همشهری آنلاین: رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به نصب ۱۸ هزار دوربین روی لباس و عینک مأموران پلیس، از نوسازی ناوگان خودرویی این پلیس خبر داد.

سردار محمد شرفی

به گزارش ایسنا، سردار محمد شرفی در حاشیه چهاردهمین نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و روسای پلیس پیشگیری ناجا که در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، توضیحاتی را درباره خدمات جدید این پلیس و همچنین دوربین‌های البسه ماموران ارائه کرد.

وی گفت: واگذاری وظایف غیر ضروری کلانتری‌ها به بخش خصوصی و برون سپاری آن به دیگر نهادها از جمله اهدافی بود که در پلیس پیشگیری آن را دنبال کردیم و در همین راستا هفت مورد از وظایف به دفاتر پلیس+۱۰ واگذار شد و حدود ۱۳ فعالیت دیگر هم که ضرورتی برای انجام آن در پلیس پیشگیری و کلانتری‌ها وجود نداشت به نهادهای دیگر واگذار شد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: به عنوان مثال در حال حاضر طرحی در تهران اجرا شده که دیگر برای مفقود شدن گذرنامه، گواهینامه و ... نیازی به مراجعه به کلانتری و دریافت نامه از کلانتری وجود ندارد بلکه می‌توانند به همان دستگاه مورد نظر مانند سازمان ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند و آنجا از طریق سامانه استعلام‌های لازم انجام خواهد شد.

شرفی درباره راه اندازی مراکز مشاوره در کلانتری‌ها نیز خاطرنشان کرد: در سراسر کشور حدود ۱۸۰۰ کلانتری داریم که در ۷۰۰ کلانتری ایستگاه‌های مشاوره دایر است. در ۳۰۰ کلانتری این مراکز تا پایان سال دایر خواهد شد و برای مابقی آن نیز تا پایان سال آینده برنامه ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره نصب دوربین روی لباس ماموران پلیس نیز گفت: همانطور که گفتم ۵۰۰۰ دوربین در سراسر کشور و به ویژه در مراکز استان‌های تهران خراسان رضوی و اصفهان روی لباس ماموران پلیس نصب شده است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما نصب ۱۸ هزار دوربین تا پایان امسال است، اظهار کرد: برخی از این دوربین‌ها نیز با توجه به اینکه به شکل آزمایشی روی لباس‌ها نصب شده بود مورد آسیب شناسی قرار گرفته و مشکلات آنها استخراج شد. در همین راستا نیز نسبت به نصب دوربین بر روی عینک یا لباس ماموران اقدام خواهد شد تا مشکلی در کیفیت آن وجود نداشته باشد.

شرفی با بیان اینکه این دوربین‌ها در شیوه ماموریت پرسنل و رفتارشان و همچنین اثبات جرایم برخی از مجرمان به پلیس و محاکم قضایی کمک می‌کند خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان در طول دو ساعت گشت هر تیم، این دوربین‌ها نباید خاموش شود و ما به هیچ وجه خاموشی دوربین را نمی‌پذیریم. تنها به مدت یک دقیقه ممکن است این دوربین‌ها خاموش شود آن هم به دلیل اینکه احتمال خاموش شدن دوربین به دلیل اتمام باطری وجود دارد و ماموران موظفند که ظرف یک دقیقه باطری یدک را جایگزین کنند.

به گزارش ایسنا، سردار محمد شرفی همچنین در چهاردهمین نشست تخصصی فرماندهان، معاونان، مدیران و روسای پلیس پیشگیری ناجا که پیش از ظهر امروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: دوربین‌های البسه روی لباس ۵۰۰۰ نفر از ماموران ما نصب شده و برنامه ریزی کرده‌ایم که تا پایان امسال تعداد این دوربین‌ها به ۱۸ هزار دستگاه برسد.

وی با بیان اینکه هدف پلیس جلب رضایت شهروندان و ارائه بهترین خدمات به آنان است، تصریح کرد: پلیس پیشگیری طرح حامیان ولایت را به مرحله اجرا درآورد و بر اساس آن ۱۵ هزار و ۸۳۷ نفر از کارکنان این پلیس تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین ۹۵۰۰ نفر از کارکنان نیز تحت آموزش دفاع شخصی قرار گرفتند.

شرفی از راه اندازی قرارگاه جلب در پلیس پیشگیری به منظور جلب مجرمانی که حکم جلب برایشان صادر شده اما دستگیر نشده‌اند خبر داد و گفت: اجرای این طرح سبب شد تا دستگیری مجلوبین ۵ درصد افزایش یابد.

  • کاهش ۱۰ میلیون نفری مراجعه به کلانتری‌ها

وی افزود: با ارتقاء خدمات قضایی برون سپاری اقدامات غیر ضرور و اجرای یک سری ماموریت‌ها و فرآیندها، تعداد مراجعات به کلانتری کاهش یافته و از ۳۰ میلیون مراجعه به ۲۰ میلیون مراجعه رسیدند.

شرفی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۹۶ نیز گفت: ۲۵۷ هزار مراجعه به کلانتری‌ها به مراکز مشاوره ارجاع داده شد که خوشبختانه از این تعداد ۸۰ درصد ارجاعات منجر به صلح و سازش شد.

وی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر و قاچاق از سال ۹۴ تا کنون همواره رو به افزایش بوده است، ادامه داد: امیدواریم که این روند با اقدامات انجام شده در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

  • نوسازی ناوگان خودرویی پلیس پیشگیری

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین از نوسازی ناوگان خودرویی پلیس خبر داد و گفت: با تدابیر فرمانده ناجا و اقدامات انجام شده عمر خودروهای پلیس پیشگیری از ۱۰ سال به پنج سال کاهش پیدا کرد و علاوه بر آن ۶۵۴۲ قلم از تجهیزات ما تامین شده و سهمیه سوخت‌مان نیز افزایش یافت.

سردار شرفی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های سنجش رضایتمندی شهروندان خاطرنشان کرد: در همین راستا آمارهایمان نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی شهروندان در کلانتری‌ها افزایش و جرایم و تخلفات کارکنان پلیس پیشگیری نیز کاهش داشته است.

وی با اشاره به اولویت‌های پیش روی پلیس در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: مدیریت و تجهیز یگان امداد و مبارزه با قاچاق کالا از جمله اولویت‌های امسال پلیس پیشگیری بود. در همین راستا فاز اول آمایش ایستگاه‌های بازرسی اجرایی شده و ما به دنبال هوشمندسازی و ارتقاء فرآیند ارائه خدمات به شهروندان هستیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا پیشگیری از وقوع جرایم خشن به ویژه در مناطق حاشیه‌ای را هدف دیگری برشمرد و گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده میزان رضایت از پلیس پیشگیری افزایش یابد.

کد خبر 410771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha