همشهری آنلاین: عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: در صورتی با نظارت سازمان ملل متحد بر بندر الحدیده موافقت می کنیم که حملات ائتلاف سعودی اماراتی به آن متوقف شود.

رهبر انصارالله: توقف حمله به الحدیده شرط موافقت با نظارت بین المللی است

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از شبکه خبری المسیره ،'عبدالملک الحوثی' رهبر جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با روزنامه فرانسوی 'لوفیگارو' درخواست خروج یمنی‌ها از «الحدیده» را غیرمنطقی و عجیب خواند و گفت: جنبش انصارالله تنها در صورتی با ایفای نقش نظارتی سازمان ملل در این بندر موافقت می‌کند که حملات سعودی-اماراتی علیه این منطقه متوقف شود.

الحوثی تاکید کرد: ما به 'مارتین گریفین' نماینده سازمان ملل در یمن گفتیم که ما نقشی را که سازمان ملل می‌خواهد در زمینه نظارت و لوجستیکی در بندر ایفا کند، رد نمی‌کنیم، مشروط بر اینکه حملات علیه الحدیده متوقف شود.

رهبر انصارالله یمن در پاسخ به سوالی درباره درخواست ائتلاف سعودی مبنی بر اینکه انقلابیون باید الحدیده را ترک کنند، گفت: این که از یمنی‌ها خواسته شود الحدیده، یعنی شهر خودشان، را ترک کنند و آن را به اماراتی بسپارند که در حال حمله به ما است، عجیب است. چنین درخواستی خلاف کنوانسیو‌ن‌های بین‌المللی است. این درخواست، مانند این است که انگلیس از فرانسوی‌ها بخواهد پاریس یا یک شهر دیگر را ترک کرده و آن را به انگلیس بسپارند. چنین درخواستی منطقی نیست.

الحوثی در بخش دیگری از این مصاحبه خود از نقش فرانسه در جنگ یمن هم انتقاد کرد و گفت پاریس با فروش سلاح به عربستان در حملات سعودی‌ها و کشتار مردم یمن مشارکت دارد.
وی گفت: بسیاری از کشورهای غربی جنگ‌ها را از نظر منافع اقتصادی می‌بینند و حقوق بشر را قربانی می‌کنند.

الحوثی تاکید کرد هرکشوری که به حقوق مردم یمن آزادی و استقلال آنها احترام بگذارد - به جز رژیم صهیونیستی- می تواند با این کشور ومردم آن رابطه سیاسی و اقتصادی مثبت داشته باشد این در حالی است که کشورهای غربی با جنگ های منطقه از دیدگاه اقتصادی برخورد می کنند و لو اینکه ضد حقوق بشر و ناقض قوانین بین المللی باشد مانند تجاوز ائتلاف سعودی به یمن.

وی افزود: برخی کشورهای اروپایی از جنگ عربستان علیه یمن برای فروش سلاح های خود سوء استفاده کرده قراردادهای تسلیحاتی گزاف با متجاوزان منعقد می کنند حتی به نفع عربستان وامارات حاضرند مواضع سیاسی خود را نیز بفروشند.

وی ادامه داد: رژیم آل سعود از سلاح ممنوعه برای کشتار غیر نظامیان عربی وانهدام تاسیسات این کشور استفاده می کند.

وی ضمن محکوم کردن حمایت فرانسه از عربستان وامارات که حامی القاعده وداعش در یمن هستند گفت: این کشور( فرانسه) که بارها از سوی القاعده وداعش مورد حمله قرار گرفته با این اقدام دچار اشتباه بزرگی شده است.

وی تاکید کرد هرکس بخواهد برای توقف جنگ در یمن میانجیگری کند باید متعادل، بی طرف و مشتاق تحقق صلح باشد.

الحوثی افزود: ما از زمان 'اسماعیل ولد الشیخ' فرستاده سازمان ملل تاکنون، مانع ایفای نقش نظارتی و لوجستیکی سازمان ملل در بندر الحدیده به شرط توقف تجاوز به الحدیده نبوده ایم.

وی موافقت با طرح فرستاده سازمان ملل را رسوایی آشکار دشمنان وادعاهای دروغین آنها دانست.

الحوثی بار دیگر آمادگی انصارالله برای توقف حملات موشکی به عربستان و امارات در صورت توقف حملات آنها به یمن را اعلام وتاکید کرد موضع ما از ابتدا دفاع از خود بوده است.

وی هدف ائتلاف سعودی از جنگ علیه یمن را نه به خاطر تشکیل دولت بلکه به دلیل اشغال خاک این کشور وتسلط بر مردم آن دانست.

عربستان سعودی و امارات از یک ماه پیش با بیان اینکه قصد دارند الحدیده را در عملیاتی برق‌آسا تصرف کنند، به این منطقه حمله کرده‌اند. با وجود عملیات همه‌جانبه این ائتلاف علیه الحدیده، سعودی‌ها و اماراتی‌ها تقریبا هیچ پیشرفتی در این عملیات نداشته‌اند و الحدیده همچنان به طور کامل تحت کنترل انقلابیون یمنی است.

سازمان ملل هشدار داده است که ادامه حمله به الحدیده می‌تواند قحطی را در یمن بیش از پیش تشدید کند.

کد خبر 411105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha