زینب کریمی- خبرنگار: تاکنون طرح‌های مختلفی برای مناسب‌سازی معابر و حضور پررنگ شهروندان معلول در شهر اجرا شده، اما هنوز این قشر از وضعیت نامناسب معابر گلایه دارد. ‌

«کامران عاروان» مدیرعامل جامعه معلولان ایران

این بار برای جلب رضایت آنان قرار است با پیگیری شهرداری تا 2 سال آینده 22 بوستان برای معلولان مناسب‌سازی شود. اجرای این طرح نقطه روشنی برای‌ تردد آسان‌تر معلولان به مراکز تفریحی است. با «کامران عاروان» مدیرعامل جامعه معلولان ایران در این‌باره به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

  • چه عواملی مانع از اجرای موفقیت‌آمیــــز طرح‌های مناسب‌سازی بوده است؟

بهانه‌هایی نظیر نبود بودجه و وجود برنامه‌های مهم‌تر، اجرای طرح‌های مناسب‌سازی را به تعویق انداخته است. دلیل دیگر برخوردهای سلیقه‌ای مدیران و تغییرات مدیریتی نهادهای مربوطه است. متأسفانه طرح‌های مناسب‌سازی تاکنون معطوف به حضور مسئولان و مدیران بوده و با تغییرات مدیریتی متوقف شده است.

از سوی دیگر به دلیل اجرای غیر‌کارشناسی مناسب‌سازی معابر طرح‌های تصویب شده هم به درستی اجرا نشده است. مناسب‌سازی معابر، برای‌ تردد معلولان باید یکپارچه و پیوسته انجام شود. به این معنی که نباید فقط یک خیابان را مناسب‌سازی و از مناسب‌سازی مسیرهای دسترسی به آن خیابان غافل شد. به این‌ترتیب در صورتی که 22 بوستان مناسب‌سازی شود، اما مسیرهای دسترسی به این بوستان‌ها مناسب‌سازی نشده باشد طرح شکست خورده است.

  • پیشنهاد شما برای اجرای بهتر و بهره‌مندی بیشتر جامعه معلولان از طرح‌های مناسب‌سازی چیست؟

مهم‌ترین نکته واگذاری پروژه‌های مناسب‌سازی به گروه‌هایی است که آموزش لازم را دراین‌باره دیده و از استانداردهای مناسب‌سازی مطلع هستند. در گام بعد ‌باید با حضور یک شهروند کم توان بر اجرای صحیح پروژه نظارت شود. به این‌ترتیب علاوه بر بهره‌مندی بیشتر معلولان از طرح، در وقت و انرژی و هزینه شهرداری هم صرفه‌جویی خواهد شد. اما شهرداری باید توجه داشته باشد که طرح‌های مناسب‌سازی نیاز به نگهداشت دارد و تعمیر و تجهیز آن باید در دوره‌های زمانی مشخص انجام شود.

کد خبر 411130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha