البرز حبیبی-خبرنگار: «باربارا اسلاوین»، کارشناس ارشد شورای آتلانتیک و یکی از شناخته‌شده‌ترین تحلیلگران مسائل ایران در محافل رسانه‌ای آمریکاست.

سیاست خارجی

وی سال‌ها در رسانه‌های مطرحی چون نیویورک‌تایمز، المانیتور، لس‌آنجلس‌تایمز، یو.اس.ای تودی و... قلم زده و در اندیشکده‌های معتبری چون «مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون برای فرهیختگان» و «بنیاد صلح آمریکا» فعالیت کرده است.

در ادامه گفت‌وگوی همشهری با اسلاوین را در مورد رویکرد سیاست خارجی دولت ترامپ و تأثیر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بر آن، می‌خوانیم:

  • رویکرد سیاست خارجی ترامپ چگونه بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اثر گذاشته است؟ آیا باید منتظر یک پیروزی چشمگیر برای دمکرات‌ها باشیم؟ تأثیر پیروزی احتمالی دمکرات‌ها بر موضع ترامپ در قبال ایران و توافق هسته‌ای چه خواهد بود؟

ایران در انتخابات داخلی ما در این دوره، مسئله خیلی مهمی نیست اما روسیه است. بسیاری از آمریکایی‌ها به شیوه‌ای که ترامپ در نشست خبری‌اش در هلسینکی از پوتین تمکین کرد و همچنان تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را حقه‌بازی و پاپوش توصیف می‌کند، وحشت‌زده شده‌اند.

هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد دمکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به‌دست خواهند آورد. این یعنی ترامپ برای تصویب لوایح به رأی بخشی از نمایندگان دمکرات نیاز خواهد داشت و احتمالا تحقیقات زیادی در مورد عملکرد دولت او و شاید استیضاح وی شروع خواهد شد.

با وجود این متأسفانه ترامپ برای خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، از اختیارات اجرایی‌اش استفاده کرد. به‌ هر حال یک شکست بزرگ برای جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای نشانگر عدم‌محبوبیت ترامپ خواهد بود و احتمال یک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری وی را تقویت خواهد کرد.

  • براساس نظرسنجی‌ها، خروج آمریکا از برجام یا اقدام نظامی علیه ایران از حمایت اندکی در افکار عمومی آمریکا برخوردار است که خبر خوبی برای لابی اسرائیل، عربستان و اسلحه نیست. در رابطه با مسئله ایران، برای جمهوریخواهان افکار عمومی اهمیت بیشتری دارد یا نظر لابی‌گران و حامیان مالی‌شان؟

افکار عمومی مهم است. در واقع هیچ تمایلی برای شروع یک جنگ دوباره در خاورمیانه وجود ندارد. خود ترامپ هم مخالف اقدام نظامی است؛ مادامی که ایران تحریکاتی انجام ندهد. دولت ترامپ اکنون درگیر اعمال فشار اقتصادی و جنگ رسانه‌ای علیه ایران است. اکثر حامیان ترامپ هم معتقدند آمریکا میلیاردها دلار را در جنگ‌های خارجی هدر داده است؛ در نتیجه او حمایت آنها را درصورت شروع یک جنگ تازه از دست می‌دهد.

  • ایران چند روز قبل دعوت ناگهانی ترامپ برای شروع مذاکره دوجانبه سطح بالا را رد کرد و آن را منوط به پایبندی آمریکا به تعهداتش در برجام دانست. چقدر می‌توان این پیشنهاد ترامپ را جدی تلقی کرد؛ درحالی‌که تیم امنیت ملی وی اغلب برای مذاکره با ایران شرط و شروط می‌گذارند؟ مقامات ایران چگونه باید به سیاست خارجی سردرگم ترامپ واکنش نشان دهند؟

به‌نظرم پاسخ مناسب به پیشنهاد ترامپ این است که ایران اعلام کند مایل به مذاکره آزمایشی با دولت ترامپ در سطح وزرای خارجه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل است. در این صورت مسئولیت به جای ایران بر دوش ترامپ و وزیر خارجه‌اش خواهد افتاد.

  • فرید زکریا، از تحلیلگران برجسته آمریکایی، اخیرا در توصیف رفتار ترامپ نوشت: «برای ترامپ سیاست خارجی وسیله ارضای خودشیفتگی است. ابتدا به طرف مقابل توهین‌‌ها و پرخاش‌هایی کن که برخی‌شان مبنایی در واقعیت دارد، اما عمدتا به‌طور جنون‌آمیزی بزرگ‌نمایی شده‌اند، بعد تهدید به تبعات سخت کن، سپس با طرف مقابل ملاقات کن، عقب‌نشینی کن و پیروزمندانه اعلام کن جهان را از بحرانی که در وهله اول رفتار و کلام خودت به‌وجود آورده بود، نجات داده‌ای!» شما چقدر با تحلیل فرید زکریا موافق هستید؟

این قطعا سبک رفتاری ترامپ است.

  • اکثر متحدان و شرکای آمریکا تاکنون از تأیید تحریم‌های جدید آمریکا که از این ‌ماه علیه ایران اعمال می‌شود، سر باز زده‌اند. آیا تحریم‌ها به اندازه دوره قبل در دولت اوباما سخت خواهند بود؟

معتقد نیستم که تحریم‌ها به اندازه دوره قبل فلج‌کننده خواهد بود. چین از حالا نشان داده که به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد و احتمالا هند و ترکیه هم به واردات انرژی از ایران ادامه خواهند داد. شرکت‌های کوچک و متوسط در اروپا و جاهای دیگر که در معرض تجارت با آمریکا نیستند، تلاش خواهند کرد که در ایران بمانند. بدترین خسارت به‌نظر می‌رسد ناشی از ترس و اضطرابی است که منجر به سقوط ارزش ریال شده است. مطمئن نیستم دولت ایران می‌تواند جلوی این وحشت را بگیرد، اما امیدوارم وقتی ایرانی‌ها ببینند که می‌توانند از این مقطع عبور کنند، ترس فروکش کند.

  • ایران به خاطر خروج آمریکا از برجام از این کشور در دیوان بین‌المللی لاهه شکایت کرده است. شانس ایران برای پیروزی در این دعوای حقوقی چقدر است؟

تردید دارم که ایران این دعوای حقوقی را ببرد و یا حتی درصورت پیروزی ایران، آمریکا از رأی دیوان تبعیت کند، اما اگر ایران در برجام بماند می‌تواند در دادگاه افکار عمومی پیروز شود و منتظر استقرار دولت بعدی آمریکا برای بازگشت آمریکا به برجام بماند.

کد خبر 413248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha