همشهری آنلاین: همزمان با اعتراضات خیابانی در برخی شهرهای عراق از جمله بر سر بحران آب و در اولین درگیری مسلحانه بین دو خانواده بر سر سهم آب شرب در شهر کرکوک یک نفر کشته و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

بحران آب در عراق

به گزارش خبرنگار ایرنا، منابع رسانه ای روز دوشنبه در کرکوک گفتند که درگیری بین دو همسایه در محله 'القادسیه' در شهر کرکوک هنگامی شروع شد که دو طرف بر سر میزان برداشت از تانکر توزیع آب شرب دچار اختلاف شدند و این اختلاف منجر به درگیری مسلحانه بین دو خانواده شد.

بر اثر بالاگرفتن اختلافات لفظی بین دو خانواده بر سر تصاحب آب تانکر حمل آب شهری، دو طرف به سلاح متوسل شده و در نتیجه تیراندازی بین آنها، یک نفر کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش های واصله از این درگیری، مداخله اهالی محل برای آرام کردن دو خانواده، ره به جایی نبرد امری که باعث شد تا در نهایت نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع ناچار به مداخله شوند.

سایت خبری 'کرکوک ناو' در این خصوص نوشته است که یکی از خانواده ها که سرپرست اش از افسران امنیتی است، این تانکر حمل آب را به محل آورد تا بین اهالی و خانواده خود توزیع کند اما همسایه او خواستار سهم بیشتری از آب شد، امری که منجر به اختلاف و در نتیجه درگیری مسلحانه بین دو طرف شد.

کاهش شدید بارندگی ها در سال های اخیر و پایین آمدن سطح رودخانه دجله و رودهای مجاور شهر کرکوک باعث شده است که خانواده ها در این استان و دیگر استان های عراق متکی به تانکرهای توزیع آب شرب شهری شوند.
طبق اعلام رسانه های عراق، این اولین درگیری در نوع خود بر سر تصاحب آب است که در این کشور در نتیجه کم آبی در این کشور اتفاق می افتد.

برخی کارشناسان در عراق پیشتر هشدار داده بودند که در صورت ادامه کاهش آب دو رودخانه دجله و فرات و تشدید کم آبی در این کشور، شاید این درگیری ها به درگیری بین استان های بالادست و پایین دست این دو رودخانه بر سر سهم آبه منجر شود.
در حالی که استان های شمال بغداد از مشکل کم آبی رنج می برند، استان های جنوب و مرکز عراق خصوصا بصره نه تنها کم آبی بلکه با افزایش کم سابقه شوری آب شرب شهری مواجه هستند.

در حال حاضر برخی شهرها در استان های جنوب و مرکز عراق شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به وضع نابسامان اجتماعی و اقتصادی از جمله مشکل کم آبی و کمبود برق و افزایش بیکاری هستند.
دولت عراق وعده داده است که به صورت فوری به بخشی از مطالبات تظاهرکنندگان از جمله معضل آب، برق و بیکاری رسیدگی کند و تاکنون مبالغی بر حل این مشکلات به استان های جنوب و مرکز عراق اختصاص داده است.

مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه جمعه گذشته دولت این کشور را در قبال معضلات عراق مسوول دانست و با زبان شدیداللحنی گفت که اگر به مطالبات مردم در اسرع وقت رسیدگی نشود، روند اعتراضات سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

کد خبر 412241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha