همشهری آنلاین: حاصل ۳۰ سال سفر ماسیمو لیستری به پنج قاره برای یافتن زیباترین کتابخانه‌ها در گوشه و کنار دنیا در قالب کتابی ۶۶۴ صفحه‌ای به زیور طبع آراسته شد.

کتابخانه برزیل

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ليستري 65 ساله كه ساكن شهر زيبا و قديمي فلورانس است، در كتاب «زيباترين كتابخانه‌هاي دنيا» تصاويري بي‌نظير از كتابخانه‌هاي عمدتا قديمي در قاب دوربين خود ثبت و ضبط كرده است. اين كتاب بسيار نفيس در 664 صفحه به سه زبان انگليسي، آلماني و فرانسوي منتشر شده و كارشناسان معتقدند از آن كتاب‌هايي است كه وجودش در هر كتابخانه و خانه عاشقان كتاب ضروري است.

انتشارات تاشن كه در چهار دهه اخير نامي معتبر در عرصه چاپ كتاب‌هاي هنري است، كتاب نفيس «زيباترين كتابخانه‌هاي دنيا» را به بهاي 200 دلار يا 150 يورو در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. سايت گاردين هم در بخش عكس خود تصاوير 11 كتابخانه زيبا را از نگاه عكاس نامدار ايتاليايي با شرحي مختصر درباره هر كدام آورده و جالب اينكه سهم اروپا در داشتن كتابخانه‌هاي زيبا بيش از ديگر قاره‌هاست.

اشتيفتس‌بيبليوتك ادمانت بزرگ‌ترين كتابخانه صومعه‌اي دنيا در شهر ادمانت اتريش است كه سال 1776 ساخته شد و به داشتن معماري و هنر باروك و نسخه‌هاي دستنويس شهره است. ديگر كتابخانه زيباي اروپا را مي‌توان بيبليوتكا دو كانونتو در شهر مافرا در پرتغال دانست كه ويژگي اصلي آن طول 88 كتابخانه متري است. ضمن اينكه در قفسه‌هاي آن بيش از 36 هزار نسخه با جلد چرمي چيده شده‌اند.

كتابخانه كالج ترينيتي در دوبلين بزرگ‌ترين كتابخانه ايرلند و خانه هميشگي «كتاب كيلز» يا همان نسخه خطي و تذهيب‌شده گاسپل شامل چهار انجيل عهد جديد است. قديمي‌ترين كتابخانه ناپل كه درهاي آن از 1566 به روي مردم گشوده شد، كتابخانه كرمس‌مونستر اتريش كه بين 1680 تا 1689 ساخته شد و 160 هزار جلد كتاب دارد و كتابخانه‌اي در ريودوژانيرو كه در 1837 به همت پرتغالي‌هاي مهاجر در برزيل آغاز به كار كرد ديگر كتابخانه‌هاي زيباي دنيا هستند.

كتابخانه شهر سنت‌گالن قديمي‌ترين كتابخانه سوئيس و يكي از نخستين و مهم‌ترين كتابخانه‌هاي مربوط به راهبان در دنيا، كتابخانه سن‌ژنويو پاريس در فرانسه با دو ميليون جلد كتاب، كتابخانه آمستردام كه بزرگ‌ترين كتابخانه عمومي پژوهش هنر در هلند است و در 1885 تاسيس شده و كتابخانه استراهوسكا نيهوونا در پراگ جمهوري چك كه مراجعه‌كنندگان اجازه حضور در دو تالار بزرگ آن را ندارند در جمع زيباترين كتابخانه‌هاي دنيا قرار گرفته‌اند.

يكي از جالب‌ترين كتابخانه‌هاي موجود در اين كتاب، بيبليوتكا ژوانينا در شهر كويمبرا در پرتغال است. در دنيا تنها دو كتابخانه وجود دارند كه مشكلي با حضور خفاش‌ها در فضاي داخلي ندارند. خفاش از اصلي‌ترين دشمنان حشره‌هاست و مديران اين دو كتابخانه از وجود حيوان براي محافظت از كتاب‌ها در مقابل حشره‌ها بهره مي‌برند. كتابخانه قديمي و بسيار زيباي ژوانينا يكي از آن دو كتابخانه است.

کد خبر 412396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha