یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری شایعه‌های مطرح درباره افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین را بررسی می‌کند

بنزین سوخت

بنزین دونرخی می‌شود یا نمی‌شود؟ کارت سوخت احیا و بنزین سهمیه‌بندی می‌شود یا نمی‌شود؟ جایگاه‌داران نازل‌های سوختگیری را دستکاری می‌کنند یا نمی‌کنند؟ جایگاه‌های سوخت به جای بنزین به مردم هوا تحویل می‌دهند یا نمی‌دهند؟ برخی جایگاه‌داران به‌ویژه در تهران بنزین سوپر عرضه می‌کنند یا نه؟

اصلا امکان دارد برخی جایگاه‌ها از عرضه بنزین در طول شبانه‌روز به‌دلیل نداشتن بنزین و نرسیدن به موقع تانکرهای سوخت‌رسان بنزین خودداری کنند یا نه؟ این روزها بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات بنزینی داغ داغ است مثل هوای بالای 40درجه پایتخت.

بنزین

  • شایعه دونرخی شدن

همزمان با رشد مصرف بنزین 2نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره بازگشت به نظام سهمیه‌بندی خبرهای متفاوتی مطرح کرده‌اند و هنوز هیچ مقام دولتی‌ای به این خبرها واکنش نشان نداده است. دیروز یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از ارائه بسته پیشنهادی دولت به مجلس برای بازنگری در بودجه سال۹۷ خبر داد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا شرفی با بیان اینکه دولت بسته پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده تا بودجه سال‌جاری بازنگری شود، گفت: در این پیشنهاد مطرح شده که درباره سهمیه‌بندی بنزین یا دونرخی شدن نرخ آن در 6‌ ماه دوم سال‌جاری تصمیم‌گیری شود. اما ساعتی بعد سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت: تا‌کنون به کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد دونرخی شدن قیمت بنزین ارائه نشده است. به گزارش خانه ملت، اسدالله قره‌‌خانی توضیح داد: پیشنهاد دونرخی شدن قیمت بنزین نه تحت ‌عنوان لایحه از ناحیه دولت و نه نمایندگان مجلس به‌عنوان طرح به کمیسیون انرژی مجلس ارائه نشده است.

  • بنزین دونرخی هنوز هم نه

مقامات وزارت نفت تاکنون با دونرخی شدن قیمت بنزین و احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی این فرآورده موافقت نکرده‌اند و تصمیم دارند استفاده از کارت سوخت را الزامی کنند تا میزان مصرف هرخودرو مانیتور شود اما این به‌معنای دونرخی شدن بنزین نخواهد بود. چندی پیش، محمدرضا موسوی‌خواه در مراسم رونمایی از نسل جدید سامانه هوشمند سوخت با تأکید بر الزام استفاده از کارت سوخت توسط مالکان خودرو اعلام کرد:

کارت سوخت هیچ‌گاه حذف نشد و احتمالا در فراخوانی به مردم اعلام می‌کنیم از کارت سوخت خود استفاده کنند. او افزود: هر خودرویی که در کشور شماره‌گذاری شده است کارت سوخت دارد، افرادی که کارت سوخت ندارند باید به سایت اداره پست مراجعه کنند و در قسمت پیگیری کارت سوخت وارد شوند تا مشخص شود کارت سوخت آنها در چه وضعیتی قرار دارد. افرادی هم که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند باید درخواست المثنی کنند.

  • کارت سوخت؛ هم بله هم خیر

به‌منظور کنترل و مدیریت مصرف سوخت، استفاده از کارت سوخت به هنگام سوختگیری الزامی است. این عبارتی است که در سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خودنمایی می‌کند اما توضیح داده نشده که منظور از استفاده از کارت سوخت، همان کارت سوخت جایگاه‌داران است یا اینکه می‌خواهند دوباره کارت سوخت را احیا کنند.

ماجرای احیای کارت سوخت هم حکایتی دارد و ماجرای این روزها شکل‌گیری دوباره پدیده قاچاق سوخت به برخی کشورهای همسایه است. حال که دلار گران شده و قیمت دلاری سوخت در ایران ارزان‌تر از دیگر کشورها به‌ویژه ترکیه و افغانستان شده، انگیزه برای قاچاق دوباره بنزین و به‌ویژه گازوییل را تقویت کرده است.

وقتی 11سال پیش بنزین سهمیه‌بندی و دونرخی شد و مصرف کننده‌ها ملزم شدند هنگام سوختگیری از کارت سوخت استفاده کنند، تلقی دولتمردان وقت این بود که مصرف این فرآورده کاهش می‌یابد اما با گذشت زمان، مصرف به حالت اولیه برگشت تا اینکه خرداد سال94 با اعلام سیاست تک‌نرخی شدن بنزین استفاده از کارت سوخت هم تغییر کرد و راننده‌ها ترجیح دادند از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

  • سایر شایعه‌های بنزینی

دستکاری نازل‌های سوخت ازجمله شایعه‌های بنزینی روزهای اخیر است که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های بنزین می‌گوید: احتمال اینکه تلمبه‌ها دستکاری شود وجود دارد اما همه تجهیزات را به‌نحوی کنترل و پلمب می‌کنیم که امکان هیچ‌گونه دست‌اندازی وجود نداشته باشد.

در روزهای اخیر برخی شهروندان تهرانی گفته‌اند عرضه بنزین سوپر در برخی جایگاه‌ها متوقف شده درحالی‌که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توضیح می‌دهد به‌طور متوسط روزانه ٣.٥میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع می‌شود که این میزان ممکن است با توجه به شرایط به ٣.٣ یا ٣.٧ میلیون لیتر برسد اما به‌طور کلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

برای سال97 پیش‌بینی می‌شود متوسط مصرف روزانه بنزین کشور به 80 تا 85 میلیون لیتر افزایش یابد که با تثبیت تولید در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس دست‌کم روزانه 7 تا 10میلیون لیتر ظرفیت مازاد تولید بر مصرف داخلی ایجاد می‌شود که این ظرفیت مازاد با بهره‌برداری فاز سوم پالایشگاه خلیج‌فارس به بیش از 20میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

نمودار بنزین

  • جایگاه‌ها بنزین ندارند؟

برخی شهروندان می‌گویند در روزهای اخیر برخی جایگاه‌های سوخت در مناطق غرب تهران در برخی ساعات از عرضه بنزین خودداری می‌کنند که دلیل آن تحویل ندادن به موقع سوخت به جایگاه‌داران بوده است. درحالی‌که مشاهدات خبرنگاران همشهری در تهران ازجمله در شرق، شمال، مرکز و حتی غرب توقف عرضه بنزین توسط جایگاه‌داران را تأیید نمی‌کند.

کد خبر 411470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha