همشهری آنلاین: رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد: مستمری‌های مددجویان امشب ۲۶ تیر ماه به همراه مابه‌التفاوت افزایش سه ماهه مستمری به حسابشان واریز می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید پرویز فتاح در نشستی خبری با بیان اینکه طی سه ماه و اندی پیش، ۵۰ درصد درآمدهای مردمی مان بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است ، گفت: ضمن قدردانی از مردم باید از دولت هم تشکر کنیم. دولت بودجه ما را در سه ماهه اول سال جاری ۱۰۰ درصد تخصیص داده است. این مبلغ حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان است. برای سه ماهه دوم هنوز ارقام به خزانه هنوز اعلام نشده است.

وی افزود: موفق شدیم معامله سوهانک را انجام دهیم که زمان زیادی از ما گرفت و ۱۹ دستگاه متقاضی آن بودند. بعد از دو سال و نیم که تصور می کردیم بتوانیم با دولت از جمله وزارت علوم یا وزارت بهداشت معامله کنیم که میسر نشد و نهایتا با دانشگاه آزاد که قیمت بالاتری داده بود به توافق رسیدیم و به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان به فروش رساندیم.

فتاح ادامه داد: البته اگر بخواهند پایان کار بگیرند و تغییر کاربری بدهند باید با شهرداری طرف حساب باشند که خریدار تقبل کرده خودش آن را بپردازد. در واقع شرایط ما را در قرارداد پذیرفتند و امضا کردند. ظرف یک ماه ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده اند و مابقی ظرف سه سال در قالب چک های مدت دار تادیه می‌شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه سوهانک را رسما تحویل دانشگاه آزاد دادیم و پول حاصل از آن را در صندوق امداد ولایت سپرده گذاری کردیم تا در قالب وام ضروری به نیازمندان پرداخت شود گفت: می‌توانیم ادعا کنیم ظرف سه ماه آینده پشت نوبتی برای وام نداشته باشیم. مابقی وصولی ها هم وارد صندوق امداد ولایت شده و تبدیل به وام های قرض الحسنه می‌شود.
فتاح افزود: شاید وزیر بهداشت رنجیده خاطر شد که از ایشان معذرت خواهی می کنم. با ایشان تا پای امضای قرارداد رفتیم اما ۷۲۰ میلیارد تومان قیمت داده بودند که با رقم پیشنهادی دانشگاه آزاد اختلاف فاحشی داشت.

  • ساخت ۱۰ هزار خانه در ۱۴ استان تا آخر سال

وی همچنین با اشاره به اینکه موفق شدیم با سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان امام قراردادی سه جانبه برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی مددجویان امضا کنیم، گفت: این تفاهم نامه مربوط به مناطق محروم در ۱۴ استان است. در این طرح از پول و وام دولت استفاده نمیشود. منابع مالی به نحوی طراحی شده است که فشاری به مددجویان وارد نمی‌شود. پیش بینی می کنیم توفیق یابیم تا آخر سال این واحدها را بسازیم.

وی افزود: در سال جاری دولت باید ۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام را به ما تحویل می دادند تا تکمیل کنیم و در اختیار مددجویان بگذاریم. روز گذشنه آیین نامه مربوط در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب شد و به محض آنکه در هیئت دولت هم تصویب شود کار شروع می کنیم و از محل اعتبارات کمیته امداد واحدها را تکمیل کرده و به مددجویان تحویل می‌دهیم.

رئیس کمیته امداد به وضعیت ساخت منازل مسکونی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در هفت شهرستان کرمانشاه ۳۴۰۰ واحد مددجویان آسیب دیده بودند. منازلی که ترک خورده بودند را هم محاسبه کردیم و به ۵۴۰۰ واحد رسید که دولت به ما برای ساخت آن ها کمک می‌کند و برای خانه های روستایی ۳۰ میلیون تومان و برای خانه های شهری ۳۵ میلیون وام می دهند که البته منازل از این محل تکمیل نمی‌شوند زیرا مددجویان آورده ای ندارند. مردم در زمان زلزله به ما کمک کردند و نزد ما هنوز پول دارند. این ۵۴۰۰ واحد از محل کمک های مردم صد در صد ساخته می‌شود.

فتاح ادامه داد: هفته گذشته ۵۰۰ واحد را افتتاح کردیم و تا آخر مهر ۱۵۰۰ واحد را آماده می کنیم و امیدواریم مابقی تا پایان سال به اتمام برسد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه بیش از صد هزار حامی در ماه مبارک رمضان در قالب طرح های محسنین جذب شد گفت: اکنون ۸۰۰ هزار نفر حامی فرزندان ایتام و محسنین اند. فرزندان ایتام از این محل ماهانه حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

فتاح با بیان اینکه ظرف ۴۸ ساعت ۹۰ درصد زکات فطریه را توزیع کردیم، گفت: بیش از صد میلیارد تومان فطریه وصول، تسویه و حسابرسی شده است.

  • ممنوعیت فروش وام اشتغال

وی با اشاره به پرداخت ۲۰۰ هزار فقره وام اشتغال گفت: انتظار داریم این وام ها همگی منتهی به ایجاد اشتغال شوند. ممکن است افراد سودجویی وارد شوند و از این وام سودجویی کنند که برخورد جدی صورت میگیرد زیرا خلاف تدابیر ماست و قطعا در پرونده آن مددجو تجدیدنظر می کنیم. در بیرون فروش وام ممکن است انجام شود اما در کمیته امداد ممنوع است.

  • محاسبه نرخ تورم سبد خانوار مددجویان

فتاح در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به کمیته امداد در رفع فقر چه نمره ای می‌دهید اینگونه پاسخ داد: در محدوده قانون عمل می‌کنیم و هم از کمک‌های مردمی و هم دولتی استفاده می‌کنیم. دولت در سال قبل بودجه ما را کامل تخصیص داد. مستمری سال قبل صد در صد جذب و پرداخت شد و امسال هم همینطور بود. مردم هم کمک‌های موثری داشته اند و متوجه شده اند که شرایط نیازمندان سخت تر شده بیشتر کمک کرده اند. مردم، دولت و مجلس در تامین اعتبارات هوشمند عمل کرده اند و از این حیث می‌توان گفت مجموعه این پرداختی‌ها موثر بوده است.

وی افزود: در این میان در اشتغال ضعف داریم که باید رونق یابد و بیشتر به آن توجه شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تورمی برای سبد خانوار تحت پوشش رخ داده ما مستمری ها را ۱۴ درصد افزایش دادیم گفت: همین ماه ۳۰ هزار نفر از پشت نوبتی‌ها را وارد چرخه حمایتی کردیم. ماههای آینده نیز همینطور است.

فتاح افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده، چندین جلسه در دولت تشکیل شده که در آن حضور داشتم که خودشان باید دریاره آن اطلاع رسانی کنند. این جلسات پیرامون چگونگی کمک به اقشار محروم و فقر است. مسوولان در نظام از اقشار آسیب پذیر غافل نیستند. از چند بخش تخصصی خواستیم میزان تورم را برای مددجویان تحت پوشش احصا کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بحران های کم آبی گفت: لازمه حکومت داری این است که قوانین سختگیرانه وضع کنیم و آب را هدر ندهیم. روش های مسرفانه و عادت های اشتباهی که داریم باید اصلاح شود در دنیا روی آن بسیار کار کرده اند و باید روی آن کار کنیم. اکنون هم با وزارت نیرو در ارتباط هستیم و با وزیر نیرو تماس هایی داشته ایم و نکاتی مطرح می‌شود. حتما تدابیری که اعمال می‌شود باید برای اجرا از سوی همه ارکان نظام همراهی شود.

فتاح درباره اثرگذاری وام های خودکفایی گفت: مجموعه های مختلف ۳۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما می‌گذارند. اگر نتوانیم درست سامان دهیم باید پاسخگو باشیم، وام ها باید منتج به خودکفایی و اشتغال شوند. هر چند می‌دانیم این پروسه زمانبر است . دو سوم خانوار مددجویان ما هم زن سرپرست هستند. خوشبختانه طی دو سال گذشته از ۱۵ درصد خانوار تحت پوشش ما کاسته شده است و ۲۷۴ هزار خانوار از چرخه حمایتی خارج شده اند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه سفرهای زیارتی برای مددجویان طبق روال برگزار می‌شود عنوان کرد: حدود ۱۸۰هزار مددجو به شهرهای زیارتی اعزام شدند. البته هزینه بخشی از این سفرها از سوی مردم خیر تامین می‌شود و هرچقدر مردم بیشتر کمک کنند می‌توانیم سفرها را توسعه دهیم. سال قبل ۳۵ هزار نفر در ایام اربعین به کربلا رفتند که امسال هم ادامه دارد.

وی در پاسخ به اعتراضاتی از سوی برخی مددجویان که مدعی بودند در طرح پالایش به اشتباه از تحت پوشش خارج شده اند، گفت: جدا شدن خانواده های مددجویی یکی از تلخ ترین اتفاقات است. طبیعی است برخی از اینها به راحتی و روال معمول نخواهند جدا شوند. ولی راهی جز این نداریم. زیرا اگر خروجی نداشته باشیم ورودی هم نخواهیم داشت. البته اعتراضات قابل بررسی است.خانم رهبر، معاون کمیته امداد اخیرا ابلاغیه ای داشتند تا آنها که از تحت پوشش بیرون رفته اند بررسی شوند. بر این اساس اگر اشتباهی صورت گرفته بود و به اشتباه خارج شده بودند حتما می توانند برگردد.

  • مستمری‌ مددجویان به همراه مابه التفاوت افزایش‌ها امشب واریز می‌شود

فتاح درباره مستمری های مددجویان نیز اظهار کرد: این مبلغ برای خانوار یک نفره ۱۰۸ هزار تومان، خانوار دو نفره ۲۱۵ هزار تومان، خانوار سه نفره ۲۸۹ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۳۸۴ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر ۴۱۶ هزار تومان است.

وی افزود: هنوز مستمری قدیم را حفظ کرده و همچنان پرداخت می کنیم. در واقع کمیته امداد مانند گذشته علاوه بر این مبلغ برای خانواده یک نفره ۵۰ هزار تومان و پنج نفره ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کند و در مجموع با در نظر گرفتن میزان یارانه هر خانواده، درآمدشان حدود دو سوم حداقل حقوق مصوب می شود. مستمری ها امشب به همراه مابه التفاوت افزایش سه ماهه مستمری به حسابشان واریز می‌شود.

وی افزود: این مبالغ ارتباطی به یارانه ندارد و این پولی است که ما و سازمان هدفمندی یارانه ها به حسابشان می ریزیم. و دولت هم یارانه می پردازد که با احتساب آن دریافتی خانوار افزایش می یابد. به عنوان مثال خانوار پنج نفره ۴۱۶ هزار تومان می‌گیرد و ۱۰۰ هزار تومان هم ما واریز می کنیم که ۵۱۶ هزار تومان می‌شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه دریافتی مددجویان دو سوم حداقل حقوق و دستمزد است، گفت: در واقع توانستیم به این مصوبه عمل کرده و میزان دریافتی را به دو سوم حداقل حقوق برسانیم.

کد خبر 410989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha