همشهری آنلاین: محققان دریافتند گروهی از مولکول‌های تشکیل شده در زمان متابولیز اسیدهای چرب امگا۳ توسط بدن، می‌توانند از گسترش و پیشرفت سرطان جلوگیری کنند.

به گزارش مهر، در مطالعه اخیر محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا بر روی موش‌ها مشخص شد مولکول‌های موسوم به اندوکانابینوئیدها به طورطبیعی توسط بدن تولید می‌شوند و دارای ویژگی‌های مشابه با کانابینوئیدهای یافت شده در ماریجوانا هستند، اما تاثیرات روان گردانی آن را ندارند.

محققان مشاهده کردند در موش‌های مبتلا به استئوسارکوم، شایع‌ترین نوع بدخیم سرطان استخوان، اندوکانابینوئیدها موجب کاهش روند رشد تومورها و عروق خونی شدند، از جابجایی سلول‌های سرطان ممانعت کرده و موجب مرگ سلول سرطانی شدند.

«آدیتی داس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دارای یک سیستم تولید اندوکانابینوئید هستیم که خواص ضدالتهابی و کاهش درد را داراست. ما متوجه شدیم که این سیستم ضدسرطان بوده و موجب توقف تکثیر یا جابجایی سلول‌های سرطانی می‌شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این مولکول‌ها می‌توانند بر چندین مشکل فائق ایند: سرطان، التهاب و درد.»

محققان در سال ۲۰۱۷، گروهی از متابولیت‌های اسیدچرب امگا۳ موسوم به «اپوکسیدهای اندوکانابینوئید» یا EDP-EAs را شناسایی کردند. آنها دریافتند این مولکول‌ها دارای خواص ضدالتهابی بوده و همانند کانابینوئیدها عمل می‌کنند. حال محققان به بررسی این موضوع پرداختند که ایا EDP-EAs بر سلول‌های سرطانی هم تاثیر می‌گذارد.

آنها همچنین دریافتند در موش‌های مبتلا به تومورهای استئوسارکوم که تا ریه‌هایشان گسترش یافته بود، افزایش ۸۰ درصدی وجود EDP-EAs در بافت‌های سرطانی ریه نسبت به ریه موش‌های سالم اتفاق افتاد.

داس در این باره عنوان می‌کند: «این افزایش قابل توجه نشان می‌دهد که این مولکول‌ها اقدامی بر روی سرطان انجام می‌دهند، اما هنوز نمی‌دانستیم این عمل آنها خوب است یا مضر.»

به گفته وی، «با مطالعه ویژگی‌های خاص آن مشاهده کردیم آنها به چندین شیوه علیه سرطان عمل می‌کنند.»

محققان دریافتند وجود EDP-EAs در غلظت‌های بالاتر موجب نابودی سلول‌های سرطانی می‌شود، اما به اندازه داروهای شیمی درمانی موجود در بازار موثر نیستند.»

این ترکیب همچنین به شیوه‌های دیگر هم با استئوسارکوم مقابله کرد: با ممانعت از تشکیل عروق خونی جدید برای تامین مواد مغذی برای تومور، روند رشد تومور را کاهش داد، از تعاملات بین سلول‌ها پیشگیری کرد، و حتی به نظر می‌رسد موجب توقف جابجایی سلول‌های سرطانی به نقاط دیگر بدن شد.

داس تاکید می‌کند: «مصرف رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌تواند منجر به تشکیل این مواد در بدن شده و دارای برخی تاثیرات مفید دیگر هم هست. اما در مورد بیماران مبتلا به سرطان، این رژیم غذایی در کنار درمان مناسب بسیار موثر خواهد بود.»

کد خبر 410893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha