شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر مگردیچ تومانیان، پیشکسوت علم ریاضیات و عضو فرهنگستان علوم امشب مهمان برنامه «چرخ» می‌شود.

مریم میرزاخانی

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، مجله علمی و فرهنگی «چرخ» شبکه چهار سیما امشب (۲۳ تیر ماه) با حضور دکتر مگردیچ تومانیان عضو فرهنگستان علوم به مناسبت سالگرد فوت مرحوم مریم میرزاخانی به بررسی وضعیت علوم پایه در ایران و نقش و اهمیت آن در کشور می‌پردازد.

همچنین یاسمن فرزان، دکترای فیزیک و پژوهشگر ذرات بنیادی از دیگر مهمانان برنامه است که به صورتی تلفنی با برنامه ارتباط برقرار می کند.

مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است. این نابغه ریاضی ایران از چهار سال قبل به سرطان مبتلا شد و در نهایت ۲۴ تیرماه  سال گذشته دار فانی را وداع گفت.

در بخش «صندلی علم سنج» برنامه «چرخ» که به سراغ سلبریتی ها و هنرمندان شاخص می‌رود، امشب گیتی خامنه مهمان است و به درستی یا نادرستی هفت باور رایج علمی  بین مردم پاسخ می‌دهد.

در بخش «اتاق دانشمند» که مخاطبان با سبک زندگی دانشمندان آشنا می‌شوند، امشب دکتر رضا ندرلو استاد دانشگاه تهران از زندگی و کتابش با عنوان «اطلس خرچنگ‌های خلیج فارس» با مخاطبان سخن می‌گوید.

سری جدید مجله علمی شبکه چهار سیما با عنوان «چرخ» از شنبه (۱۶ تیر ماه) به تهیه‌کنندگی الهه بهبودی و سردبیری محمد جباری کار خود را آغاز کرده و به صورت هفتگی شنبه‌ها ساعت ۲۱ با اجرای محمدرضا مقدسیان و حسین فروتن از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 410645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha