دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست هفتگی شهر کتاب ۲۳ مرداد به بحث و گفت‌وگو در باب «علم، فلسفه و الهیات و رویارویی با پرسش‌های ابدی» اختصاص دارد.

نشستی برای رویارویی با پرسش‌های ابدی

پرسش‌های بنیادی انسان از آغاز تفکر بشر وجود داشته‌اند و همواره حس انسان را برانگیخته‌اند. منظور از پرسش‌های بنیادی آن پرسش‌هایی است که انسان درباره‌ ماهیت خودش و جهان دارد. این پرسش‌ها به تناسب رشد فهم انسان، عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و به موازات آن پاسخ به این پرسش‌ها هم با پیشرفت دانش انسان، دقیق‌تر شده‌اند. سه حوزه‌ اصلی که به این پرسش‌ها پرداخته‌، فلسفه، علم و مذهب بوده است. این حوزه‌ها هر یک از منظر خود پرسش‌ها را کاویده و کوشیده‌اند پاسخ‌هایی درخور برای آن‌ها فراهم آورند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌های علمی که در نیمه‌ دوم قرن بیستم در حوزه‌های فیزیک، کیهان‌شناسی، علوم زیستی و علوم شناختی حاصل شده است، نوعی همگرایی و همسویی میان این سه حوزه اجتناب‌ناپذیر باشد. پرسش از منشأ پیدایش جهان، فرآیند شکل‌گیری حیات و به ویژه حیات هوشمند، خاستگاه قوانین طبیعت و ماهیت ذهن و آگاهی از این جمله پرسش‌هاست.

به رغم تقاضای نسل امروز برای یافتن پاسخ‌هایی به این پرسش‌ها، طرح این نوع مباحث شایسته است که بیشتر مورد توجه جامعه‌ علمی و فرهنگی ایران قرار گیرد و مرکز فرهنگی شهر کتاب در نشست‌های مختلف به این پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشمندان، فیلسوفان و نویسندگان می‌پردازد.

اين نشست با حضور مصطفی مستور، دکتر میثم توکلی‌بینا (عضو هیات علمی موسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه) و دکتر کاظم سرپولکی (مدیر گروه علوم زیستی دفتر مطالعات علم و دین) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی برگزار می‌شود.

کد خبر 413406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha