بانک انصار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد موضوع ادغام بانک‌های نظامی هم‌اکنون در حد جلسات امکان‌سنجی بوده و هنوز به‌طور رسمی از طرف مراجع ذیربط اعلام نشده است.

این خبر در شرایطی اعلام شده که موضوع ادغام تعاونی اعتباری ثامن و مؤسسه مالی و اعتباری مهر اقتصاد در بانک انصار به مرحله پایانی خود نزدیک شده و قرار است در گام دوم تعاونی اعتبار ثامن، مؤسسه اعتباری کوثر و بانک‌های حکمت ایرانیان و قوامین در بانک انصار ادغام شوند.

البته مدیران بانک انصار با اعلام این خبر که ادغام بانک‌ها و مؤسسه مالی نظامی در «حد امکان‌سنجی» است، تلاش کرده‌اند تا نگرانی سهامداران خود را همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالانه‌اش کاهش دهند تا در موقع مناسب تصمیم‌گیری درباره ادغام دومرحله‌ای بانک‌ها و مؤسسات یادشده در بانک انصار عملیاتی شود.

موضوع ادغام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نظامی از ابتدای دولت دوم حسن روحانی وارد فاز جدی شده و براساس مجوزهای عالی‌ترین مقامات نظامی، در نهایت توافقی بین ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفته تا این مهم در یک فضای آرام انجام شود تا منافع سهامداران و سپرده‌گذاران به خطر نیفتد.21اسفندماه سال گذشته، فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی در یک نشست خبری اعلام کرد:

در بهار سال 1396تعاونی اعتبار ثامن و مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام خواهند شد. او همان زمان در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درباره احتمال ادغام مؤسسه اعتباری کوثر و بانک‌های قوامین و حکمت ایرانیان اعلام کرد: در فاز دوم درباره این مؤسسه و 2بانک هم تصمیم‌گیری خواهد شد. به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی، ادغام مهر اقتصاد و ثامن در بانک انصار مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و از بهار سال آینده بانکی قوی‌تر با محوریت و حفظ نام بانک انصار فعالیت خود را ادامه می‌دهد و فعالیت مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد و تعاونی اعتبار ثامن متوقف می‌شود.

  • تأخیر در اجرای طرح ادغام

درحالی‌که قرار بود در بهار امسال فعالیت مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد متوقف و در بانک انصار ادغام شود، اما تأخیر در اجرای این سیاست تردیدها درباره احتمال ادامه فعالیت بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری وابسته به نهادهای نظامی را به همراه داشته، اما خبرنگار همشهری از بانک مرکزی کسب اطلاع کرد که پرونده ادغام بانک‌های نظامی همچنان روی میز قرار دارد.

البته در روزهای اخیر بانک قوامین باردیگر تبلیغات رسانه‌ای خود را شدت بخشیده و مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد هم همچنان به جذب سپرده‌ها و پرداخت تسهیلات اقدام می‌کند، درحالی‌که فعالیت تعاونی اعتبار ثامن‌ عملا متوقف شده و بانک انصار مسئولیت پاسخگویی به سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان را برعهده گرفته، هرچند هنوز گام‌های اجرایی برای پایان فعالیت هیأت مدیره تعاونی اعتبار ثامن و انتقال اختیارات و مسئولیت آنها به مدیران بانک انصار برداشته نشده و رایزنی‌ها ادامه دارد.

تأخیر ایجاد شده در ادغام تعاونی اعتبار ثامن و مؤسسه مهر اقتصاد در بانک انصار عمدتا ناشی از فرارسیدن فصل مجمع عمومی سالانه این بانک بوده و پیش‌بینی می‌شود پس از برگزاری مجمع بانک انصار، رایزنی‌ها از حد امکان‌سنجی به مذاکرات دوران انتقال تغییر ماهیت داده شود.

  • شبیه‌سازی بانک سپه برای ساماندهی نظامی‌های بانکدار

به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی، سیاست‌های کلی برای بانک‌های نظامی و انتظامی اتخاذ شده و حسب آنچه به حیطه اجرا درمی‌آید، به اطلاع عموم خواهد رسید. 10شهریورماه سال گذشته، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نخستین اظهارنظر در کسوت وزارت با بیان اینکه مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نهاد نظامی واگذار نمی‌شوند، گفت: مؤسسات مالی خود را در چارچوب قانون ساماندهی می‌کنیم.

امیر حاتمی تأکید کرده بود: وزارت دفاع نیز در چارچوب همان قوانین، ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نهادهای نظامی را صورت می‌دهد و معتقدیم این ساماندهی وضعیت را بهتر می‌کند و جای نگرانی وجود نخواهد داشت. الگوی پیشنهادی و توافق‌شده بین وزارت دفاع و بانک مرکزی شبیه‌سازی کارکردی است که بانک سپه در سال‌های نه چندان دور برعهده داشت و بیشتر فعالیت‌های مالی و پولی وابسته به نهادهای نظامی را مدیریت می‌کرد و حالا قرار است بانک انصار چنین مسئولیت دشواری را عهده دار شود.

مجمع عمومی سالانه بانک انصار 31تیرماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن در یکی از شمالی‌ترین نقاط پایتخت برگزار می‌شود. این بانک قول داده درصورت هرگونه رویداد با اهمیت در ارتباط با موضوع ادغام، نسبت به افشای جزئیات آن اقدام کند. گریزی از ادغام بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری وابسته به نهادهای نظامی نیست اما باید منتظر ماند و دید الگوی نهایی و سازوکار انتقال قدرت و منابع در میدان رقابت بانکداری نظامی‌ها چگونه ترسیم خواهد شد.

کد خبر 411233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha