همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی از همکاری این پژوهشکده با شهرداری انزلی برای تصفیه شیرابه‌های محل‌های دفن زباله در شمال کشور خبر داد.

اقدام برای تصفیه شیرآبه‌های محل‌دفن زباله در شمال کشور

به گزارش ايسنا، فریبرز جمالزاد در آستانه سی‌و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های مختلف صورت گرفته در این پژوهشکده اشاره کرد و در ارتباط با موضوع دفع زباله و پسماند اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های پژوهشکده بحث تصفیه شیرآبه‌های محل‌های دفن زباله است. زیرا محل‌های دفن در استان‌های شمالی مقادیر زیادی شیرابه دارند و مقدار بالای BOD (مقدار اکسیژن لازم برای ثبات بیولوژیکی در آب) و COD (یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش آلودگی فاضلاب) در این شیرابه‌ها باعث آلوده کردن محیط می‌شود.

وی با بیان این که با دفن زباله یک مشکل حل می‌شود و مشکل دیگری به آب‌های زیرزمینی و خاک اضافه می‌شود، افزود: نقشه‌های طراحی و نظارت این طرح آماده است و توسط شهرداری انزلی برای اولین بار در شمال کشور شکل می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پسماندی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی است و طبق پیش‌بینی شهرداری پس از طی پروسه هشت ماهه این پروژه انجام می‌شود.

  • انعقاد قراردادی برای پیش‌بینی میزان حق‌آبه تالاب انزلی و بوجاق

جمالزاد در خصوص فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه خشکسالی اظهار کرد: پژوهشکده اخیرا قراردادی را با سازمان محیط زیست درباره محاسبه حق‌آبه تالاب‌های انزلی و بوجاق منعقد کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه حق‌آبه زیست محیطی جایگاه ویژه‌ای دارد، اما هنوز مطالعاتی برای این مسئله درباره تالاب‌ها و محیط‌های آبی کشور شکل نگرفته است.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان این که پژوهشکده محیط زیست قراردادی را برای پیش‌بینی حق‌آبه تالاب انزلی در شمال کشور با سازمان محیط زیست منعقد کرده است، گفت: این قرارداد خرداد ۹۷ منعقد شده و قرار است در یک پروسه ۱۲ ماهه حق‌آبه مورد نیاز برای این محیط‌ها محاسبه شود و مشخص شود که دستگاه‌های اجرایی برای سهمیه‌بندی منابع آبی آن‌هاچه مقدار حق‌آبه در نظر بگیرند.

جمالزاد درباره مفهوم حق‌آبه توضیح داد: در بالانس آبی که برای یک محیط در نظر می‌گیریم می‌گوییم که جدای از میزان آبی که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و شرب خانگی باید مصرف شود، چه مقدار آب را باید برای آن محیط در نظر گرفت که با رعایت آن اکولوژی منطقه پایدار بماند.

  • جداسازی آب شور از نفت

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی درباره دستاوردهای پژوهشی دیگر پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی اظهار کرد: دو سال قبل پروژه‌ای را با صنایع نوین جهت جداسازی نفت از آب شور همراه آن آغاز کردیم که مراحل پایلوت و تست سرد آن انجام شده و تست گرم آن را در سالگرد جهاد دانشگاهی انجام خواهیم داد.

جمالزاد درباره جزئیات این طرح عنوان کرد: وظیفه این پروژه این است که آب شوری که به مقدار زیاد هنگام استخراج نفت همراه با نفت به دست می‌آید را از نفت جدا سازد و این آب را قابل بازیافت و استفاده کند.

وی ادامه داد: این پروژه در مرحله پایلوت با مقیاس یک بشکه در روز را آغاز به کار کرده است و منتظر آن هستیم که بتوانیم پس از گرفتن تست گرم و ارائه گزارش این طرح را به سرانجام برسانیم.

  • کمبود آب، مهم‌ترین مشکل زیست محیطی کشور

وی در خصوص مهمترین مشکلات زیست محیطی کشور یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکل فعلی کشور که تاکنون پیامدهای بسیاری داشته، کمبود منابع آب است و این مسئله یکی از بزرگ‌ترین بحث‌هایی است که در حال حاضر داریم.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی کشور را مسئله ریزگردها عنوان کرد و گفت: مشکل دیگری که در محیط زیست ایران وجود دارد بحث ریزگردها است که از مسائل مربوط به آب ناشی شده است.

  • ضرورت اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی

جمالزاد با بیان این‌که بخش زیادی از آب کشور صرف مصارف کشاورزی می‌شود، گفت: سهم کشاورزی از مصرف آب بسیار بالاست.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر مصرف آب در حوزه کشاورزی تصریح کرد: مصرف‌ها در حوزه کشاورزی، صنعت و بخش خانگی باید تغییر کند و اگر با این روند پیش برویم محاسبه حق‌آبه‌ها و رعایت مسائل این چنینی نمی‌تواند مشکل کار ما را حل کند.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان این که حدود ۸۸ درصد از میزان آب کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود، یادآور شد: مصرف ما در بخش صنعت و خانگی نیز بالاتر از استانداردهای جهانی است، اما با توجه به سهم زیاد آب در بخش کشاورزی، تغییرات در این بخش می‌تواند از سایر بخش‌ها اثرگذارتر باشد.

  • لزوم معرفی خدمات پژوهشی جهاد دانشگاهی

جمالزاد با بیان این که جهاد دانشگاهی حدود چهار دهه در ایران فعالیت داشته است، خاطرنشان کرد: با وجود گذشت چهار دهه از عمر جهاد جامعه هنوز آن طور که باید به شناخت خدمات جهاد نائل نشده و خدمات پژوهشی جهاد بیش از سایر خدماتش مهجور مانده است و وظیفه ذاتی کل دستگاه‌های جهاد دانشگاهی این است که با پر رنگ کردن فعالیت‌های پژوهشی جهاد باعث آن شود که آینده پژوهشی بهتری در کشور شکل بگیرد.

  • نحوه انتقال اوراق در پژوهش گنگ است

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در پایان یکی از مشکلات پژوهش را مسائل مربوط به استفاده از اوراق در قراردادهای پژوهشی عنوان کرد و افزود: با این که سهم حدود ۲۷ درصد از بودجه کشور بر مبنای اوراق است هنوز نحوه انتقال این اوراق در پژوهش در سطح کشور گنگ است و این باعث می‌شود که دستگاه‌های پژوهشی هنوز ندانند که با این اوراق باید چگونه برخورد کنند، امیدوارم طی یکی دو سال آتی پژوهش مبتنی بر اوراق بتواند در کشور شکل بگیرد.

کد خبر 411505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha