همشهری آنلاین: فعالان بازار سرمایه امروز دوشنبه هشتم مردادماه بار دیگر برای خرید سهم‌ها در گروه‌های مختلف از جمله فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی صف بسته‌اند اما قیمت سهم‌ها در گروه خودرو و ساخت قطعات کاهشی بود.

به گزارش ایسنا، امروز و در ادامه رشد قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بازار سرمایه بیش از ۲۹۰۳ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۱۶ هزار و ۷۵۶ واحدی بالا رفت.

با رشد قیمت دلار در بازارهای غیررسمی ایران بازار سهام نیز نوسان‌هایی غیرقابل پیش‌بینی دارد و طی امروز و روز گذشته بارها کانال‌شکنی کرده است. در بسیاری از سهم‌ها از جمله فلزی‌ها و محصولات شیمیایی سهم پایدار خرید در بورس تهران وجود دارد.

در حالیکه تعدادی معتقدند نقدینگی از دیگر بازارها در حال ورود به بازار سرمایه است اما در عمل دیده می‌شود بازار سکه، بازار ارز و بازار سهام در طی چند روز گذشته به موازات هم رشد کرده‌اند. با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی ایران بسیاری از سهم‌ها که قیمت ‌آن‌ها وابسته به دلار است، از جمله سهم‌های مربوط به فلزات اساسی و نفت و در کل آن‌هایی که صادرات محور هستند با افزایش قیمت روبرو شده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با ۲۲ واحد رشد رقم ۱۸ هزار و ۳۶۷ واحدی را تجربه کرد و شاخص آزاد شناور با ۲۹۵۶ واحد رشد به رقم ۱۲۶ هزار و ۲۸ واحد رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۲۲۸۴ و ۵۰۹۰ واحد رشد کرده‌اند.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب با ۳۷۸، ۳۶۷ و ۲۲۷ واحد نقش افزاینده در رشد شاخص‌های بازار سرمایه تاثیرگذار بودند. در طرف مقابل نمادهای مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران و گروه مپنا هر یک به ترتیب با ۸۶، ۶۰ و ۳۷ واحد تاثیر کاهنده سعی کردند نگذارند نماگرهای بازار بیش از این رشد کند.

امروز در گروه فلزات اساسی شاهد افزایش قیمت اکثر سهم‌ها تا نزدیک به پنج درصد بودیم. به طوریکه برای برخی از سهم‌ها از جمله فولاد مبارکه اصفهان که بیشترین تاثیر را روی نوسان‌های شاخص بازار سهام داشت صف پایدار خرید مشاهده می‌شد.

همچنین در گروه محصولات شیمیایی نیز روند قیمت سهم‌ها افزایشی بود و در برخی از نمادها صف خرید مشهود بود. در این گروه ۱۸۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹۴ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

اما در میان بازار سراسر سبز، امروز گروه خودرو و ساخت قطعات یکدست افت قیمت داشتند و نمادهای تاثیرگذار آن‌ها نیز روی شاخص بازار سهام تاثیر کاهنده داشت. چندی پیش شرکت پژو اعلام کرد در پی تحریم‌های آمریکا ایران را ترک می‌کند. همچنین در روزهای گذشته شرکت رنو نیز اعلام کرد با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا از ایران خواهد رفت. این موضوعات برروی قیمت سهام شرکت‌های خودرویی تاثیر بسزایی داشته و آن‌ها را کاهشی کرده است.

در گروه کانه‌های فلزی اما روند قیمت‌ها هم جهت با کلیت بازار افزایشی بود و بسیاری از سهم‌های این گروه تا سقف پنج درصد رشد را تجربه کردند و بسیاری از سهامداران برای خرید سهم‌های این گروه در صف ایستادند.

ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران امروز به رقم ۵۴۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از دو میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۱۲۴ هزار و ۷۴۸ نوبت داد و ستد بود.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با رشد کم سابقه ۴۲.۹۲ واحد رشد مواجه شد و به رقم ۱۳۳۷ واحدی رسید. ارزش معاملات این بازار به بیش از ۳۵۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات آن رقم ۹۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

کد خبر 412197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha