مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارش شهابی برساوشی احتمالا محبوب‌ترین بارش‌های شهاب سنگی سال است.

شهاب سنگ

شهاب سنگی که در سال ۲۰۱۸ همچون یک هدیه قرار است چشم‌ها را برباید.

به گزارش يورونيوز، بارش شهابی بَرساوُشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. این بارش شهابی از توده ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از ۱۷ ژوئیه تا ۲۴ اوت (26 تير-2 شهريور) فعال است که بازه زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌شمار می‌آید. اما اوج بارش شهاب سنگی در ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) رخ می‌دهد. به این معنی که بیشترین شهاب سنگ را می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان در ارتفاقاعات و نزدیک به قله‌ها تماشا کنید.

کانون این بارش در صورت فلکی ذات‌الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است، ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش شهابی را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ شده و باقی مانده‌است.

در هر ساعت حدودا ۶۰ تا ۷۰ شهاب‌سنگ در آسمان دیده می‌شوند، اما گاهی مانند سال ۲۰۱۶ این عدد بیشتر می‌شود و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ در هر ساعت هم می‌رسد.

بهترین جا برای دیدن پرسید، نیمکره شمالی و به ویژه در میانه‌های جنوبی آن است. تنها چیزی که شما برای دیدن این شگفت انگیز جذاب احتیاج دارید، جایی تاریک است تا با صبر و حوصله بنشینید و منتظر آمدنش بمانید.

دنباله دار سوئیفت - تاتل بزرگترین شی شناخته شده‌ای است که بارها از کنار زمین عبور کرده است. آخرین بار در سال ۱۹۹۲ این اتفاق افتاده است و بار دیگر در سال ۲۱۲۶ در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

کد خبر 413047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha