همشهری آنلاین: ولادییمر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۵ تیر ماه با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور غیرقابل پیش بینی آمریکا در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار خواهد کرد. نشستی که از هم اکنون خیلی از صاحبنظران آن را بی‌نتیجه می‌دانند.

دیدار پوتین و ترامپ در میانه اختلافات گسترده آمریکا و روسیه

به گزارش ایرنا، بسیاری از صاحبنظران در روسیه معتقدند با وجود اینکه جو سیاسی داخلی آمریکا و سیاست روسیه تغییر چندانی نکرده است و مشاوران ترامپ او را از ملاقات با پوتین برحذر داشته اند و حتی نزدیک‌ ترین افراد مسئول تعیین سیاست خارجی واشنگتن، مسکو را آشکارا دشمن شماره یک آمریکا می‌نامند، رئیس جمهوری این کشور در پی رسیدن به اهدافی است که در سر می پروراند و در نهایت نزدیک به یک ماه قبل جان بولتون مشاور امنیت ملی خود را برای تدارک انجام دیدار با همتای روس به کرملین فرستاد.

از لحظه آغاز مأموریت بولتون تا کنون چند موضوع در رسانه‌های روسیه مطرح شده، اما اکثرا معقتدند که ترامپ در مورد امور حساس برای روسیه مانند رفع مجازات ها و کاهش تسلیحات اقدامی نمی تواند انجام دهد، زیرا در حوزه اختیار کنگره است.

همچنین گفته می شود، ترامپ نه تنها نمی تواند بلکه حتی در مواردی قصد هم ندارند به خواسته های روسیه تن دهد و برای نمونه به تمدید پیمان کاهش تسلحات اتمی استارت نو علاقه چندانی ندارد، زیرا این سند در دوران باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد و ترامپ هر قدم اوباما را اشتباه تلقی می‌کند.

  • چه مباحثی در ملاقات پوتین و ترامپ بررسی می شود؟

ایوان تیموفه‌ یف مدیر برنامه شورای روابط بین‌الملل روسیه معتقد است، مسائلی که سال ‌ها است روابط مسکو و واشنگتن را تلخ کرده بار دیگر در نشست سران مطرح خواهد شد و معمولا اوکراین به عنوان حادترین و مشکل‌ترین امر برای نیل به توافق بیان می‌شود.

مذاکرات روسیه و آمریکا در این رابطه از خیلی وقت پیش در بن بست قرار گرفته است و درگیری‌های شرق اوکراین هم هر از گاهی از سر گرفته می ‌شود.

مسکو مضاف بر این معتقد است، مساله کریمه نمی‌ تواند مطرح شود، زیرا مردم این شبه جزیره کناره دریای سیاه به نفع پیوستن به روسیه رای داده‌ اند و بخشی از خاک این کشور است.

از سوی دیگر بیشتر مجازات‌های ضدروسی اروپا و آمریکا که از سال 2014 برقرار شده با بحران اوکراین مرتبط است که ترامپ توان رفع آنها را ندارد.

هر دو طرف می‌ گویند، خواهان اجرای توافقات مینسک در مورد حل بحران شرق اوکراین هستند با این تفاوت که مسکو تاکید می کند توافقات باید از طرف این کشور اجرا شود و در مقابل غرب معتقد است مسکو باید به توافق عمل کند.

افزون بر اوکراین که توافق در مورد این کشور بعید می نماید، سوریه نیز مساله دیگری است که برای روسیه و آمریکا مهم است.

آندری کورتونوف مدیرکل شورای روابط بین ‌الملل روسیه معتقد است، پوتین و ترامپ در ملاقات کوتاه قبلی در خصوص ترتیب دادن حوزه تشنج زدایی جنوبی در سوریه به توافق رسیدند که در مرز اردن و بلندی های جولان قرار دارد.

به گفته پژوهشگر روسی، امروز عملیات ارتش سوریه در این حوزه آغاز شده و طرف روس امیدوار است با ترامپ در مورد احیای کنترل دولت بشار اسد بر این اراضی به توافق برسد.

کورتونوف افزود: در رسانه‌ها حتی از این یاد می‌شود که با اسرائیل در خصوص تعیین باریکه 80 کیلومتری خالی از نیروهای ایرانی در نواحی جنوبی سوریه مذاکره شده که بی ثمر بوده است.

به گفته وی، بیان می شود که دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مسکو که چند روز مانده به ملاقات پوتین و ترامپ برگزار شد، متوجه نیل به توافق نهایی در این زمینه بود و این توافقات بخشی از تدارک ملاقات روسای جمهور روسیه و آمریکا است.

مدیرکل شورای روابط بین ‌الملل روسیه توضیح داده است: نتانیاهو از این حرف می‌ زند که خواسته اسرائیل فقط دوری نیروهای دارای گرایش به ایران از بلندی های جولان نبوده، بلکه می‌خواهد کامل از سوریه خارج شوند که کرملین هم بارها فهمانده نمی‌تواند به چنین توافقی تن دهد، زیرا اختیار ایرانی‌ ها دست خود آنان است.

تحلیلگر روسی معتقد است که کرملین در واقع به عنوان نوعی میانجی ایفای نقش می‌ کند که می‌تواند در ازای نبود ایران، به تصرف منطقه جنوب سوریه توسط نیروهای دولتی کمک کند.

از این رو اگر توافقی در مورد سوریه ممکن باشد، آسان نخواهد بود و به دشواری بتوان تا پیش از دیدار پوتین و ترامپ آن را نهایی کرد.

به عقیده مدیرکل شورای روابط بین ‌الملل روسیه، اما این هم مهم نیست، حتی اگر مدارهای توافق نمایان شود در سند نهایی اجلاس می توان از قصد دو طرف برای حل و فصل بحران سوریه و اقدام در این جهت یاد کرد.

به دنبال این دو موضوع، در مسکو نیز در باره ضرورت بررسی ثبات راهبردی اظهار نظر می ‌شود، زیرا روسیه می‌ خواهد پیمان استارت نو تمدید شود و توافق منع موشک ‌های هسته‌ ای میان برد هم به قوت خود باقی بماند.

توافق منع موشک ‌های هسته‌ ای میان برد به نفع روسیه است، زیرا اکنون آمریکا می‌ تواند موشک‌ های میان برد نزدیک مرزهای روسیه مستقر کند تا بخش محسوسی از مناطق حیاتی این کشور را در تیررس قرار دهد، اما موشک‌ های میان برد روسی به دلیل دوری آمریکا نمی تواند به این کشور آسیب بزند.

هم اکنون نیز هر دو طرف یکدیگر را به نقض این قرارداد متهم می‌ کنند.

آنچه مسلم است اینکه روسیه نمی ‌خواهد به مسابقه تسلیحاتی جدیدی کشیده شود، زیرا اوضاع اقتصاد این کشور هرچند پس از بالا رفتن قیمت نفت از بحران خارج شده، اما توان کشیدن بار گران مسابقه تسلیحاتی با آمریکا را ندارد و کاهش مخارج نظامی که برنامه تسلیحاتی آینده آن حدود 40 درصد کمتر از برنامه قبلی است، گواهی براین نظر است.

رسانه های روسی معتقدند که طرف مقابل اصرار دارد در مذاکرات هلسینکی موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز مطرح شود و به ظاهر می‌خواهد در این نشست نگرانی خود را در باره انتخابات سال 2016 بیان و طرف روس هم اعلام کند دیگر دخالتی نمی‌ کند.

اما به عقیده کارشناسان و تحلیلگران در مسکو، طرف روس هرگز این کار را نخواهد کرد، زیرا معتقد است در انتخابات آمریکا دخالت نکرده و از این رو نمی‌ تواند قولی در این باره بدهد.

روزنامه کامرسانت در مقاله مشترک نوشته دو صاحبنظر برجسته آمریکایی و روسی، پروفسور ویلیام پوتر مدیر مرکز مطالعات عدم گسترش و آنتون خلوپکوف مدیر مرکز انرژی و امنیت، بطور ویژه به بررسی امور عدم گسترش جنگ افزارهای هسته ‌ای در ملاقات پوتین و ترامپ به عنوان موضوع مهم دیدار روز دوشنبه اشاره کرده است.

نویسندگان مقاله در توجیه اهمیت این موضوع و مطرح شدن آن در نشست ترامپ و پوتین گفته اند، روسیه و آمریکا بنیانگذاران قرارداد منع گسترش سلاح اتمی بودند و طی 50 سال برای جلوگیری از اشاعه سلاح هسته‌ای کمک کردند، حال آنکه امروز واشنگتن در مسیر نابودی آن گام برمی دارد که یکی از نشانه های آن خروج از برجام بوده است.

در مجموع می توان گفت که بسیاری از تحلیلگران و نخبگان سیاسی معتقدند، ترامپ می‌ تواند مانند دیدار با رهبر کره شمالی ملاقات دیگری به سبک نمایش تلویزیونی با پوتین ترتیب دهد، اما نتیجه واقعی نخواهد داشت، زیرا اختلاف نظرها بسیار فراتر از آن است که در طول یک نشست برطرف شود و رئیس جمهوری آمریکا تنها می تواند از جنبه تبلیغاتی یک دیدار بی نتیجه استفاده کند.

کد خبر 410769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha