جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در نیمه تابستان سالن‌های تئاتری میزبان نمایش‌های تازه‌ای از امیررضا کوهستانی، میکاییل شهرستانی، علی عابدی و چند کارگردان جوان هستند.

تئاتر

به گزارش ایسنا، اخیرا نمایش‌های جدیدی روی صحنه تماشاخانه‌های پایتخت رفته‌اند و در چند روز آینده هم آثار تازه‌تری اجرا می‌شوند و میزبان مخاطبان خود خواهند بود.

تیولا

علی عابدی نویسنده و کارگردان نمایش "تیوالا" را از ۱۸ مرداد تا ۲۰ شهریور ماه روی صحنه می‌برد. او پیش از این قرار بود "تیولا" را در تماشاخانه شهرزاد اجرا کند ولی بعد تماشاخانه تازه تاسیس مهرگان را برای اجرای این کار انتخاب کرد.

عابدی در توضیح این نمایش گفته است: تیولا کلمه‌ای است عربی و یک‌ گونه از موجودات دریایی است که هیچ‌گاه به مرگ طبیعی نمی‎میرند و درواقع تا زمانی که شکار نشوند یا به دام نیفتند به‌صورت مداوم از نابالغی به بلوغ می‌رسند و به حیات خود ادامه می‌دهند. من از این ایده استفاده کردم و تیولا را در قالب انسان‌هایی نشان دادم که در جنگ در حال مبارزه هستند. در یک جنگ هنگامی‌ که یک سرباز می‌میرد، سرباز دیگری جایگزین آن و به‌نوعی ادامه‌دهنده راه همان سرباز مرده می‌شود.

نمایشنامه این اثر در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزیده جایزه اثر حرفه‌ای این جشنواره شده بود.

قاتل بی رحم

نمایش "قاتل بی‌رحم" به کارگردانی محمد جواد بشارت از ۲۰ مرداد ماه تا ۲۳ شهریور در سالن اصلی برج آزدی روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش پدرام عزیزی، کیمیا ناصری، مسعود سالاری، شهراد بیدآبادی، آیه قبادیان، جلیل گلشن، شهرزاد علی محمدی، ریحانه یزدانیار، زیبا بنماران بازی می‌کنند و بازیگران فرم هم امیرحسین حاجی حسینی، ملینا طاهری، کیمیا روشن، زهرا غلامی، آرین کرمی، علی یگانه هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: هَسه کارلسون در سن ۳۹ سالگی‌اش در حالی که بعد از ۲۶ سال دوری به ملاقات مادرش که در بستر مرگ است می‌رود ، در راه خاطرات ۲۶ سال پیش رو به یاد می آورد.

شاهکار

این نمایش که یک برهه از زندگی سید محمد علی جمالزاده است، با تلفیقی از بازیگر و تکنیک‌های مختلف تئاتر عروسکی (تئاتر کاغذی، سایه و میکروتئاتر ) اجرا خواهد شد.

طرح و کارگردان این نمایش لادن نازی است که احسان بدخشان هم متن آن را به نکارش درآورده است.

مصطفی ملک مکان، روزبه حصاری، نسیم افشار پور، علی قربانخانی، ایمان سلگی، افشین حسنلو، سهیل قناعتی، میثاق آقامولایی، پویا باقری، علی اکبر کرمی، شیوا رضایی، یکتا طبیبی، مونا عرب، آتوسا بهشتی و سپیده زینالی بازیگران این نمایش هستند که از ۲۱ مردادماه به مدت ۱۲ روز در سالن شماره دو تماشاخانه پالیز روی صحنه خواهد رفت.

هملت

نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر با دراماتورژی و کارگردانی میکاییل شهرستانی از ۲۱ مرداد تا ۲۳ شهریور در خانه نمایش تازه تاسیس مهرگان اجرا خواهد شد. خانه نمایش مهرگان در خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‌بست اول واقع شده است.

محمد علی صادقی، پژمان المعی، محمد سلیمانی، فرزان اسدیان، ‌ فرشاد کوکبیان، مسعود آشوری، ‌ پیمان مقدم، سعید پارسا، آیدا جهاندیده، شیما زادپور، بهمن هراتی، ‌امید داودوندی، رضا خلیل آبادی، نکیسا عقبایی، ماهان زارع، الهام قاسمی، بهناز دانش، سورن گرم‌آبادی، یاسین حسینی و منصور رضایی در این هملت بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: هملت بعد از آگاهی از مرگ پدرش به کاخ السینور آمده تا عزادار پدر باشد ولی می‌بیند که عمویش جانشین پدر شده‌ و جایگاه او را غصب کرده. او در یک شب با دیدن شبح پدر با حقایقی مواجه می‌شود که او را بر آن می‌دارد تا در پی جستجو برآید به هر بها.

دلاک‌ها

شهرام عبدلی که بیشتر در عرصه بازیگری شناخته شده، نمایشی طنز را در یک فرهنگسرا اجرا می‌کند. این بازیگر سینما و تلویزیون نمایش طنز "دلاک‌ها" نوشته فرهاد نقدعلی را به روی صحنه می‌برد.

در خلاصه این نمایش نوشته شده است، «غلوم سیاه دسته‌ی مطرب‌ها سال‌ها برای رسیدن به عشقش شیرین، دختر ابرام (رییس دسته) به هر کاری در این دسته تن داده است و حال در چند قدمی رسیدن به معشوق خود است. شب حنابندان غلوم، مصادف با کشته شدن دلاک مخصوص پادشاه شده و به دستور پادشاه چهل روز درِ گرمابه‌های شهر بسته است.

بهرام ابراهیمی، عمار تفتی، جمشید صفری، علی عطائی حور، محمد باقر مرادی و شهرام عبدلی بازیگران این نمایش هستند.

تئاتر "دلاک ها" از ۲۴ مرداد تا ۲۳ شهریور در سینما تئاتر چاپلین فرهنگ‌سرای بهمن اجرا می‌شود. این نمایش پیش از این در تیرماه امسال در تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته بود.

عبدلی درباره سبک و فرم اجرایی این اثر نمایشی گفته است: فرم اجرایی "دلاک‌ها" برگرفته از شیوه نمایش‌های ایرانی همچون روحوضی، تعزیه و ... است اما با نگاهی مدرن و امروزی. تماشاگر با نمایشی کاملا ایرانی و قراردادهای این گونه نمایشی روبرو خواهد بود.

بی‌تابستان

نمایش "بی تابستان" به نویسندگی و کارگردانی امیر رضا کوهستانی از ۱۴ مرداد ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و اجرای آن تا ۲۷ مرداد ماه ادامه دارد.

لیلی رشیدی، سعید چنگیزیان، مونا احمدی بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش تاکنون در بخش اصلی هفتاد و دومین دوره فستیوال آوینیون، فرانسه، فستیوال دلاکولین تورینو، ایتالیا و فستیوال هنر بروکسل، بلژیک اجرا شده است.

پاراسمپاتیک

از ۲۰ مرداد ماه در تالار شمس که در یکی دو سال گذشته کمتر نمایشی در آن اجرا شده بود، "پاراسمپاتیک" به نویسندگی و کارگردانی مسعود بهارلو به صحنه می‌رود.

این نمایش با بازی ساناز الوند، مهربانو باطبی، شریف بهرامیان، پریا حیدری، توحید خجسته، مهسا خلج، علی سرمدی، حامد سیامکی، آزیتا شیبانی، امیرمهدی عباسی، آیسان قبادی، شیما قدیری و پانته‌آ قیاسی تا سوم شهریورماه در تالار شمس (اقدسیه) اجرا خواهد شد.

«پاراسمپاتیک» تلفیق تئاتر، سینما، جلوه های ویژه و گرافیک است.

موسوبی

نمایش "موسوبی" به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشم زاده از ۱۸ مرداد به مدت ۲۰ شب در سالن شماره دو عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

بازیگران این نمایش شیدا یوسفی، ‌محمد فتح اللهی و سجاد طوماری هستند و در خلاصه داستان آن آمده است؛ دست‌های رعنا می‌لرزد، دست‌های حامد نمی‌نویسد، داوود از این طبقه به آن طبقه می‌رود ... شعر می‌گوید ... صورت همه‌شان زرد شده است.

بلیت این نمایش برای دانشجویان با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

مردگان

نمایش "مردگان" به کارگردانی دانیال اربابی و نویسندگی احسان امانی و با بازی احسان امانی، سینا باقری، محمد پور اکبر، عرفان رضوی، بلور سادات کسائیان، صنم سرمد، نادر کریمی و مهدی ملک در تماشاخانه شانو از ۲۲ تا پایان مرداد ماه اجرا خواهد شد.

در خلاصه این نمایش آمده است:‌ یک کولاک وحشتناک، یک مهمانسرای متروکه، یک کلانتر دیوانه، یک تابوت، چند قاتل جنایتکار و شاهدی به نام مارگاریت تد، که نباید زنده به آلامو برسه.

دفاع از دیوانگی

نمایش "دفاع از دیوانگی" نوشته وودی آلن و با کارگردانی علیرضا نجفی در سالن خسروشکیبایی تماشاخانه سه نقطه از ۱۷ مرداد ماه تا ۲ شهریور اجرا می‌شود.

متن این تئاتر توسط  شهرام زرگر، حسین یعقوبی، محمدرضا اوزار دراماتورژی شده است.

بازیگران این نمایش علیرضا نجفی، آیدا سرمست، مرتضی قنبری، محمد مشهدی، نیما سپهرار، لیلا میرحسینی، هومان دیلمی، و امین عمیدیان هستند.

موسیو آنجل

نمایش "موسیو آنجل" به کارگردانی علیرضا حاتمی و نویسندگی علیرضا حاتمی و حمید رضا قاسمی و تهیه‌کنندگی سید حسین خرم با بازی (نقش خوانان) علیرضا حاتمی، نرگس موسوی، مهدی لوئیا، محمد علی میرقربانی، فرزاد سهرابی و ثنا ربیعی از ۲۲ مرداد تا ۹ شهریورماه در تالار ناصرخسرو روی صحنه می‌رود.

برای بلیت سه روز اول این نمایش  ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

همچنین نمایش‌های "خداحافظ باغ آلبالوی من" به کارگردانی سارا مخاوات، "سس توت فرنگی" به کارگردانی مهدی پاشایی، "گزارش وضع هوا" به کارگردانی عاطفه تهرانی، "خسیس" به کارگرانی مریم کاظمی، "ریچارد سوم اجرا نمی‌شود" به کارگردانی روح الله جعفری و "پانزده سال آینده" به کارگردانی مهدی کوشکی روزهای پایانی اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر می‌گذرانند.

کد خبر 413198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha