زهرا بلندی-خبرنگار: مرور حوادثی همچون پلاسکو، انفجار خیابان شهران، حریق برق توانیر، زلزله تهران و اتفاقات ‌ریز و درشتی دیگر فرصت خوبی است برای اینکه فراموش نکنیم بحران در کمین است و فارغ از کلیشه‌‌ای بودن عبارت «حادثه خبر نمی‌کند»،

بحران

باید آن را باور کرد و قبل از اینکه دیر شود برای کاهش آسیب‌ها چاره‌ای اندیشید و اقداماتی را که در این حوزه انجام می‌شود به فال نیک گرفت و ارج نهاد. شکل‌گیری سومین رویداد جامع مدیریت بحران کشور با هدف شناسایی تجهیزات مدیریت بحران در نهمین ناحیه منطقه 4 یکی از این اتفاقات خوب است که در ادامه بیشتر راجع به آن می‌خوانیم.

فضای 6 هکتاری نمایشگاه مدیریت بحران در بخش مرکزی محله کوهسار قرار دارد. یک نیمه از بافت مسکونی اطراف مجموعه را خانه‌های نسبتاً نوساز در برگرفته و میانه دیگر آن پر شده از خانه‌های آجری و قدیم ساخت. وجود بافت فرسوده در محدوده‌ای که با محله‌های بالای شهر پایتخت همسایه است، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

«محمدعلی فیاض» رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 4 که برای بازدید از نمایشگاه با ما همراه شده، می‌گوید: «روند نوسازی در بخشی از محله کوهسار دیده می‌شود، ولی بافت فرسوده در قسمت‌هایی از آن قابل چشمپوشی نیست.» او در حالی‌که از اجرای رویداد جامع مدیریت بحران در این محله ابراز خوشحالی می‌کند، می‌گوید:

«این نمایشگاه از اسفند سال گذشته در اینجا که بخشی از زمین‌های بانک سپه است، راه‌اندازی شد. طی این مدت چند بار برگزارکننده انواع مانورهای مشترک منطقه‌ای، استانی و کشوری بود که تأثیرات آن در ارتقای دانش و آگاهی مردم انکارناپذیر است. در این مانورها حاضران شرایط بحرانی همچون انفجار، آتش‌سوزی، زلزله و... را از نزدیک تجربه کرده و راه‌های مقابله با آن را یاد گرفتند.»

با نزدیک شدن به فضای داخلی نمایشگاه و دیدن تجهیزات عظیم، فیاض به سمت غول آهنی قرمز رنگی که بی‌شباهت به تانک نیست، پیش رفته و می‌گوید: «علاوه بر ایجاد فضای مناسب آموزشی و یادگیری راهکارهای مدیریت‌های پیش از بحران، چندی پیش بعد از حادثه برق توانیر در این مجموعه، این تانک ‌دوزیست اطفای حریق، برای کمک‌رسانی به مدیریت بحران معرفی شد.»

او در ادامه به زمین‌های بایر شمال بزرگراه شهید بابایی، شریان‌های درجه یک و دسترسی خوب محله از طریق خیابان زین‌الدین در شمال و خیابان بابایی در جنوب محله، اسکان‌های موقت و اضطراری مانند بوستان 125 هکتاری لویزان و... اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهر تهران آبستن حوادث است و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای استفاده از موقعیت‌های خوب منطقه‌ای هنگام مقابله با بحران می‌تواند ما را در مدیریت هرچه بهتر شهر یاری کند.»

  • همه نتایج نمایشگاه مدیریت بحران

خورشید درست میانه آسمان است. برای مقابله با تیغ آفتاب سایه‌بانی با دست‌ روی پیشانی ساخته و در همین حال مدیر ستاد رویداد جامع مدیریت بحران کشور یعنی «حمیدرضا فضلعلی» را در حال وارسی یکی از دستگاه‌های موجود در نمایشگاه می‌بینیم. فضلعلی، با بیان اینکه ستاد جامع رویداد مدیریت بحران کشور، اواخر سال1392 زیرنظر سازمان مدیریت بحران و با هدف ایجاد تعامل بین بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته، می‌گوید:

«مجموعه‌های خصوصی زیادی هستند که در زمینه مدیریت بحران ایده‌های خلاقانه دارند و درخواست‌شان عملیاتی شدن آنهاست. در قدم اول این ایده‌ها شناسایی، آزمایش و بررسی می‌شود. سپس با تأیید قابلیت‌ها توسط تیم 20 نفره، این دستگاه‌ها با توجه به نیاز هریک از کارگروه‌ها، معرفی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.» فضلعلی در ادامه از موقعیت مکانی خوب این محله یاد کرده و می‌گوید:

«این نمایشگاه 2 دوره قبلی به‌ترتیب در استادیوم آزادی و نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد. از اسفند سال گذشته نیز با مشارکت و هماهنگی‌های خوب ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 4 در اینجا شکل گرفت.» این رویداد حلقه‌ای است برای تجمیع علم، تکنولوژی، تجربه و نیاز تا واسطه‌‌ای باشد بین تولیدکننده و بهره‌بردار.

وقتی از مدیر مجموعه درباره آثار و نتایج برگزاری این نمایشگاه می‌پرسم، می‌گوید: «علاوه بر مزایای تشکیل این ستاد در خریداری ایمن سازمان‌ها، برگزاری مانورهای بزرگ و دوره‌های آموزشی، تبدیل فضای نمایشگاهی به پارک بحران و ایجاد دهکده بحران از جمله آثار این نمایشگاه است که نه تنها برای منطقه، بلکه کشور مفید است.»

فضلعلی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 دستگاه در اینجا وجود دارد که در شرایط مختلف تعدادشان متغیر است، می‌گوید: «خودرو آبی‌ـ خاکی، تانک‌دوزیست اطفای حریق و خودرو 6 در 6 که در شرایط کوهستانی، باتلاقی و حریق تا 400درجه بدون اپراتور کارایی دارد، از تجهیزات مهم موجود در این نمایشگاه است.»

  • تشکیل وزارتخانه‌ای برای مدیریت بحران

فضلعلی با بیان اینکه باید در حوزه بحران دوچندان کار شود، می‌گوید: «حوزه مدیریت بحران آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و بیشتر بودجه‌هایی که برای برنامه‌های بلندمدت کنار گذاشته می‌شود در سوانح طبیعی از دست می‌روند و این موضوع ما را از اهداف اصلی دور می‌کند.» در این سال‌ها حمایت از فعالیت‌های ستاد خوب بوده و تنها مانعی که در این رابطه وجود دارد، ضعف قانون است.

فضلعلی می‌گوید: «خوشبختانه بعد از 14 سال از شکل‌گیری این ستاد شنیده‌ایم که طرح تشکیل وزارتخانه مدیریت بحران به مجلس وصول شده است. اگر این طرح با آسیب‌شناسی سال‌های گذشته قانونی شود، خیلی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.» او با اشاره به اینکه فعالیت مدیریت بحران بیشتر به مقابله بعد از وقوع بحران خلاصه می‌شود، می‌گوید: «با پیش‌بینی خطرات احتمالی، پیشگیری از آنها و آمادگی برای مقابله می‌توان آسیب‌های بعد از وقوع را کاهش داد و با دست پر و آرامش کامل به مقابله با حادثه‌ای که هیچ وقت خبر نمی‌کند، پرداخت.»

کد خبر 410903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha