همشهری آنلاین: محققان کشور موفق به ساخت دستگاهی شدند که میزان پوسیدگی درختان را شناسایی می‌کند و بدین وسیله احتمال سقوط به واسطه آن تعیین می‌شود.

به گزارش مهر، محمدحسن برهانی‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: محققان این دانشگاه موفق شدند که طرحی با عنوان «توموگرافی درختان سرپا» را در راستای شناسایی درختان پوسیده به نتیجه برسانند.

وی اظهار داشت: در این طرح، درختان پوسیده که احتمال سقوط آنها وجود دارد، شناسایی می‌شوند و قبل از اینکه سقوط کنند و ضرر جانی و مالی برای مردم و شهرداری به وجود بیاورند اقدامی صورت می‌گیرد.

برهانی‌فر، جلوگیری از بروز حادثه‌های ناگوار نظیر سقوط درخت روی خودرو و اشخاص و حفظ محیط زیست را از مزایای طرح توموگرافی درختان سرپا عنوان کرد و گفت: دستگاهی که برای اندازه‌گیری میزان پوسیدگی درونی درختان در قالب این طرح ساخته شده به درخت متصل می‌شود و از طریق سیگنال‌هایی که دریافت می‌کند میزان پوسیدگی درونی درخت مشخص خواهد شد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، این دستگاه نشان می‌دهد که درخت چه میزان مقاومت دارد و چه میزانی از آن پوسیده است که احتمال سقوط آن مشخص می‌شود.

برهانی‌فرد با تاکید بر این که اجرای این طرح در کشور از اهمیت بالایی برخودار است، عنوان کرد: اکنون که دانش فنی این طرح توسط محققان دانشگاه آزاد واحد البرز بدست آمده می‌توان از دستگاه در استان‌ها، دانشگاه‌ها و ... مکان‌هایی که پوشیده از درخت است استفاده کرد.

وی با بیان این که شهرداری می‌تواند مهم ترین مخاطب طرح توموگرافی درختان سرپا باشد، بیان داشت: در حال حاضر اجرای این طرح می‌تواند به صورت ارائه خدمت باشد و هم این که دستگاه‌های شناسایی درختان پوسیده به فروش برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خاطر نشان کرد: شهرداری کرج و شهرداری رشت از این طرح استقبال کرده‌اند و قرار است درخت‌های این مناطق از نظر پوسیدگی و مقاومت مورد ارزیابی و شناسایی قرار بگیرند.

برهانی‌فرد با بیان این که این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است، گفت: نمونه خارجی دستگاه تشخیص میزان پوسیدگی درختان قیمت بالایی دارد بنابر این استفاده از نمونه خارجی می‌تواند صرفه‌جویی ارزی زیادی برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی با تاکید بر اهمیت وجود بازار برای محصولات داخلی که ساخته دست محققان است، گفت: با اتکا به توان داخلی می‌توان به نتیجه خوبی رسید ولی لازم است که بازاری برای این محصولات و طرح‌های ایرانی وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: این طرح توسط مهران روح‌نیا استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد البرز انجام شده و تاکنون هم قراردادهایی به منظور توسعه طرح منعقد شده است.

کد خبر 412164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha