چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

اشکان خسروپور-خبرنگار: بعد از حوزه‌های بهداشت و انرژی اکنون فناوری‌های نوین ارتباطی قرار است با مدرن کردن کشاورزی ایران باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و بهینه کردن فعالیت‌های کشاورزی در کشور شوند.

کشاورزی

برای رسیدن به این هدف، روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی منعقد شد که پیش‌بینی شده، باعث صرفه‌جویی 35درصدی در مصرف آب کشاورزی خواهد شد.

پیش‌تر بخش‌هایی از دشت مغان، ‌قزوین و استان فارس با فناوری‌های مشابه تجهیز شده و به گفته وزیر ارتباطات ‌در باغداری استان فارس با استفاده از آبیاری با شیوه نوین و هوشمند میزان مصرف آب ۱۵درصد و در کشتزارهای دشت مغان و قزوین نیز با آبیاری هوشمند تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

او روز گذشته تأکید کرد: «قرار است با هوشمندسازی آبیاری زمین‌های کشاورزی تا ۳۵ درصد میزان مصرف آب را کاهش دهیم.» بنا بر بخشی از این تفاهمنامه، استارتاپ‌ها نیز می‌توانند در بخش توزیع محصولات به‌صورت عادلانه وارد شوند. پیش‌تر نیز 2 وزارتخانه نیرو و بهداشت تفاهمنامه‌هایی را برای مدرن کردن سامانه‌هایشان با استفاده از فناوری «اینترنت اشیا» امضا کرده بودند.

  • تجهیزات مدرن IoT در دنیای کشاورزی

دستگاه‌های مکان‌یاب (GPS‌)، حسگرهای گوناگون و تجهیزات سنجش ابرداده (Big data) و... جزو ابزارهایی هستند که با ورودشان به زمین‌های کشاورزی باعث بهبود عملیات می‌شوند. کارشان، سنجش وضعیت زمین، محصول، خاک و نیازهای هرکدام از محصولات است. با پایش وضعیت زمین می‌توان فهمید محصول در کدام بخش زمین کال است تا فقط به آن قسمت، ‌آب رساند و رسیدگی کرد. فناوری با دقیق‌تر شدن روی جزئیات و سنجش اطلاعات دقیق زمین باعث صرفه‌جویی می‌شود.

در نهایت، کیفیت محصول و خاک و سلامت بذر نیز با همین تجهیزات قابل اندازه‌گیری هستند. به‌کار گرفتن تمام این سامانه‌ها در کنار هم می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و برق شده و زمان فعالیت نیروی انسانی را نیز بهینه کند. عبارت «اینترنت اشیا» یا IoT که این روزها نامش را زیاد می‌شنویم به اینترنت چیزها هم مشهور است.

اینترنت چیزها به این مسئله اشاره دارد که اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان دیگر می‌توانند همگی به اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد. این سامانه در موارد زیادی استفاده می‌شود اما برای کشاورزان از این نظر مفید است که می‌توان تمام داده‌ها را که مقدارشان زیاد است،

تهیه کرد و آن را به ساده‌ترین شکل ممکن برای باغدار یا کشاورز توضیح داد. در واقع تجهیزات کشاورزی و حسگرهای مختلف که به‌صورت آنلاین هستند به کشاورزان برای بهره‌وری بیشتر با مصرف آب کمتر کمک می‌کنند.

  • حسگرهایی که مصرف آب را کم می‌کنند

حسگرهای متنوعی در کشاورزی فناورانه به‌کار گرفته می‌شوند. یکی از پرکاربردترین‌هایش در مناطق مختلف زمین نصب می‌شود تا کیفیت و رطوبت خاک را سنجیده، آن را با میزان آب مصرفی در زمین مقایسه کنند. در نهایت هوش مصنوعی می‌تواند برنامه‌ای برای آبیاری از زمین ارائه کند. سامانه‌های پایشی دیگر نیز با سنجیدن وضعیت درختان و محصولات روی درست بودن این برنامه نظارت می‌کنند. برای دامداران هم سامانه مشابهی وجود دارد که از خروج دام از محوطه جلوگیری می‌کند.

  • دوربین آنلاین فعال است، لطفاً وارد نشوید

دوربین‌های مداربسته قبلا هم وجود داشته‌اند اما این‌بار می‌شود روی آنها حسگرهایی نصب کرد تا وقتی جانور مزاحمی به زمین حمله کرد یا اتفاق غیرمنتظره‌ای در زمین افتاد، به کشاورز خبر دهد. اگر کشاورز به زمین دسترسی نداشته باشد نیز تجهیزات دیگری مثل بوق یا نورافکن‌های ویژه در زمین نصب می‌شوند که می‌توانند جانور مزاحم را فراری دهند.

  • محصول رسیده است، برداشت کنید

پهپاد یکی از ابزارهایی است که در کشاورزی مدرن بسیار استفاده می‌شود. این پهپادها به‌صورت تمام خودکار برنامه‌ریزی می‌شوند و برای عکسبرداری و تحلیل داده‌های زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه استفاده از این پهپادها ساده‌تر باشد، کشاورز فقط باید نقشه زمین کشاورزی را در اپلیکیشن ویژه پهپاد نصب کند تا سامانه هوشمند پهپاد طبق یک برنامه از پیش تعیین شده، حرکت کند.

در نهایت، بعد از پایان عکاسی از زمین، هوش مصنوعی رنگ برگ‌های درختان و گیاهان کاشته شده را تحلیل می‌کند تا متوجه شود کدام بخش‌ها نیاز به رسیدگی بیشتری دارند. برخی نمونه‌های پیشرفته‌تر می‌توانند بنا به نوع محصول و شرایط منطقه توصیه‌هایی نیز به کشاورز ارائه کنند.

کد خبر 411826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha