همشهری آنلاین: احزاب کرد عراق درباره اعلام کاندیدای خود برای پست ریاست جمهوری اختلاف نظر دارند.

اختلافات بین احزاب کرد بر سر پست ریاست جمهوری عراق

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، عزت صابر، عضو پارلمان اقلیم کردستان از حزب اتحادیه میهنی کردستان گفت، محمد صابر اسماعیل، عضو شورای مرکزی این اتحادیه به صورت رسمی برای پست ریاست جمهوری نامزد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، پس از ۵۶ سال درگیری سیاسی به خاطر کردها و کردستان، این پست سهم اتحادیه میهنی کردستان شود.

محمد صابر دارای دکترای فیزیک هسته‌ای و نماینده دولت اقلیم کردستان در فرانسه در سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۱، در ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ و سفیر عراق در سازمان ملل بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ بوده است.

اما عبدالباری زیباری، از دیگر رهبران اتحادیه میهنی نامزد شدن نهایی محمد صابر را رد کرد و گفت، فواد معصوم، رئیس جمهوری حال حاضر یکی از برجسته‌ترین رقبا برای این پست است.

وی در نشست خبری گفت، اتحادیه میهنی به محض اعلام نتایج انتخابات عراق و آغاز مذاکرات سیاسی برای تشکیل دولت آتی نامزد خود را اعلام خواهد کرد. معصوم و محمد صابر دو کاندیدای برجسته برای پست ریاست جمهوری هستند.

زیباری افزود، نامزد اتحادیه میهنی برای این پست به زودی در نشست مرکزی انتخاب خواهد شد.

منابع کرد به روزنامه الحیاة گفتند، برهم صالح، از رهبران کردها یکی از نامزدهای این پست است و شانس بیشتری دارد. به دلیل اختلافات داخلی برای صالح دریافت تاییدیه اتحادیه میهنی دشوار است اما ممکن است با حمایت حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی شانسی داشته باشد.

صالح هنوز نامزد شدنش را اعلام نکرده و هیچ طرفی هم او را به عنوان نامزد معرفی نکرده، اما منابع پیش‌بینی می‌کنند برگ برنده هر ائتلافی در مذاکرات برای تشکیل دولت جدید است.

در اقلیم کردستان هم جنبش "نسل نو" با تلاش‌های دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات برای تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان مخالفت کرد که قرار است ۳۰ سپتامبر (هشت مهر) برگزار شود.

همچنین فراکسیون‌های سنی پیروز در انتخابات اخیر پارلمان عراق بر سر کاندیدای خود برای ریاست پارلمان جدید توافق‌نظر ندارند.

رعد الدهلکی، عضو ائتلاف الوطنیه در این باره گفت، فراکسیون‌های اهل سنت هنوز درباره اسامی نامزدهای خود برای پست‌های بالاتر از جمله ریاست پارلمان به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

کد خبر 412763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha