مهدیه تقوی راد-خبرنگار: در نشست خبری سرپرست بهزیستی استان تهران که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف و به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، مهشید موقر، معاون اجتماعی این سازمان از پذیرش روزانه ۲ تا ۴ کودک در شیرخوارگاه‌های استان تهران خبر داد.

به گزارش همشهری در این نشست داریوش بیات نژاد، سرپرست بهزیستی استان تهران نیز با اشاره به آمار فرزندخواندگی در استان گفت: سال گذشته ۵۰۱ فرزند به فرزندخواندگی سپرده شدند و برای ۳۶۳ فرزند نیز زمینه بازگشت به خانواده فراهم شده است.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از زنان سرپرست خانوار نیز گفت: ۱۱ هزار و ۴۷۵ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که یک هزار و 250نفر از این زنان توانمند شده‌اند.

سرپرست بهزیستی استان تهران افزود: نزدیک به یک هزار و 500فرزند در ۷۱ خانه کودک ونوجوان دولتی و غیردولتی مقیم هستند و به یک هزار و 451نفر خدمات مداخله در بحران و به یک هزار و 200نفر خدمات پایگاه اجتماعی داده شده است.

وی همچنین بااشاره به اینکه در طرح کاهش طلاق ۶۸ مرکز فعال است، گفت: ۷۰۴ هزار و ۹۸۰کودک در طرح غربالگری شنوایی و اضطراب شرکت کردند و در طرح تنبلی چشم بیش از۵۹۰هزار کودک غربالگری شدند که نسبت به سال گذشته رشدی ۲۴درصدی دارد.

بیات‌نژاد درخصوص افرادی که در مراکز شبانه روزی این سازمان نگهداری می‌شوند نیز گفت: 7هزار نفر از افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شوند بضاعت مالی مناسبی ندارند و یارانه نگهداری از این افراد را بهزیستی پرداخت می‌کند که از این تعداد 2هزار و 841نفر افراد مجهول الهویه هستند. وی درخصوص یارانه بگیران مراکز روزانه نیز گفت: 5هزار و 240نفر از این افراد در این مراکز نگهداری می‌شوند که یارانه آنها را نیز بهزیستی پرداخت می‌کند.

به گفته وی از 2هزار و 841مجهول الهویه‌ای که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند 976نفر آنها را سالمندان مجهول الهویه تشکیل می‌دهند.

  • پذیرش 216 کودک در شیرخوارگاه‌ها در 3ماهه اول سال

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران نیز در این نشست گفت: در 3ماهه نخست امسال و تا پایان خرداد سال‌جاری 216کودک زیر 6سال در شیرخوارگاه‌های بهزیستی استان پذیرش شده‌اند.

مهشید موقر با اشاره به خانوارهای پشت نوبت دریافت فرزند از بهزیستی گفت: براساس آمار سامانه بهزیستی، اکنون بیش از 3هزار و 200خانواده پشت نوبت دریافت فرزند از این سازمان هستند. به گفته وی از بین 501فرزندی که در سال96 به خانواده‌ها واگذار شده تنها 2فرزند از سوی خانواده‌ها به‌دلیل مشکلات ناشی از بیماری به بهزیستی برگشت داده شده‌اند.

به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران مهم‌ترین دلیل برگشت دادن فرزند خوانده‌ها به بهزیستی بیماری‌هایی است که در زمان تحویل کودک به خانواده‌ها مشخص نیست و همزمان با بلوغ و یا بعد از سن 8-7سالگی بروز می‌کند.

موقر گفت: از این تعداد فرزندخوانده در سال گذشته 198کودک نیازمند خدمات درمانی بوده‌اند. درصورتی که بچه‌های واگذار شده به خانواده‌ها دچار مشکلات درمانی شوند بهزیستی بخشی از هزینه‌های درمان این کودکان را تقبل می‌کند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران درخصوص تعداد زیاد پشت نوبتی‌ها برای فرزند خواندگی گفت: یکی از دلایل ایجاد این تعداد متقاضی این است که اغلب کودکان بی‌سرپرست نیستند بلکه بدسرپرست هستند؛ همچنین بخش عمده‌ای از این کودکان از مادرانی معتاد متولد می‌شوند که به بیماری قلبی و ریوی مبتلا هستند و معمولا خانواده‌ها تمایلی برای پذیرش کودکان بیمار ندارند. وی درخصوص شناسنامه فرزندخوانده‌ها نیز گفت: در شناسنامه کودکان واگذار شده گرچه اسم فرزندخواندگی درج نمی‌شود اما یک کد ثبت می‌شود که قرار است با ثبت احوال جلسه‌ای برگزار شود تا این مشکل برطرف شود.

حمیدرضا شمسی، معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران نیز در این نشست با اشاره به تعداد کودکان معتاد گفت: هم‌اکنون ۵ مرکز ترک اعتیاد ویژه کودکان در استان‌های مختلف کشور وجود دارد. وی در ادامه تصریح کرد: در جریان طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که طی روز‌های اخیر توسط نیروی انتظامی اجرا شد، ۶ کودک معتاد زیر ۱۸سال شناسایی و به مراکز بهزیستی منتقل شدند. به گفته وی در کل 14کودک 6 تا 17سال در مرکز درمان اعتیاد کودکان در تهران تحت درمان هستند.جدول ۲

کد خبر 411021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha