همشهری آنلاین: در پی تاکید جبهه ترکمانی برای تعیین استاندار ترکمان برای استان کرکوک و مخالفت اتحادیه میهنی کردستان عراق با آن، تنش ها در خصوص انتصاب استاندار جدید در این استان با گذشت ۱۰ ماه همچنان ادامه دارد.

تنش سیاسی بر سر تعیین استاندار جدید کرکوک ادامه دارد

به گزارش ایرنا، «احمد عسگری» عضو شورای استانی کرکوک در خصوص تعیین استاندار ترکمان برای استان کرکوک به رسانه ها گفت: پست استاندار کرکوک سهم اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده و در این خصوص با هیچ جریان سیاسی سازش نخواهیم کرد.

وی افزود: براساس قانون اساسی عراق ما برنده اول انتخابات در این استان هستیم لذا کسب پست استانداری حق قانونی اتحادیه میهنی کردستان عراق است.

'حسن توران' معان جبهه ترکمانی هفته گذشته تاکید کرد که کسب پست استانداری کرکوک حق ترکمانهاست و جریانهای عرب سنی از این خواسته جبهه ترکمانی حمایت می کنند.

عسگری اضافه کرد: اتحادیه میهنی کردستان عراق اجازه نخواهد داد شرایط کنونی در این استان موجب تعیین استانداری غیر از اتحادیه میهنی کردستان عراق برای استان کرکوک شود.

بعد از برگزاری همه پرسی شکست خورده سال گذشته (برای جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق) در استان کرکوک دولت عراق استاندار این استان را به اتهام همراهی با جدایی طلبان، برکنار و 'راکان جبوری' از جریانهای عرب سنی را به عنوان سرپرست استانداری تعیین کرد.

'سوران داودی' روزنامه نگار کرد عراقی مقیم کرکوک در خصوص تنشهای سیاسی برسر پست استانداری کرکوک به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: جبهه ترکمانی با استفاده از نفوذ ترکیه در تلاش است استاندار جدید این استان از ترکمانها باشد اما مسئولین اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرده اند که آنها اجازه این کار را نخواهند داد.

وی افزود: کشمکش گروههای کردعراقی در این استان از سوی دیگر سبب شده است که اعضای کرد شورای استانی نتوانند در خصوص تعیین استاندار جدید وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق به توافق برسند.

این روزنامه نگار کرد عراقی در ادامه اظهار داشت: سایه تنش های بعد از انتخابات پارلمانی عراق بین احزاب کرد عراقی به این استان نیز رسیده و آنها در خصوص تعیین استاندار جدید که کرد باشد وحدت نظر ندارند از این رو جبهه ترکمانی درصدد است از این فضا بهره برده و با جلب موافقت جریانهای عرب سنی استاندار جدید از ترکمانها باشد.

داودی تصریح کرد که تنش های سیاسی بین ترکمانها و اتحادیه میهنی کردستان عراق باعث شعله ورتر شدن تنش ها در این استان و اختلافات خواهد شد.

اختلاف بر سر تعیین استاندار جدید کرکوک درحالی است که این استان و مناطق اطراف آن طی ماههای اخیر با حوادث امنیتی و عملیات تروریستی بی سابقه علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی مواجه بوده است.

کد خبر 412206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha