چند سالی از زمانی که با مارک تواین آشنا شدم، می‌گذرد؛ آشنایی عمیق و زیبایی که آن را مدیون کتاب‌های «تام سایر» و «هاکلبری فین» هستم؛ داستان‌هایی که در اوج سادگی قصه‌ای گاهی پیچیده و گاهی عمیق را روایت می‌کنند.

دوچرخه شماره ۹۳۳

سادگي و دوري از توصيف‌ها و تشبيه‌هاي دست‌وپاگير مهم‌ترين ويژگي قلم مارک تواين است. او جسورانه و بي‌پرده و مستقيم از فضاي حاکم انتقاد مي‌کند.

براي مثال در کتاب کم‌تر شناخته‌شده‌‌اش، «غريبه‌اي در قصر»، با طنزي کم‌نظير، افسانه‌ي آرتورشاه و دلاورانش را در قالب ماجرايي در جهان حقيقي بيان مي‌کند و هم‌زمان بسياري از آداب و رسوم خرافي و عقايد نادرست مردم قرون وسطي را به چالش مي‌کشد؛ کاري که نظيرش را در داستان «شاهزاده و گدا» هم مي‌بينيم.

تواين علاقه‌اي به پيچيده‌کردن مسائل ندارد و تلاش مي‌کند همه‌چيز را روشن و واضح براي مخاطبانش شرح دهد. اين سادگي سبب شده داستان‌هايش با اين‌که به مسائل بزرگ‌سالانه‌اي مثل نژادپرستي، تعصبات، خرافات و تجملات مي‌پردازد، براي کودکان و نوجوانان هم جذاب باشد.

البته او با حضور شخصيت‌هاي نوجوان به داستان‌هايش رنگ‌وبوي نوجوانانه مي‌دهد و موجب مي‌شود مخاطبان کم سن و سال به آن‌ها گرايش پيدا کنند.

خواندن داستان‌هاي تواين و همراه شدن با شخصيت‌هاي دوست‌داشتني‌اش بسيار جذاب است. همراه شدن با تام ساير شيطنت‌هايش که با ماجراجويي‌هاي هکلبري فين مي‌آميزد، پيچش‌هاي داستاني خلق مي‌کند که  مطالعه‌شان الهام‌برانگيز هم است.

 

سيدمحمدصادق كاشفي‌مفرد

17ساله از کرج

کد خبر 411371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha