همشهری آنلاین: وجود انواع مواد آرایشی بهداشتی و رقابت برندهای مشهور مختلف در بازار، تشخیص اصالت محصولات آرایشی بهداشتی را دشوار کرده است.

لوازم آرایشی

کارشناس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروي آذربایجان شرقي مي‌گويد: امکان تشخیص اصالت مواد آرایشی، بهداشتی وارداتی از طریق تجربه وجود ندارد. برای تشخیص اصالت محصولات خارجی، هیچ راهی مطمئن‌تر از استعلام از طریق برچسب اصالت و سلامت محصول نبوده و امکان تشخیص اصالت از طریق رنگ، جنس و بسته‌ی محصول خارجی وجود ندارد، چرا که با توجه به رقابتی بودن بازار مواد آرایشی، بهداشتی، محصول خارجی تقلبی داریم که بسیار شیک‌تر از اصل آن است.

روح‌اله حسین زاده اضافه مي‌كند: به منظور شناسایی کالای وارداتی مجاز و غیر مجاز، برچسب اصالت و سلامت کالا تحت نظر سازمان غذا و دارو بر روی محصولات سلامت محور شامل دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج شده است.برخلاف برچسب شبنم که به آسانی قابل تقلب بوده و برچسب تمام کالاها یکسان است، این برچسب قابل تقلب نبوده و اصالت کالای موردنظر را به سه روش می‌توان استعلام کرد.

به گفته او، ارسال کد UID به شماره پیامکی 20008822، ارسال اعداد پشت قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به همان شماره‌ی پیامکی، وارد کردن اعداد فوق در سامانه الکترونیکی www.ttac.ir و استفاده از نرم افزار بارکد خوان دو بعدی مخصوص تلفن همراه از طریق سایت مذکور از جمله راه‌های استعلام اصالت محصولات وارداتی به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که هر شماره پیامکی دیگری به جز شماره پیامکی 20008822بر روی محصول، تقلبی است.

حسین زاده مي‌گويد: عوارض استفاده از لوازم آرایشی تقلبی و غیر مجاز در کوتاه مدت آشکار نمی‌شود. متاسفانه در برخی موارد، محصولات بدون برچسب که مورد تایید معاونت غذا و دارو نیست، توانسته‌اند، رضایت مصرف کننده را جلب کنند و این در حالی است که یافته‌های علمی نشان می‌دهد، بین افسردگی و حالات روحی انسان با نوع محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده رابطه وجود دارد. مثلاً استفاده از کرم پودرها ممکن است به صورت عوارض کبدی بروز کرده و استفاده از برخی رژلب‌ها منجر به خستگی مفرط و یا آسیب‌ چشم شوند.

او به وجود برخی شایعات در تشخیص اصالت مواد آرایشی اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در برخی موارد، تشخیص وجود سرب یا نبود آن در یک رژ لب، توسط آزمایشات شیمیایی و میکروبی نیز به سختی انجام می‌گیرد و این در حالی است که برخی از مصرف‌کنندگان چنین ادعا می‌کنند که در صورت زدن مقداری از رژ بر روی یک حلقه مسی و تغییر رنگ ندادن آن، رژ فاقد سرب است، در حالی که چنین ادعاهایی هیچ مبنای علمی نداشته و تنها راه تشخیص اصالت کالا، استعلام از طریق برچسب اصالت و سلامت است. حتی کارشناسان آرایشی بهداشتی و داروسازان نیز نمی‌توانند ادعا کنند که یک رژ لب دارای سرب است یا نه.

وی در پایان نصب نرم افزار تشخیص اصالت محصولات وارداتی را برای هر شخصی ضروری عنوان مي‌كند و مي‌گويد: این نرم افزار قابلیت‌هایی مانند اعلام نزدیک‌ترین داروخانه به شما، گزارش تخلفات، اطلاعات دارویی و داروهای کمیاب دارد که می‌تواند بسیار مفید باشد.

*منبع: ايسنا

کد خبر 412246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha