاي ميليون دارنده گوشي‌هاي آيفون كه براي مسيريابي و جستجو به گوگل اعتماد كرده‌اند.

از سوي ديگر، گوگل مدعي است به هيچ وجه حريم خصوصي كاربران را نقض نكرده و هر كاربري بخواهد مي‌تواند با از كار انداختن گزينه لوكيشن هيستوري در بخش web and app activity (به شكل پيش‌فرض فعال است) رد پايي از خود به جاي نگذارد. ضمن اينكه حذف دستي نقشه تمام محل‌هاي رفت و آمد ديگر گزينه پيشنهادي گوگل است؛ كاري بسيار وقتگير و سخت كه صرفا به درد پاك كردن دسته‌جمعي تمام مكان‌هاي ثبت‌شده مي‌خورد.

كاربران مي‌توانند با وارد كردن عبارت myactivity.google.com تصويري كامل از فعاليت‌هاي خود زير نظارت دوربين‌هاي نامرئي گوگل ببينند كه البته بسياري از آنها ربطي به لوكيشن ندارد. پس از فاش شدن ماجراي سوءاستفاده فيس‌بوك از اطلاعات كاربران، به نظر مي‌رسد گوگل هم در ماجراي استفاده از رديابي لوكيشن‌هاي كاربران خود براي افزايش درآمدهاي ناشي از آگهي‌ها تحت فشار قرار گرفته است.

كاربران دستگاه‌هاي مبتني بر IOS مي‌توانند با رفتن از اين مسير از رديابي گوگل در امان باشند: Google Account - Personal Info & Privacy - Go to My Activity - Activity Controls - Web & App Activity

در كاربران دستگاه‌هاي اندرويدي اين مسير اندكي ساده‌تر و سرراست‌تر است: Google settings - Google Account - Data & Personalization - Web & App Activity

کد خبر 413608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha