همشهری آنلاین: ​فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: فاضلاب‌هایی که از رودخانه‌های رشت و دیگر شهرستان‌های اطراف به تالاب انزلی می‌رود، بخش‌هایی از این تالاب را به فاضلاب تبدیل کرده است.

آلودگی تالاب انزلی

ساسان اکبری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: انجام اقداماتی از جمله نصب رسوب‌گیرها و برنامه‌های احیای تالاب، این اکوسیستم ارزشمند دوباره زنده شد.

وی افزود: ورود شیرابه‌های جایگاه دفن زباله سراوان و فاضلاب‌هایی که از رودخانه‌های گوهررود و زرجوب به تالاب انزلی می‌ریزند، بخش‌هایی از این تالاب را به فاضلاب تبدیل کرده است. لازم است هرچه سریعتر دستگاه‌های مربوطه برای کاهش این آلودگی‌ها اقدامات سریعتری انجام دهند.

اکبری‌پور با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلاتی که تالاب انزلی را رنج می‌دهد، خشک شدن بخش‌هایی از این اکوسیستم ارزشمند است که در اثر گرمای هوا رخ می‌دهد و این امر منجر به وسوسه سودجویان برای تصاحب زمین می‌شود، خاطرنشان‌کرد: به محض خشک شدن برخی افراد سودجو در عرض 24یا 48ساعت این اراضی را شخم می‌زنند و در آن محصول می‌کارند و بلافاصله آن را محصور کرده و به نام خود از آن بهره‌برداری می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اضافه کرد: بخش‌های غربی تالاب از منطقه سیاه‌کیشم و چوکام بیش از مناطق دیگر در تهدید تبدیل شدن اراضی تالابی به اراضی مثلا زراعی هستند.

وی گفت: متاسفانه برخی از این مناطق جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست نیست و سودجویان از این مساله سوء استفاده می‌کنند.

اکبری‌پور با بیان اینکه به صورت شبانه‌روزی برای پیشگیری از این گونه اتفاقات تلاش می‌کنیم از مساحت این اکوسیستم ارزشمند کاسته نشود، خاطرنشان‌ کرد: امسال وسوسه متعرضین بیش از سال گذشته بوده است، چون به دلیل گرمای هوا خشک شدن برخی مناطق بیش از سال گذشته رخ داده است،البته با تلاش همکاران محیط زیست رویای این متخلفین را به کابوس تبدیل کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، تالاب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست.

از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه، تالاب بین‌المللی انزلی است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است.

در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزد. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد.

کد خبر 411456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha