همشهری آنلاین: تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تکالیف قانونی خود در قبال این پیام‌رسان‌ها عمل کرده و وجه المصالحه قراردادن موضوع پیام‌رسان‌های داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانش‌بنیان می‌گردد و باید از آن پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی (بیسفون، ایتا، سروش و گپ) بیانیه‌ای با متن زیر منتشر کردند:

"با تصمیم کشور مبنی بر رفع انحصار از پیام‌رسان‌های خارجی و جلوگیری از خروج اطلاعات کاربران فضای مجازی از کشور، پیام‌رسان‌های داخلی در جهت تقویت زیرساخت‌ها و ارائه خدمات هرچه بهتر به کاربران تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دادند.

در این مسیر وزارت ارتباطات با انجام تکالیف قانونی خود (مندرج در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی) در قبال پیام رسان‌ها، با پیام‌رسان‌های داخلی همراهی مطلوب و صمیمانه‌ای داشته است و با ارائه وام و امکانات تخصصی، در فرآیند شتاب‌گیری این صنعت دانش‌بنیان، کمک ارزشمندی نموده است که بر خود لازم می‌دانیم از وزارت ارتباطات قدرانی و تشکر کنیم.

با این همراهی وزارت ارتباطات، جریان مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی پس از خروج کانال پرمخاطب تلگرام سرعت گرفت و با انسداد تلگرام، روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پیام‌رسان‌های داخلی ثبت نام می‌کردند. متاسفانه این مهاجرت با ظهور دو پوسته غیر رسمی تلگرام که مجهز به فیلترشکن داخلی بودند، به شدت آسیب دید. در این زمینه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها بر این موضوع که اجازه فعالیت این دو پوسته تلگرام (که مانع رشد پیام‌رسان‌های ایرانی شده اند) در حوزه اختیار وزارت متبوع نمی‌باشد و این وزارت هیچ امکان رایگان و ویژه‌ای در اختیار این پوسته‌های تلگرام قرار نداده است، تاکید کرده اند.

البته اجرا نشدن کامل تکالیف سایر دستگاه‌ها در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد پیام‌رسان‌های داخلی همچون ارائه خدمات پرداخت از طرف بانک مرکزی، جوسازی برخی نمایندگان مجلس در مورد پیام‌رسان‌های ایرانی و عدم مهاجرت جدی دستگاه‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی نیز مانع رشد سریع پیام‌رسان‌های داخلی شده است.

اکنون که پیام‌رسان‌های داخلی توانمندی و ظرفیت برای پوشش نیاز کشور و فراتر از آن را فراهم کرده‌اند، امید است که دستگاه‌های ذیربط و نهادهای حاکمیتی بسیار شفاف سیاست کشور درباره حضور و یا عدم حضور تلگرام و پوسته‌های غیرسمی (هاتگرام و طلگرام طلایی) را مشخص کنند. به نظر می‌رسد وجه المصالحه قراردادن موضوع پیام‌رسان‌های داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانش‌بنیان می‌گردد و باید از آن پرهیز شود".

کد خبر 411149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha