چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین ویراسته از کتاب معروف جامعه شناسی آنتونی گیدنز پس از چند سال کار فشرده با ترجمه حسن چاوشیان به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری آنلاین این ترجمه از ویراست چهارم این کتاب صورت گرفته که گیدنز در سال 2003 با کمک «کارن بردسال» آن را به بازار کتاب عرضه کرد.

چهارمین ویراست کتاب درسی کلاسیک آنتونی گیدنز همانند ویراست‌های قبلی آن در خاطر دانشجویان و استادان باقی خواهد ماند. در این کتاب گیدنز با مهارتی مثالزدنی یکی از شرح های مقدماتی معتبرجامعه شناسی را با روایتی تازه و جذاب درباره تغییر اجتماعی در دنیای معاصر، که مفهوم جهانی شدن درکانون توجه آن است، در هم می‌آمیزد.

آنتونی گیدنز که از مشاوران ارشد تونی بلر، نخست وزیر انگلیس بود، دراین کتاب سعی کرده است جوهره ایده‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار دهد، که درباره تک تک آنها با رهبران جهان گفت و گو کره است. بر همین بنیان می‌توان مدعی شد که این کتاب فراتر از کتاب‌های درسی معمول وکلاسیک عمل می‌کند، اگر چه کتاب جامعه شناسی گیدنز به محض ترجمه، به اثری کلاسیک و درسی در ایران تبدیل شد و تقریبا نخستین انتخاب دانشجویان واساتید ایرانی درمعرفی کتاب درسی در این رشته به شمار می‌آمد و می‌آید.

گیدنز در این کتاب نشان می‌دهد که اگر بخواهیم به مسائل بزرگ جهانی که زندگی‌مان را تحت الشعاع قرار داده بپردازیم، شناخت جامعه تا چه حد ضروری است. نتیجه خواندن کتاب مشارکت بیشتر و توانایی افزونتر برای برخورد با این مسائل است.

در ویراست چهارم ،گیدنز، اطلاعات تازه و فراوانی را به کتاب اضافه کرده است.
تمام داده‌های تجربی آن از جدیدترین داده های موجودند. ویراست اولیه نخستین متنی بود که خواننده را با تحلیل و بررسی مهمترین حوزه های جامعه شناسی مانند تاثیر جهانی سازی، آشنا می ساخت.

ویراست جدید نیز همین کار را می‌کند. شاید بتوان مدعی شد که برای نخستین بار یک کتاب درسی شاخص در حوزه جامعه شناسی به طور کامل به تاثیر اینترنت و فضای دیجیتالی بر اقتصاد پرداخته و تحولات یاد شده در بسیاری از فصول آن ودر لابلای مطالب آمده است.

در ویراست چهارم بخش ها و فصل های گوناگونی نیز آمده است. برای مثال فصل های تازه ای چون فقر،رفاه و طرد اجتماعی در ویراست های قبلی نبودندو دراین ویراست اضافه شده‌اند.

همانند ویراست های قبلی محور و جهت گیری اصلی مباحث تطبیقی ، مقایسه ای است و گیدنز و دستیارش،کارن هدبرد، سعی کرده اند اطلاعات مندرج در این کتاب را از فرهنگ‌ها و جوامع گوناگون اخذ کنند.

دراین ویراست ضمن معرفی نظریات جامعه شناسان کلاسیک از نامداران جامعه شناسی معاصر همانند مانوئل کاستلز،اولریس بک و حتی گیدنز نیز سخن به میان آمده و دیدگاه‌های آنها در جامعه‌شناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در ویراست تازه کتاب گیدنز علاوه بر ارقام و نمودار ها، روش های کمک آموزشی متعددی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

این کتاب به نحوی طراحی شده است که با منابع اینترنتی هماهنگ باشد ودر آن رهنمود های روشنی در مورد چگونگی پی گیری این منابع به دانشجویان داده شده است.

کتاب جامعه شناسی در 19 فصل تدوین شده که عبارتند از:

جامعه شناسی چیست/فرهنگ و جامعه/دنیای در حال تغییر/کنش متقابل اجتماعی و زندگی روزمره/جنسیت و گرایش جنسی/جامعه شناسی بدن، سلامت،بیماری وسالخوردگی/خانواده/جرم وکجروی/نژاد،قومیت ومهاجرت/طبقه،فشربندی و نابرابری/فقر،رفاه و طرد اجتماعی/سازمان های مدرن،کار و زندگی اقتصادی/حکومت و سیاست/ رسانه های گروهی وارتباطات جمعی/آموزش و پرورش/ دین/شهرها و فضاهای شهری/ رشد جمعیت و بحران زیست محیطی.

کتاب البته فهرست تفضیلی هم دارد و سایتی اینترنتی با نام جامعه شناسی گیدنز که  اطلاعات و مطالب و آمارهای آن مدام بروز می شود.

نحوه ارائه مطالب به گونه‌ای است که خواننده ضمن خواندن هر فصل و مباحث آن خلاصه ای از مباحث را به همراه پرسش هایی برای تفکر بیشتر درباره آن موضوع و منابع برای مطالعه بیشتر به همراه نشانی سایت های اینتر نتی  در کنارخود دارد. ضمن آنکه 40 صفحه انتهایی کتاب به فرهنگ مفاهیم و اصطلاحات اختصاص دارد و در کنارآْن 28 صفحه کتاب به منابع و کتاب شناسی اثر گیدنز (به زبان انگلیسی) اختصاص یافته و در نهایت 25 صفحه انتهایی کتاب به نمایه اسامی و اعلام اختصاص یافته است.

کتاب همانند ترجمه قبلی (مترجم: دکتر منوچهر صبوری) از نثر سلیس و روانی برخوردار است و حسن چاوشیان با این ترجمه نشان داده است که به مرزهای پختگی در کارش نزدیک شده است.[نکوداشت حسن چاوشیان در رشت]

قیمت کتاب در مقایسه با حجم صفحات (1074) و قطع( وزیری) و جلد( گالینگور) آن بسیار منصفانه و حتی ارزان است (9600 تومان) و نشان می‌دهد که ناشری حرفه‌ای همانند نشر نی نگاه دراز مدتی به این اثر دارد و فایده‌های اصلی آن را به لحاظ مالی و معنوی در چاپ‌های بعدی کتاب جست و جو می‌کند.

کد خبر 41298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز