یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع خبری در ادامه سرمایه گذاری رسانه‌ای سعودی برای بهبود وجهه خود در جهان از همکاری یک شرکت رسانه‌ای این کشور با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت برای راه‌اندازی صفحات فارسی، عربی، ترکی و اردو خبر دادند.

 ایندیپندنت، ماسک رسانه ای جدید سعودی

به گزارش ايرنا، پایگاه خبری 'رصیف 22 ' درباره این حربه جدید سعودی ها در عرصه رسانه ای و مطبوعاتی نوشت: جنگ در یمن، اختلاف با قطر ، دشمنی با ایران و منافعی که عربستان در سوریه دنبال می کند، بار سنگینی بر دوش سعودی ها گذاشته است که به دنبال رسانه های قوی تر و موثرتری برای تبلیغ سیاست های خود هستند.

این پایگاه اضافه کرد که عربستان برای دستیابی به اهدافش ثروت نفتی خود را برای سوء استفاده از رسانه های بین المللی مطرح و مهم به کار می گیرد تا سیاست هایش را از طریق آن ها به ویژه سیاست هایی که درباره منطقه خاورمیانه است اشاعه دهد.

در همین راستا یکی از مهم ترین رسانه هایی که سعودی ها روی آن دست گذاشته اند روزنامه انگلیسی ایندیپندنت است که از شهرت بالایی در عرصه مطبوعات جهان برخوردار است.

سعودی ها مذاکرات خود را با این روزنامه شروع و با هزینه کردن میلیون ها دلار اعلام کردند که این روزنامه با مجموعه پژوهش و بازرایابی سعودی (SRMG) به توافق جدیدی دست یافته است.

براساس این توافق قرار است ایندیپندنت به صفحه اینترنتی خود چهار صفحه به زبان های عربی، ترکی، فارسی و اردو اضافه کند.

شرکت پژوهش و بازاریابی سعودی بیشتر در زمینهٔ چاپ و انتشار نشریات عرب زبان فعال است؛ روزنامه‌های عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان جهان عرب، مانند الشرق الاوسط، الاقتصادیه، عرب نیوز و نشریاتی مانند هی، المجله، سیّدتی، و الرّجل متعلق به این گروه عظیم رسانه‌ای است.

'رصیف 22 ' نوشت که هدف اصلی این شرکت رسانه ای از قرارداد جدید خود با ایندیپندنت انتشار اخبار و تحلیل هایی از حوادث جاری در منطقه و روابط بین الملل و نیز انتشار مقاله ها و گزارش های ترجمه شده از نسخه اصلی انگلیسی است اما سعودی ها علاوه بر این هدف ، اهداف پشت پرده ای نیز دارند تا از این روزنامه بعنوان سلاح رسانه ای جدید برای توجیه رفتار ها و تعاملات چالش برانگیز و بحران آفرین خود در خاورمیانه استفاده کنند.

در این طرح جدید که (SRMG) با ایندیپندنت دنبال می کند یک صفحه (Independent Arabia) برای مخاطبان عرب زبان درخاورمیانه و جهان، یک صفحه ترکی (Independent Turkish ) برای مخاطبان ترک زبان، یک صفحه فارسی (Independent Persian) برای فارسی زبان ها به خصوص در ایران و چهارم یک صفحه اردو (Independent Urdu) برای اردو زبان ها راه اندازی می شود که هدف واضح سعودی ها از این صفحه تاثیر گذاشتن روی پاکستان است.

قرار است این پروژه رسانه ای جدید در پایان سال 2018 میلادی آغاز به کار کند. با این که به تازگی خبر قرار داد جدید (SRMG) رسانه ای شده است اما سعودی ها به شکل محرمانه مدت طولانی در حال لابی گری در این خصوص بوده اند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت که قرارداد ایندیپندنت با شرکت رسانه ای سعودی نگرانی های بسیاری را درباره نفوذ روز افزون کشورهای حاشیه خلیج فارس در رسانه های انگلیسی برانگیخته است.

براساس این گزارش قرار است که محتوای چهار صفحه جدید ایندیپندنت توسط روزنامه نگاران بازنشسته مجموعه پژوهش و تحقیق سعودی مقیم لندن ،اسلام آباد، استانبول و نیویورک نوشته شود و سیاست های خبری آن را کارکنان این مجموعه در ریاض و دوبی تعیین کنند.

رئیس مجموعه SRMGسعودی تا ماههای گذشته 'بدر بن عبد الله بن محمد بن فرحان آل سعود' بود که به دنبال تعیین وی به عنوان وزیر فرهنگ عربستان، این مجموعه را ترک کرد. شاهزاده بدر در سال 2017 با خرید یکی از تابلوهای «لئونادرو داوینچی» به قیمت 450 میلیون دلار بر سر زبان ها افتاد و به دنبال آن مشخص شد که این تابلو موسوم به «سالواتور موندی» یا «ناجی جهان» را بدر بن عبدالله به نمایندگی از «محمد بن سلمان» شاهزاده عربستان خریداری کرده است.

همچنین روزنامه ایندیپندنت در سال 2017 سهام بزرگی از سایت اینترنتی ایندیپندنت را به «سلطان محمد ابوالجدایل» بازرگان سعودی فروخت. ابو الجدایل 42ساله در عربستان از یک خانواده بازرگان معروف در شهر مدینه است که سابقه ای در بخش رسانه ای ندارد.

  • پروژه رسانه ای جدید عربستان مستقل نخواهد ماند

الرصیف 22 افزود: روزنامه ایندیپندنت که از سال 2016 به شکل اینترنتی منتشر می شود و چاپ کاغذی آن متوقف شده است قصد دارد اخبار و تحلیل هایی را درباره جهان و حوادث منطقه به شکل آزاد و مستقل منتشر کند اما نمی توان گفت که صفحات جدیدی که ایندیپندنت قصد دارد راه اندازی کند مستقل عمل کنند به خصوص که بر اساس شواهد شراکت ایندیپندنت با ناشری صورت گرفته که روابط قوی با دولت سعودی دارد.

همچنین عربستان در زمینه رسانه های مستقل سابقه مطلوبی ندارد و سازمان خبرنگاران بدون مرز این کشور را در رده 169 میان 180 کشور جهان در زمینه آزادی مطبوعات قرار داده است. در عربستان هیچ رسانه مستقل فعالیت نمی کند و رسانه ها در زمینه وابستگی و نزدیکی به دولت سعودی رقابت بالایی دارند و با این که ولیعهد عربستان درباره اصلاحات سخن می گوید اما هیچ گامی درجهت آزادی مطبوعات برنداشته است.

روزنامه ایندیپندنت اولین روزنامه ای نیست که با عربستان قرارداد بسته است، بلکه شرکت های رسانه ای معروف جهان با مجموعه پژوهش و بازاریابی (SRMG ) قرداد بسته اند. شرکت بلومبرگ آمریکا در سال 2017 قراردادی با این مجموعه به منظور انتشار نسخه های عربی اخبار مالی این پایگاه خبری امضا کرد.

کد خبر 411462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha