مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

محمد سرابی- آوا جاودانی -خبر‌نگار: مشهد میزبان شهرداران کلانشهرهای ایران بود؛ شهردارانی که هریک در محدوده کاری خود مشکلات گوناگون دارند و بخش مالی نظیر مطالباتی که از دولت دارند یا تأمین منابع پایدار، در میان همه آنها مشترک است.

نشست شهرداری

شهردار تهران در نشست خبری پس از این همایش اظهار کرد: لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها برای پیشگیری از شهرفروشی و تخریب شهرها تصویب شد؛ دولت در هفته گذشته لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را مصوب کرد و امیدوارم مجلس نیز این لایحه را تصویب کند. در این صورت نگران نیستیم که برای ارائه خدمات و تأمین هزینه‌ها چه کنیم.

سیدمحمدعلی افشانی، درباره نحوه اختصاص درآمدها توضیح داد: در لایحه دولت مقرر شد 50درصد درآمد حاصل از محل ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یابد و 50درصد سهم دولت باشد. دولت با نگاه مثبت سهم شهرداری‌ها را افزایش داده است و دلیلی وجود ندارد که بخواهد از این سهم کم کند، مجلس نیز پیگیر مسائل حوزه شهری است و دشواری‌های مدیریت شهری را می‌داند.

شهردار تهران با اشاره به بدهی‌های دولت و شهرداری گفت: امسال 100هزار میلیارد تومان در قالب بودجه برای تسویه دیون شهرداری درنظرگرفته شده است که می‌توان تهاتر کرد. اگر هر دستگاهی به سامانه بانکی بدهی داشت بانک مرکزی با دولت این بدهی را بین دولت و شهرداری‌ها تهاتر می‌کند که این امر مستلزم آن است که طلب ما از دولت اثبات شود.

او درباره طرح‌های تفصیلی و جامع، بیان کرد: نگران این هستیم که طرح‌های جامع و تفصیلی در کمیسیون ماده 5 دستخوش تغییرشود، خسارت ببیند یا حقوق مردم تضییع و سلب شود.

شهردار تهران بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری را از دیگر مباحث مطرح شده در نشست شهرداران کلانشهرها خواند و گفت: امروز مهم‌ترین شاخصه زیست‌پذیری شهرها، ایمنی شهر است، اما باید گفت بافت‌های ناکارآمد از ایمنی لازم برخوردار نیست و با تکانه بالای 6 ریشتر خسارت‌های هنگفتی به افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، وارد می‌شود.

افشانی با بیان اینکه بحث بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری در سال97 مورد تأکید دولت دوازدهم قراردارد، افزود: باید خدمات عمومی در بافت‌های ناکارآمد شهری ارائه شود و افزایش یابد تا مردم رغبت به نوسازی در این بافت‌ها پیدا کنند و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آید.

او ادامه داد: حمل‌ونقل عمومی، بهداشت و سلامت عمومی، ساخت کتابخانه، نوسازی و ایمنی محیط و ... از مواردی است که در افزایش خدمات عمومی بافت‌های ناکارآمد شهری دارای اهمیت است. همچنین موضوع نظام مهندسی ساختمان و چگونگی کنترل کیفیت ساختمان‌ها در شهرداری‌ها مدنظر قرار گرفته است. شهردار تهران ادامه داد: از دیگر مباحث مطرح شده گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

درواقع با خدماتی که شهرداری‌ها ارائه می‌دهند، این شرکت‌ها باید توسعه پیدا کنند و از جوانان مستعد برای این منظور استفاده شود. افشانی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توضیح داد: اینگونه تصمیم‌گیری شده است که در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی 50درصد هزینه را دولت متقبل شود، 30درصد وام به مالکان خودروها اختصاص یابد و 20درصد سهمی باشد که خود مالکان خودروها در جریان نوسازی می‌پردازند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره لایحه مدیریت یکپارچه شهری نیز گفت: 25سال است که این موضوع مطرح شده و شاید بهتر باشد موضوع مدیریت هماهنگ شهری را برای حصول نتیجه مطرح کنیم. او تأکید کرد: موضوع مدیریت یکپارچه در کوتاه‌مدت جوابگو نیست چرا که بسیاری از شرکت‌ها زیان‌ده هستند و شهرداری‌ها هم نمی‌توانند این شرکت‌های زیان‌ده را تحویل بگیرند. پس بهتر است به‌دنبال مدیریت هماهنگ شهری با مدیریت شهرداری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها با آن باشیم. افشانی درباره قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها نیز گفت: باید صبر کنیم تا شورای نگهبان نظر خود را دراین خصوص اعلام کند؛ ممکن است شورای نگهبان نظر اصلاحی داشته باشد.

  • ورود و ماندگاری گردشگران
  • حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز

شهرهایی مثل اصفهان، شیراز و مشهد نیازمند زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران خارجی هستند. باید به‌منظور ورود و ماندگاری آنها اقدامات مورد نظر را انجام دهیم تا از این راه برخی از منابع مالی هم تأمین شود. اکنون گردشگران در 2 زمینه ظرفیت تاریخی و فرهنگی به شهر شیراز نگاه می‌کنند و ما معتقد هستیم، بافت تاریخی ظرفیتی مناسب برای شهرمان است که باید از آن استفاده کنیم. هم‌اکنون 86 پروژه رستوران و هتل در بافت‌های تاریخی شهر شیراز در دست ساخت است.

7 محور گردشگری برای شهر شیراز تعریف کردیم که گردشگران با ورود از یک محور از محور دیگری خارج می‌شوند. در بافت تاریخی نیازمند این هستیم که زندگی جاری باشد و فعالیت مردم به‌نظر بیاید. از این‌رو مدیریت شهری شیراز به گردشگری به‌عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار می‌نگرد و در حال برنامه‌ریزی گسترده برای آن است.

  • رفع اشکالات لایحه مالیات بر ارزش افزوده
  • مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها

ایرادهایی را که از نظر ما در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح بود به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی منعکس کردیم. در این زمینه نامه‌ای هم به رئیس مجلس ارسال کردیم و قرار است جلسه‌ای تشکیل دهند و این ایرادها را برطرف کنند. درباره مدیریت یکپارچه شهری هم یک کمیته سه‌جانبه تشکیل شده است.

این کمیته مرکب از شورای‌عالی استان‌ها، فراکسیون مدیریت شهری مجلس و کمیسیون خاصی است که طرح مدیریت یکپارچه شهری را بررسی می‌کند. این کمیسیون مشترک به‌زودی تشکیل می‌شود و بررسی خود را شروع خواهد کرد.

نباید فراموش کنیم که درآمدهای شهرداری هم به‌نحوی متأثر از وضعیت اقتصادی کشور است. وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، طبیعتا کالاهایی که مرتبط با ارز است و در سبد هزینه شهرداری قرار دارد نیز بالا می‌رود و قدرت مانور مدیریت شهری در سراسر کشور را کم می‌کند.

تصور ما این است که از بودجه 17هزار و 400میلیارد تومانی شهرداری تهران که امسال پیش‌بینی کرده‌ایم، بیشتر از 14هزار میلیارد تومان تحقق پیدا نکند. ضمن اینکه هزینه‌های ما هم بالا رفته یا به‌عبارت دیگر به‌دلیل افزایش قیمت‌ها پروژه‌های ما در شرایط انقباضی قرار می‌گیرد. به همین دلیل، ما دنبال کسب مشارکت‌های خصوصی هستیم تا بخشی از این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

  • حرکت به سمت منابع مالی پایدار
  • قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد

با توجه به اینکه شهرداری‌ها منابع درآمدی پایدار ندارند، آسان‌ترین راه، فروش تراکم است، اما باید منابع درآمدی کلانشهرها از منابع ناپایدار به سمت عوارض و منابع پایدار تغییر یابد و لازمه تحقق آن برخورداری شهرداری‌ها از عوارض شهرهای خود و سهم مالیات است. طلب شهرداری‌ها از دولت 2 مقوله متفاوت دارد و در ابتدا دولت باید بدهی‌های خود را بپذیرد که چنین است.

مدیریت شهری مشهد در زمینه مترو در سال گذشته موفق شد 500میلیارد تومان از دولت بگیرد که در این‌باره از همکاری‌های دولت تشکر و قدردانی می‌کنیم. در سال1360 حدود 15درصد مالیات شهرها به شهرها برمی‌گشت، اما امروز مسیر عوارض خود شهرداری‌ها با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌روست و مبلغی از این محل به شهرهای بزرگ برنمی‌گردد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که این موضوع باید بازنگری شود.

کد خبر 413372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha