همشهری آنلاین: نیروهای طالبان در افغانستان شهر غزنی را مورد حمله‌ای گسترده قرار دادند و از جمله شماری از پاسگاه‌های امینتی را به تصرف درآوردند. مقامات افغانستان می‌گویند توانسته‌اند روز جمعه طالبان را عقب برانند.

حمله گسترده طالبان به شهر غزنی افغانستان

به گزارش دويچه وله به نقل از رسانه‌های خبری از جمله خبرگزاری آلمان، شهر غزنی واقع در شرق افغانستان برای دومین بار در سال جاری میلادی مورد حملات گسترده‌ی نیروهای طالبان قرار گرفته است.

به گفته‌ی عارف نوری، سخنگوی والی غزنی، حدود یکهزار ستیزه‌جوی طالبان شامگاه پنجشنبه ۹ اوت (۱۸ مرداد) از مسیرها و جناح‌های مختلف به این شهر حمله کردند.

ظاهرا درگیری‌های نیروهای امنیتی افغانستان با ستیزه‌جویان طالبان هنوز در برخی از نقاط غزنی ادامه دارد. گفته‌ می‌شود که شماری از نیروهای طالبان در حدود پانصد متری ساختمان‌های دولت و مقر اصلی پلیس سنگر گرفته‌اند.

غزنی که حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، در یک مسیر کمربندی شمال به جنوب قرار دارد که پایتخت افغانستان، کابل را به قندهار پیوند می‌دهد.

در مورد وضعیت حاکم در غزنی در روز جمعه ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) گزارش‌های ضدونقیضی منتشر شده است.

مارتین اودانل، سخنگوی ارتش آمریکا در افغانستان تأیید کرد که به ساختمان‌های دولتی متعددی در غزنی حمله شده است.

به گفته‌ی او درگیری‌ها اما حدود ساعت هشت بامداد به وقت محلی فروکش کرده و نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‌اند با عقب راندن طالبان کنترل پست‌های امنیتی و تأسیسات دولتی را بازپس گیرند.

اودانل افزود که ارتش آمریکا نیروهای امنیتی افغانستان را با استفاده از پهپادهای جنگی مورد پشتیبانی قرار داده است.

سخنگوی ارتش ایالات متحده تصریح کرد که حمله طالبان "یک تلاش نافرجام دیگر این گروه برای تصرف یک منطقه بوده؛ تلاشی که تیتری خبری می‌سازد، اما اهمیتی استراتژیک ندارد".

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که غزنی تحت کنترل نیروهای امنیتی درآمده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در شبکه توئیتر مدعی شد که نیروهای این گروه توانسته‌اند با صدها جنگجو به غزنی رخنه کرده و مرکز اصلی پلیس، پاسگاه‌های شش منطقه شهر و همچنین یک اردوگاه نظامی را به تصرف خود درآورند.

هنوز آمار دقیقی در مورد شمار قربانیان و زخمی‌شدگان این حمله در دست نیست. آخرین گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۱۴ سرباز و دو غیرنظامی است. همچنین ۲۳ سرباز و هفت غیرنظامی زخمی شده‌اند.

شهروندان غزه پیش از ظهر امروز جمعه ۱۰ اوت در خانه‌های خود مانده‌اند و تمامی فروشگاه‌های شهر تعطیل است. شاهراه کابل - قندهار که از غزنی می‌گذرد نیز بسته شده است.

وضعیت امنیتی غزنی در طول ماه‌های گذشته رو به وخامت گذاشته است. به گفته‌ی مقامات نظامی افغانستان، نیروهای طالبان حدود ۱۴ درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارند و برای تصرف ۳۰ درصد دیگر از خاک کشور نیز سرگرم جنگ با ارتش هستند.

کد خبر 413205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha