احمد میرخدائی/روزنامه نگار: در بازار دیروز به‌دنبال برنامه‌ریزی دولت برای تثبیت بازار ارز و اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران، قیمت سکه و ارز کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد .

بورس ارز

به گزارش همشهری، روز سه‌شنبه سرجمع این اتفاقات، روند قیمت‌ها در بازار ارز و طلای تهران را نزولی کرد و به‌طور میانگین به کاهش 10درصدی قیمت‌ها منجر شد به‌گونه‌ای که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 12درصد افت کرد و به محدوده 4میلیون تومان بازگشت.

همچنین قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران که در روز دوشنبه از میانه کانال 11هزارتومانی نیز عبور کرده بود، دیروز پا پس کشید و تا محدوده 10هزار و 300تومان افت کرد. البته مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری از بازار تهران حاکی از این است که قیمت‌های اعلام شده در بازار تهران، به‌ویژه در بازار ارز، خریداری ندارد و در کف بازار معامله‌ای با این قیمت‌ها جوش نمی‌خورد اما تغییر چشم‌انداز بازار به‌دنبال رجوع دوباره بانک مرکزی به سیاست مدیریت بازار و موضع ترامپ، عملاً باعث شده حتی قیمت‌های صوری نیز عملکرد منفعلانه‌ای داشته باشند و روند کاهشی پیدا کنند.

  • کارمزد خرید سکه به 200هزار تومان رسید

اما در بازار سکه، آنگونه که محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به همشهری می‌گوید، وضع معاملات به نسبت بهتر شده است؛ به‌طوری‌که معاملات سکه با تفاوت 200هزارتومانی در نرخ خریدوفروش تا حدی انجام می‌شود. بر این اساساً با فرض اینکه قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، 4میلیون تومان باشد، فعالان این بازار سکه مشتریان را نیز به قیمت 3میلیون و 800هزار تومان خریداری می‌کنند.

البته مشاهدات میدانی از بازار سکه نشان می‌دهد خرید سکه در بازار چندان عمقی ندارد و کمتر صرافی حاضر است سکه مشتریان را خریداری کند درحالی‌که اگر مشتری قصد خرید سکه داشته باشد به‌راحتی می‌تواند تعداد موردنظر خود را خریداری کند. به گفته کشتی‌آرای، نوسان شدید قیمت‌ها در این بازار باعث شده ریسک معاملات افزایش یابد و به همین واسطه صرافان کارمزد بیشتری برای خریدوفروش سکه دریافت می‌کنند تا حاشیه سود مطمئن‌تری داشته باشند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اصناف کشور با اشاره به اینکه حباب قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات روز دوشنبه به یک‌میلیون و 300هزار تومان نیز رسیده بود، تأکید می‌کند: کسی که روز دوشنبه قصد خرید سکه داشته باید توجه می‌کرد که یک‌میلیون و 300هزار تومان از ارزش سکه روی هواست و ذاتاً جزو ارزش آن محسوب نمی‌شود چنان که روزسه‌شنبه قیمت سکه طرح جدید( تا زمان مصاحبه) به 3میلیون و 750هزار تومان رسید و بیش از 850 هزار تومان ارزان شد. کشتی‌آرای با اشاره به اینکه قیمت سکه تابعی از قیمت جهانی طلا و نرخ دلار آزاد است، می‌گوید: با اتفاقات اخیر، قیمت ارز روند کاهشی گرفت و هیجان خرید نیز به‌شدت افت کرد، درنتیجه قیمت سکه وارد روند نزولی شد.

  • هیجان خرید خوابید

کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: صحبت‌های مثبت سیاستمداران و متولیان اقتصاد، هم تأثیر مثبتی بر فکر مردم دارد و آنها را از رفتار هیجانی بازمی‌دارد و هم التهاب بازار را کم می‌کند؛ همچنان که در بازار دیروز تقاضا برای خرید به‌شدت افت کرد و همزمان عرضه افزایش یافت ضمن اینکه التهاب قیمت‌ها هم تا حدی خوابید. براساس اظهارات این فعال بازار طلا، به‌دنبال التهابات اخیر بازار ارز و طلا، دادوستد در بازار اقلام زینتی طلا و جواهر به‌شدت کساد شده و به‌جز افرادی که مجبور به خرید این اقلام هستند، کسی اقدام به خرید نمی‌کند. به گفته کشتی‌آرای، فعلاً اثری از تقاضای مازاد در بازار طلای زینتی دیده نمی‌شود .

جدول

کد خبر 412473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha