همشهری آنلاین: امروزه بیش از ۷.۶ میلیارد نفر بر روی زمین زندگی می‌کنند که تعداد آنها تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۹.۷ میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

خانه‌های اکولوژیک مصرف آب و منابع طبیعی را کاهش می‌دهد

به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، تامین نیازهای طبیعی این جمعیت کلان اعم از غذا، آب و محل زندگی کار بسیار دشواری است و در حال حاضر نیز حدود یک میلیارد نفر در سرپناه‌های موقت و با امکانات بسیار اندک زندگی می‌کنند.

بخش زیادی از سرپناه‌ها و خانه‌هایی که برای زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد با محیط زیست تطابق و سازگاری ندارند و همین امر روند اتلاف منابع طبیعی را شدت بخشیده است.

سازمان ملل و دانشگاه ییل آمریکا، در راستای طراحی خانه‌های پایدار و سازگار با محیط زیست با یکدیگر همکاری کرده و خانه‌های اکولوژیک جدیدی ساخته‌اند که تنها حدود ۲۲ متر مربع مساحت دارند و با استفاده از آنها مصرف آب و دیگر منابع طبیعی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

مجریان این طرح معتقدند بخش مسکن در حال حاضر ۴۰ درصد از کل منابع کره زمین را به خود اختصاص داده و عامل متصاعد شدن بیش از یک سوم گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است. از همین رو افزایش بهره‌وری در این بخش و ساخت خانه‌های سازگار با محیط زیست به نفع همگان بوده و میزان مصرف آب و برق را هم کاهش می‌دهد.

خانه‌های اکولوژیک با استفاده از منابع و مواد بازیافتی ساخته می‌شوند و حتی تامین انرژی آنها هم با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر صورت می‌گیرد. در همین راستا سیستم تولید انرژی برق از طریق خورشید در خانه‌های مذکور تعبیه شده و امکاناتی نیز به منظور جمع‌آوری آب باران در آنها وجود دارد. خانه‌های یاد شده از انعطاف بالایی برخوردارند و برای زندگی و کار مناسب هستند و به سرعت می‌توان دکور و امکانات موجود در آنها را تغییر داد.

حداکثر تعداد افرادی که می‌توانند در این خانه‌ها زندگی کنند چهار نفر است، هر چند با کاهش این تعداد فضا برای زندگی افراد بیشتری فراهم می‌شود. نمونه اولیه این خانه‌ها در بخشی از مجموعه سازمان ملل موسوم به یو ان پلازا در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شده است. تغییر طراحی و ظاهر این خانه‌ها با توجه به شرایط فرهنگی محلی ممکن است.

کد خبر 411055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha