همشهری آنلاین: شواهد و مستندات ماه‌های اخیر طالبان افغانستان که در ۲۴ سال گذشته در این کشور فعالیت مسلحانه داشته‌اند بیانگر آن است که این گروه تمایل دارد اسلحه را کنار گذاشته و از حالت شبه نظامی و تروریستی به گروهی سیاسی تبدیل شوند اگر چه این موضوع را عملا اعلام نکرده‌اند.

تمایل طالبان برای کنار گذاشتن اسلحه

به گزارش ایرنا، حکومت گروه طالبان پس از حمله نظامی سال 2001 آمریکا و همپیانان اروپایی خود به افغانستان از هم پاشید و از آن زمان تاکنون به گفته آنها ، علیه نظامیان خارجی و نیروهای دولتی افغان حملات چریکی و انتحاری انجام می دهند.حملاتی که تاکنون تعداد بسیار زیادی غیر نظامی نیز جان خود را از دست داده اند.

در گزارش اخیر دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) آمده است: طی شش ماه گذشته میلادی 692 غیر نظامی در این کشور کشته شده اند که در 18 سال گذشته بی سابقه بوده است، هرچند تعداد زخمی ها کاهش نشان می دهد.

سازمان ملل متحد، گروه طالبان را مسئول 42 درصد این تلفات اعلام کرد که بیشترین تلفات در اثر جاسازی مواد منفجره و حملات انتحاری اعلام شده است.

در دو سال گذشته مسئولیت حملات به مساجد و تجمع غیر نظامیان را گروه تروریستی داعش در افغانستان بر عهده گرفته اند و مسئولیت حملات انتحاری به پایگاه نظامی و خارجی را طالبان پذیرفته اند.
پس از هر حمله انتحاری که در آن تعدادی غیرنظامی کشته می شوند، طالبان سکوت می کند و در مقابل داعش در سایت ها و شبکه های اجتماعی اعلام می کند این حملات کار آنان بوده است.

اما تاکنون هیچ کس و یا گروهی تحقیقی را انجام نداده است که ثابت کند، براستی این صفحات و سایت ها مربوط به داعش و یا طالبان است و این احتمال عنوان شده است که طالبان با این صفحات ساختگی از نام داعش استفاده تا وجهه خود را برای سیاسی شدن حفظ کنند.

از طرفی امسال رهبری طالبان از افراد خود خواست که در حملات انتحاری دقت بیشتری کنند تا از تلفات غیر نظامیان جلوگیری شود و همچنین در مکان هایی که احتمال تلفات غیرنظامیان بیشتر است، از حمله خودداری کنند.

روز پنجشنبه گذشته رسانه ها به نقل از «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان نوشتند که رهبری آن گروه دستور داده است تا از حملات انتحاری در شهرها خودداری کنند، هر چند ساعاتی بعد مجاهد با انتشار اطلاعیه ای آن را اصلاح کرد و گفت که حملات انتحاری در شهرهای این کشور ممنوع نشده بلکه با دقت بالا صورت خواهد گرفت تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود.

از طرف دیگر آتش بس سه روزه در ایام عیدفطر که باعث شادی زیاد بین مردم افغانستان شد و طالبان نیز با استفاده از این فرصت روانه شهرها شده و از خانواده های خود دیدار کردند نیز نشان از تغییر سیاست این گروه و حاکی از نرم شدن مواضع آنهاست.

همچنین رسانه های محلی افغانستان امروز به نقل از مقامات طالبان اعلام کردند که آنها مدعی شده اند، چند بار در هتلی در شهر دوحه با مقامات آمریکایی بطور غیر رسمی دیدارهایی داشته اند.

هفته گذشته زمانی که آمریکایی ها اعلام کردند حاضرند با طالبان بطور مستقیم وارد گفت وگو شوند، طالبان در برابر آن واکنش نشان داد و گفت که در صورتی با آمریکا مذاکره خواهند کرد نام رهبران انها از فهرست سیاه حذف شود.

طالبان مسوولیت حملاتی را که غیر نظامیان در آنها کشته می شوند بر عهده نمی گیرد تا وجهه اجتماعی آنها زیر سوال نرود و این موضوع نیز به نوبه خود بیانگر آن است تمایل دارند ار گروهی مسلحانه به سیاسی تبدیل شوند.

گروهی که افغان ها با تلاش علمای کشورهای اسلامی آنها را تروریستی معرفی کرده و حملات انتحاری آنها را حرام می خوانند .

دستور رهبران این گروه برای دقت بیشتر در حملات انتحاری که در آن به غیر نظامیان تلفات وارد نشود، نیز می تواند تلاشی در همین راستا محسوب شود.

دولت افغانستان پس از سه روز آتش بس در تعطیلات عیدفطر، اعلام کردند که افراد زیادی از طالبان پس از حضور در شهرها علاقه مندی خود برای ادامه جنگ را از دست داده و از بازگشت به سنگرهایشان خوداری کرده اند.

همچنین دولت افغانستان و شورای عالی صلح مدعی شده است که صلح خواهی در بین افراد طالبان افزایش یافته و آنها خواستار ادامه جنگ نیستند، ادعایی که سخنگویان طالبان در ظاهر آن را نمی پذیرند اما در عمل مشاهده می شود که حملات انتحاری در ماه های اخیر در افغانستان بشدت کاهش یافته و جنگ نیز کمتر شده است.

«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز روز پنجشنبه گذشته تائید کرد که حملات انتحاری در روزهای اخیر در این کشور بشدت کاهش یافته، اما قطع نشده است.

مردم خسته از جنگ افغانستان که سالهاست انتظار صلح و امنیت را در سر دارند و به آن نمی رسند، اگر چه خواهان آن هستند که طالبان به روند صلح بپیوندند اما در مقابل این بیم را هم دارند که این گروه مسلح و شبه نظامی در قالب پرچم سیاه داعش به کشتار مردم بی گناه بیش از پیش ادامه دهند.

کد خبر 411307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha