مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
۰ نفر

محمد سرابی - خبر‌نگار: بالاخره زمانی رسید که مدیران باسابقه و قدیمی، کیف کهنه مدارک را پیدا کنند و در آن به‌دنبال نخستین برگه‌های استخدام و پرداخت بیمه بگردند؛

شهر

زیرا قانونی در مجلس به تصویب رسیده است که براساس آن به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی و اجرایی ممنوع است. بسیاری از مدیران ارشد سازمان‌ها از ابتدای سال‌های 60 به استخدام دولتی درآمده‌اند و اکنون نه 30سال، بلکه 35سال سابقه پرداخت حق بیمه خود را هم به پایان برده‌اند.

اینان اکنون در سمت‌های اجرایی کلان حضور دارند و جابه‌جایی آنها نه‌تنها سازمان‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، بلکه موقعیت کسانی که به آنها وابسته هستند و در این ‌سال‌ها همراه مدیر از دستگاهی به دستگاه دیگر می‌رفتند را هم تغییر می‌دهد.

پیش‌بینی این است که با تصویب نهایی لایحه «منع به کارگیری بازنشستگان» بیش از 100شهردار از شهرهای کشور بروند؛ شهردارانی که در سنین بازنشستگی هستند و هم‌اکنون اداره شهرهای کشور را در اختیار دارند. با نگاهی به رزومه شهرداران کشور، می‌توان حدس زد که چند شهردار در شهرهای بزرگ باید به این قانون گردن نهند و با مدیریت شهری خداحافظی کنند.

با اجرای این قانون، مدیریت‌های شهری کشور، تغییری اساسی به خود خواهند دید. به نظر می‌رسد در تهران برخی مدیران باید از شغلشان خداحافظی کنند.حجت نظری، عضو شورای شهر تهران بارها اعلام کرده‌بود که «مدیران، عرصه مدیریت را برای جوانان باز کنند.»حالا تصویب قانون «منع به کارگیری بازنشستگان»، بسیاری از مدیران با تجربه را کنار خواهد زد و جا برای جوانان باز خواهد شد.

  • نام‌های احتمالی

یکی از این شهرداران «داوود تاجران» شهردار اراک است. او بین سال‌های 1361 تا 1362 و در زمان شهرداری محمدکاظم سیفیان، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان ترمینال‌های شهرداری تهران بود. در دوره بعد یعنی در روزگار مدیریت محمدنبی حبیبی در شهرداری تهران نیز مشاغل مختلفی در شهرداری تهران یافت که از آن جمله قائم‌مقام سازمان بهشت‌زهرا، شهردار منطقه13 و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران بود. به‌نظر می‌رسد که او براساس قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» باید از شهرداری اراک برود؛ مگر آنکه شامل تبصره این قانون «دارندگان اجازات خاصه از مقام معظم رهبری، جانبازان 50درصد، آزادگان بالای 3سال اسارت و فرزندان شهدا» باشد.

در تماس همشهری با تاجران، خود وی نیز تأیید کرد که بازنشسته است اما گفت که باید مفاد این قانون را به دقت بررسی کند و سپس درباره ادامه کار خود در سمت شهرداری اراک پاسخ بدهد.

شهردار دیگری که به‌نظر می‌رسید شامل این قانون شود قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان است. آنچنان که او در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید در میانه سال‌های 60 و همزمان با پایان دوران دانشجویی وارد کار دولتی شد. البته نوروزی به همشهری گفت که تنها 24سال سابقه کار دارد، بنابراین شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود. شغل دیگر او هم عضویت در هیأت علمی دانشگاه است که باز هم شامل این قانون نخواهد شد.

قاسم تقی‌زاده‌خامسی شهردار مشهد نیز احتمالا مشمول این قانون خواهد شد. او متولد1336 است و سابقه طولانی کار دولتی دارد که حدود 25سال آن تنها در مدیریت شهری گذشته است. او در سال‌های 60 در استانداری خراسان مسئولیتی در سطح معاونت داشته است که با این حساب سابقه کار دولتی او به نزدیک 30سال می‌رسد. حدود یک سال از شروع کار او در شهرداری مشهد می‌گذرد و پیش از این در شهرداری تهران و همچنین وزارت نیرو مشغول به‌کار بوده است.

  • شاید استاندار هم!

در سطح استان تهران هم احتمالا تغییراتی رخ خواهد داد و به‌نظر می‌رسد که مدت کار استاندار تهران که 10‌ماه قبل شروع شده بود، در حال تمام شدن است. محمدحسین مقیمی، استاندار کنونی تهران که حدود ۶۸سال دارد، در سال ۱۳۵۷ با مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در سال ۵۸ با تصدی شهرداری خمین کار اجرایی خود را آغاز کرد که اکنون نزدیک 40سال از این تاریخ می‌گذرد.

  • آیا افشانی از شهرداری تهران کنار می‌رود؟

با جدی شدن طرح منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس، این سؤال مطرح می‌شود که سیدمحمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند یا خیر؟

با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان توسط مجلس، افشانی، همچنان شهردار تهران می‌ماند.

به‌دنبال اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال شمول محمدعلی افشانی، شهردار تهران تحت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اما کسب اطلاع شده، افشانی در گذشته، خود را با ۲۷سال خدمت بازخرید کرده است که در صورت تصویب این قانون، هیأت وزیران می‌تواند دوباره به او اجازه خدمت تا ۳۵سال را بدهد.

لذا شهردار جدید تهران تا ۸ سال دیگر می‌تواند شاغل در نهادهای دولتی و عمومی ازجمله شهرداری تهران باشد.

  • شهردار تهران می‌ماند

محسن هاشمی ، رئیس شورای شهر تهران گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب مجلس، شامل حال شهردار تهران نخواهد شد اما از معاونان وی اطلاعی ندارم. این مصوبه مشکلی برای شهردار تهران ایجاد نمی‌کند. شهردار تهران نیز یک روز پیش در ‌این‌باره، گفت:

من جزو کسانی هستم که بارها و بارها از نمایندگان تقاضا کرده‌ام تلاش کنند تا این کار انجام شود و کسانی که 30سال سابقه دارند با توجه به شرایط عمومی به‌عنوان مشاور در بخش‌های تخصصی به‌کار گرفته شوند. سیدمحمدعلی افشانی درباره اینکه بنا بر این قانون شهرداری را ترک خواهد کرد یا خیر، جواب داد: زیاد به این اخبار توجه نکنید. من امیدوارم این قانون تصویب شود و مشکلی با آن ندارم.

کد خبر 411802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha