همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان بیمه سلامت به دلیل این که بتواند از محل هدفمندی یارانه‌ها سهم بیشتری بگیرد، تعداد بیمه شده‌ها را بدون حساب و کتاب بالا برد.

حیدر علی عابدی

حیدر علی عابدی در گفت‌و‌گو با خانه ملت درباره سازوکار بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن طبقات مختلف جامعه گفت: وقتی ما می‌گوییم یک نفر باید بیمه شود منظور این نیست که فقط یک دفترچه بیمه به او بدهیم و دولت خدمات او را رایگان پرداخت کند. تحت پوشش قرار گرفتن بیمه یعنی این که حق بیمه این فرد را بر اساس محاسبات اقتصادی تعیین کنیم و بعد مبلغ بیمه را خود فرد، کارفرما یا یک سازمان حمایتی به حساب بیمه گذار واریز کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه آمده است که همه افراد را با مشخص کردن حق بیمه و محل پرداخت حق بیمه تحت پوشش بیمه قرار دهید. همچنین گفته شده که مبلغ حق بیمه هر نفر از طریق آزمون وسع مشخص شود.

وی ادامه داد: مردم یا کارمند بوده که کارفرمایشان دولت است و یا کارگرند که کارگر و کارفرما مشترک حق بیمه را پرداخت می‌کنند. نظامی‌ها هم بیمه نیروهای مسلح هستند که تابع قانون خودش است. یک قشر قابل توجهی از جامعه هستند که تحت پوشش هیچ کدام از این سه نیستند و به اصطلاح شغل آزاد دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: خود این گروه‌ها هم به 4 دسته تقسیم می شوند. یک دسته آن‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد بوده و دسته دیگر تحت پوشش بهزیستی هستند که این دو نهاد حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند. دسته سوم کسانی هستند که کار آزاد می‌کنند و درآمد خوبی دارند این افراد حق بیمه‌شان را خودشان باید پرداخت کنند و دسته چهارم نه تحت پوشش دو مورد اول هستند و نه درآمد خوبی دارند. این‌ها حق بیمه‌شان از محل هدف‌مندی یارانه‌ها باید تامین شود.

وی ابراز داشت: اگر این حق بیمه‌ها به بیمه سلامت پرداخت نشود بیمه سلامت نمی‌تواند وظایف خودش را انجام دهد چون پولی ندارد تا پرداخت کند. بنابراین ما فردی که بیمه شود و حق بیمه پرداخت نکند، نداریم به هر شکل باید محل پرداخت حق بیمه مشخص شود.

عابدی خاطرنشان کرد: آزمون وسعی که در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است برای تعیین سطح این گروه سوم و چهارمی است که تحت پوشش هیچ نهاد و ارگانی نیستند. آزمون وسع مشخص می‌کند که کدام یک از این گروه‌ها توان پرداخت حق بیمه را دارند و کدام افراد توان پرداخت حق بیمه را ندارند.

وی اظهار داشت: مجلس معتقد است که آزمون وسع باید برگزار شود و وزارت بهداشت و بیمه سلامت هم باید بتوانند راهکارش را پیدا کنند تا بتوانند منابع مالی بیمه سلامت را مشخص کنند. اگر نتوانند برای این موضوع راه حلی پیدا کنند این مساله تبدیل به کلاف سردرگمی می‌شود که اولین جایی که از قبل آن با مشکل مواجه می‌شوند خود سازمان سلامت بیمه خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد این که چرا از ابتدا افرادی که از سایر بیمه‌ها برخوردار بودند تفکیک نشدند و این بیمه به بسیاری از افرادی که از مراکز دیگر هم بیمه بودند تعلق گرفت، گفت: در این مساله آن فردی که مسئول سازمان بیمه ایرانیان بود مرتکب خطا و تخلف قانونی شده است چرا که بدون آزمون وسع، اقشار مختلف را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده است و خدمات بیمه سلامت را آنقدر بالا برده است که افراد هر بیمه دیگری که داشتند را کنار گذاشتند و به سمت این بیمه آمدند و این هم از عجایب روزگار است.

وی تصریح کرد: در واقع این سازمان به دلیل این که بتواند از هدفمندی یارانه‌ها سهم بیشتری بگیرد تعداد بیمه شده‌ها را بدون حساب و کتاب بالا برد اما وقتی دیدند که سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این راحتی و بدون حساب و کتاب اعتبار پرداخت نمی‌کند، با مشکل مواجه شدند. این‌ها اگر بر اساس ریلی که برنامه پنجم توسعه برای بیمه در نظر گرفته بود پیش می‌رفتند امروز با این مشکل مواجه نمی‌شدند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سوء مدیریت و عدم دلسوزی نسبت به بیت المال در این اتفاقی که رخ داده مشخص است و امروز سازمان بیمه ایرانیان مکلف است که این اشتباه را با یک برنامه ریزی عملی جبران کند، آزمون وسع را انجام دهد و کار را به فردا موکول نکند. ما بارها اعلام کرده ایم که از حقوق سازمان بیمه سلامت حمایت می‌کنیم به شرطی که این بیمه هم باید بر ریل برنامه ششم مجلس شورای اسلامی برگردد.

کد خبر 411361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha