همشهری آنلاین: رخشان بنی اعتماد خبر داد: با همکاری فرهاد توحیدی (فیلم‌نامه نویس) در حال نوشتن فیلمنامه‌ی زندگی «توران میرهادی» است.

به گزارش ایسنا، رخشان بني‌اعتماد در مراسم اکران خصوصی مستند «توران خانم» حضور داشت با ارائه‌ی توضیحاتی در ارتباط با مراحل ساخت این مستند، گفت: ساخت این مستند براساس یک دغدغه قدیمی شکل گرفت؛ متاسفانه در جامعه ما به دلیل محدودیت‌هایی که در تلویزیون وجود دارد و تقسیم افراد در این رسانه به خودی و ناخودی؛ تعدادی از شخصیت‌های اثرگذار در کشور ، این فضا و فرصت برایشان فراهم نمی‌شود که در معرض معرفی و دید جامعه قرار بگیرند. 

وی با بیان این‌که معتقدم شخصیت‌هایی همچون "توران میرهادی" یک الگوی الهام‌بخش برای همه ما به خصوص جوانان است و متاسفانه این فرصت برای جوانان به راحتی فراهم نمی‌شود که با شخصیت‌هایی چون ایشان از نزدیک آشنا شوند، ادامه داد: خانم میرهادی یک شخصیت استثنایی در تاریخ و فرهنگ ایران است؛ او یکی از معماران نهاد کودکی در ایران است که با تلاش‌هایش «شورای کتاب کودک» شکل گرفت و این شورا تاکنون توانسته اقدامات موثری را در این حوزه انجام بدهد. 

این کارگردان با بیان این‌که شخصیت خانم میرهادی شخصیت چند صد وجهی است، یادآور شد: از سال 1391 تا 1395 که در واقع آخرین سال‌های حیات ارزشمند ایشان بود، من توانستم  برای ساخت این مستند در کنار ایشان باشم .  توران خانم به واقع اسطوره‌ای از تلاش و هدف هستند و در کمال محبت  این اجازه را به من و آقای مجتبی میرتهماسب (دیگر کارگردان مستند توران خانم) دادند که در این چهار سال همراه ایشان باشیم. 

وی با اشاره به تلاش‌های توران میرهادی و همکارانش برای تدوین  و چاپ «فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان» در ایران،گفت: ایشان معتقد بودند که باید فرزندان و کودکان این سرزمین به یک دایره‌المعارف غیرترجمه ای که متعلق به سرزمین خودشان باشد، دسترسی داشته باشند. در راستای این تلاش‌ها تا زمانی که زنده بودند 16 جلد این فرهنگ‌نامه چاپ شد و یک جلد دیگر آن نیز بعد از فوت ایشان منتشر شد. 

بنی‌اعتماد در بخش دیگری از این نشست که با همراهی شیرین برق‌نورد (تدوین‌گر فیلم) برگزار می‌شد، گفت: خانم میرهادی شورای کتاب کودکان و نوجوانان را با حمایت مردم ایجاد کردند و تاکنون 700 نویسنده داخلی به صورت داوطلبانه با این شورا فعالیت کرده‌اند و ازاین موضوع می‌توان به عنوان یکی از منحصرترین شکل‌های مشارکت مردمی یاد کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که خانم میرهادی در این فیلم به نقل از مادرشان تاکید می‌کنند که باید «غم‌ها و غصه‌های بزرگ را به قدم‌های بزرگ در زندگی تبدیل کند» و به نظر می‌رسد چنین موضوعی در زندگی خانم میرهادی در جریان بوده است، گفت: خانم میرهادی هر آنچه را که می‌گفت به آن اعتقاد داشت و این موضوع در رفتار ایشان جلوه گر بود ، صحبت‌هایش برای  شعار و موعظه نبود بلکه به آن عمل می‌کردند ، یادم هست یک روز در جریان فیلم برداری  این مستند که هوای تهران به شدت آلوده بود، من به ایشان گفتم «چقدر شهر تهران از نظر زیبا شناختی دچار مشکل است و این موضوع باعث ناراحتی است» ایشان نیز  در جواب به من گفتند؛ «ساختمان‌ها را نگاه نکن، آدم‌ها را نگاه کن» من پس از شنیدن این صحبت بسیار از گفته خودم خجالت زده شدم. 

این کارگردان یادآور شد: توران خانم ذهنش را آلوده به هیچ چیز منفی نمی‌کرد، به نقدها گوش می‌داد و اگر صحبتی که مطرح می‌شد، نقد نبود، به گوینده آن می‌گفت «ذهنت را با این زباله‌ها پر نکن».

در ادامه مراسم به حاضران در این جلسه که عموما جوان بودند توصیه کرد کتابهای  توران میرهادی را مطالعه کنند و این موضوع  را با خواندن کتاب «مادر» وی  آغاز کنند. 

رخشان بنی‌اعتماد همچنین خبر داد: در حال نوشتن فیلمنامه زندگی «توران خانم» با همکاری فرهاد توحیدی یکی دیگر از فیلمنامهنویسان کشور است.

کارگردان مستند «توران خانم» همچنین در ادامه این نشست به شخصیت «محسن خمارلو» همسر دوم توران میرهادی اشاره کرد و گفت: او نیز فرد جوانمردی بود و تا آخر عمر به خانم میرهادی برای پیشبرد اهدافش در زمینه آموزش کودکان و نوجوانان کمک کرد.

این کارگردان سینما که تاکنون چندین فیلم مستند نیز ساخته است، در پاسخ به سئوالی در مورد استراتژی وی و مجتبی میرطهماسب برای ساخت این مستند با تاکید بر اینکه استراتژی مشخصی برای ساخت این مستند داشته‌ایم و در واقع می‌دانستیم که باید بر روی چه موضوعی متمرکز باشیم،ادامه داد:خانم میرهادی به شدت نگران آینده و نبودنشان و همچنین تاثیر آن بر روی تدوین فرهنگنامه کودک و نوجوان بودند و ما نیز با توجه به این موضوع استراتژی مشخصی را برای ساخت مستند در نظر گرفته بودیم.

او همچنین با بیان اینکه هیچ راش سرگردانی در جریان ساخت  این مستند نگرفتیم و جلسات متعدد شورای تدوین فرهنگ نامه کودک و نوجوان را بر اساس ضرورت فیلم‌برداری کردیم،تاکید کرد: استراتژی ما به لحاظ موضوعی و روند تهیه مستند مشخص بود.

بنی‌اعتماد در  بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شخصیت خانم میرهادی برای نسل من شخصیت غریبی نبود، ادامه داد:من پیش از آشنایی نزدیک با ایشان، همواره فکر می کنم  که اگر شاگرد خانم میرهادی بودم فرد موفق تری می شدم و وقتی ایشان را از نزدیک دیدم فکر کردم به واسطه این نزدیکی و شناخت دقیق تر از ایشان حتما می توانم انسان و مادر بهتری نیز شوم.

وی خاطرنشان کرد: خانم میرهادی شخصیت شناخته شده برای نسل من است و دوست داشتم جوان‌ترها نیز با این شخصیت آشنا شوند آقای میر طهماسب که از نسل جوان هستند در جریان ساخت این مستند به همان میزان که من به این موضوع علاقه‌مند بودم، پیگیر این موضوع بودند و به آن علاقه  نشان می دادند.

در ادامه این برنامه‌ی شیرین برق نورد تدوینگر این مستند، با بیان اینکه مستند «توران خانم»، ششمین  پروژه همکاری‌اش با میر طهماسب و رخشان بنی اعتماد است، از سنگینی این پروژه خبر داد و افزود: نزدیک به ۱۲۷ ساعت راش برای ساخت این مستند گرفته شده بود، تدوین کار پنج ماه و نیم به طول انجامید و من برای تدوین کار تمام راشها را دیدم و به این واسطه لحظات زیادی را با خانم میرهادی با نفسها و قدمهای ایشان گذراندم.

وی همچنین با اشاره به شخصیت خانم میرهادی تأکید کرد: همانطور که شخصیت خانم میرهادی الهام و تاثیرگذار است نگاه سازندگان فیلم نیز  همسو با روحیه شخصیت اصلی مستند است. فیلم آرام و ظریف است و تلاش می کند جنبه‌هایی از شخصیت خانم میرهادی را به نمایش بگذارد و همه تلاش ها در ساخت این مستند در جهت تبیین شخصیت این فرد است.

برق‌نرود در پایان این نشست که در کافه «روزود» و با اجرای مازیار فکری ارشاد (منتقد سینما) برگزار شد، با بیان این که این مستند برای جامعه الهام بخش است و امیدوارم که دیده شود، گفت: این فیلم را از نظر زیباشناسی مفهوم و ساختاری، فیلمی قوی می‌دانم.

کد خبر 413554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha