محسن تولایی-خبرنگار: رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری معتقد است شرایط حساس کشور در ماه‌های پس از تحریم‌های آمریکا بیش از هر چیز به هوشیاری و تیزبینی مسئولان در ابعاد داخلی و خارجی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی از اختصاص ارز سفرهای خارجی بدون اجرای آنها انتقاد می‌کند و می‌گوید: متأسفانه زمینه هرگونه تخلفی در کشور وجود دارد. این چهره سخنور شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز انتقاد می‌کند که برخی تریبون‌های رسمی و همگانی با سوءاستفاده از ضعف اطلاع‌رسانی دولت به اعتماد عمومی ضربه می‌زنند. همه این مسائل نگرانی مضاعف شدن مسائل را در آینده ایجاد می‌کنند. صحبت‌های او را در رفع این نگرانی‌ها می‌خوانید.

  • رهبر معظم انقلاب، فسادستیزی دولت و ارسال تصویری مقتدر از اقدامات دستگاه اجرایی را بخشی از شروط غلبه بر تنگناها دانستند. حرکت دولت را با توجه به دستور اخیر رئیس‌جمهور در برخورد با تخلف واردات خودرو چقدر جدی می‌دانید و آیا بر بازگرداندن اعتماد جامعه تأثیری خواهد داشت؟


جمهوری اسلامی مثلثی به نام مکتب، ملت و رهبری دارد؛ انقلاب اسلامی از همین نقطه شروع شده و مبتنی بر همین نقاط نیز باید ادامه یابد. اینها باید باعث شوند که ما قانونمدار و قانونگرا باشیم. اگر هرکسی بخواهد تخلفی کند -که متأسفانه زمینه نیز برای آن در کشور وجود دارد- قطعا دولت به‌تنهایی موفق نخواهد بود.

ما باید دیانت خودمان را به عمل در چارچوب قانون گره بزنیم و به یکدیگر کمک کنیم تا متخلفان فرصت سوءاستفاده را در شرایط حساس کشور پیدا نکنند. به‌طور حتم آغاز تحریم‌ها آب گل‌آلودی برای ماهیگیری متخلفان در آن شرایط خواهد بود. باید در این شرایط هوشیار باشیم تا مثل برخی سوابق تحریم‌ها در سال‌های گذشته غافلگیر نشویم تا ان‌شاء‌الله بشود این جامعه را از شرایط خاصی که الان مورد فشار تبلیغاتی بیگانه است به سلامت عبور دهیم.

  • در دیدار اعضای هیات دولت با رهبری به صداوسیما و سایر دستگاه‌های تبلیغاتی توصیه شد تصویر درستی از اقدامات دولت به جامعه منتقل کنند. آیا صداوسیما و برخی تریبون‌ها مانند نمازجمعه می‌توانند از رویه معمول خود فاصله بگیرند و در مسیر اعتمادسازی حرکت کنند؟

بحث من منحصر به صداوسیما نیست. من تأکید دارم که دولت و ملت در جمهوری اسلامی جدای از یکدیگر نیستند. قوای سه‌گانه نباید در کشور جدا از یکدیگر نگریسته شوند. ما مجموعه یک خانواده هستیم و بهتر است برخی جریانات و تفکرهای سیاسی در نگاه‌شان بازنگری کنند.

ما در یک کشتی نشسته‌ایم و درنهایت تبعات مسائل متوجه همه ما خواهد بود. قوه مجریه، مقننه و قضاییه باید به وظایف قانونی خودشان عمل کنند تا معضلات و آسیب‌های احتمالی در ماه‌های پیش رو به حداقل خودش برسد و از داخل مسئله جدیدی حمل بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشده و مسائل روی هم مضاعف نشوند. بسیار مهم است که از داخل بتوانیم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم و در این شرایط رسانه ملی و تریبون‌ها نیز باید این همگرایی را تقویت کنند.

  • در ماه‌های گذشته تریبون‌های رسمی جهت تضعیف دولت تلاش کرده‌اند. این شکاف و تضاد چقدر در داخل کشور به اعتماد مردم ضربه می‌زند و آیا پاشنه آشیل کشور مقاومت ملی در ماه‌های آینده و در شرایط تحریم‌های آمریکا نمی‌شود؟

متأسفانه تیم اطلاع‌رسانی دولت بسیار ضعیف است؛ وقتی کارهای انجام شده را با صراحت و صداقت بیان نمی‌کنند یا به سؤالات پاسخ نمی‌دهند، از ضعف اطلاعات سو‌ءاستفاده می‌شود و این کاری است که دارد انجام می‌شود. الان بیش از 3ماه از ابتدای سال می‌گذرد. مگر در این کشور قحطی شده است؟ مگر زلزله آمده است که مسابقه گرانی به‌وجود آمده است؟ از آب معدنی گرفته تا آهن و هر چه که در داخل تولید می‌شود به سمت گران شدن میل می‌کند.

بخش‌های خبری ما اعلام می‌کنند خودروسازان داخلی حاضر نیستند خودروهای تولیدی را طبق قانون و روال عادی عرضه کنند. همه به‌دنبال بازارگرمی و سوءاستفاده هستند. باید با افراد حقوقی، حقیقی و شرکت‌هایی که طبق قانون عمل نمی‌کنند برخورد شده و به مردم اطلاع‌رسانی شود. با شوخی نمی‌شود یک مملکت 80میلیون نفری را اداره کرد. هر کسی که عمل نمی‌کند و بی‌حال، بی‌عار و بی‌تفاوت است و تنها به‌دنبال سوءاستفاده است، باید مورد مؤاخذه قرار گیرد.

به سفرهای خارجی نگاه کنید. چه خبر است که این همه تبلیغات سفر به استانبول، آنتالیا و مالزی راه می‌افتد؟ آیا جز این است که می‌خواهند از ارز تخصیصی مسافرتی سوءاستفاده کنند. خب باید برخورد شود وگرنه به بحران می‌خوریم. ما در ماه‌های آینده به ارز دوا و درمان مردم نیاز داریم. نمی‌شود از ارز کشور برای سفرهای انجام نشده سوءاستفاده کرد و باید برخورد شود.

  • در موضوع اقتدار دولت بحث‌هایی درباره تغییر کابینه مطرح می‌شود. این تغییر کابینه می‌تواند به قدرتمندتر شدن دولت کمک کند یا دولت باید برای ادامه راه خودش تصمیم‌گیر باشد؟

هم در اظهارات رئیس‌جمهور و هم در اظهارات نخبگان مشخص شده است که الان همه می‌خواهند تغییر کابینه به‌ویژه در بخش اقتصاد انجام شود. باید این تغییرات سریع‌تر انجام گیرد و تعلل هم به‌وجود نیاید تا جامعه ببیند بالاخره افرادی که نمی‌توانند بر شرایط امروز مدیریت کنند، تغییر می‌کنند. این مسئله کاملا روشن است؛ هم تجربی است، هم عقلی است و هم تقاضا وجود دارد. باید با درایت و کیاست افرادی که کارآمدتر، شایسته‌تر و فعال‌تر هستند بیایند و مسئولیت را بپذیرند.

کد خبر 410997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha