جمعه ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأیید قرار گرفتن ۵ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در شرایط به گفته او فوق‌بحرانی اعلام کرد: آب جیره‌بندی نمی‌شود و برنامه بستن چاه‌های غیرمجاز با تغییراتی در اجرا مواجه شده زیرا قرار نیست چاه‌هایی که قبل از سال۱۳۸۵ حفر شده بسته شود.

این، ترتیب اولویت نخست وزارت نیرو بستن چاه‌های غیرمجازی خواهد بود که بخش قابل توجهی از آنها در دولت نهم و دهم حفر شده است. چرا؟

به گزارش همشهری، محمد حاج‌رسولی‌ها که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد درباره علت بسته نشدن چاه‌های غیرمجاز قبل از سال1385 توضیح داد: از آنجا که باغ‌های زیادی براساس آب چاه‌های غیرمجاز قبل از 85 احداث شده، بستن آنها کار آسانی نیست و اولویت با بستن چاه‌هایی است که بعد از سال85 حفر شده‌اند. او با اشاره به کاهش میزان بارش‌ها در سال‌جاری آبی کشور اعلام کرد: در 150سال گذشته به لحاظ رتبه‌بندی در بارندگی در جایگاه چهل و هفتم هستیم؛ درحالی‌که اواخر سال گذشته در جایگاه پنجاهم قرار داشتیم.

او با بیان اینکه با در نظر گرفتن بارندگی‌های امسال بازهم رتبه ما امسال بهتر از چهل‌وهفتم نخواهد بود، تأکید کرد: نسبت به سال آبی گذشته 26درصد و نسبت به درازمدت 30درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

  • استان‌های تشنه ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از 31 استان کشور 8 استان شرایطشان نسبت به نرمال بهتر است، گفت: 23 استان میزان بارندگی‌شان نسبت به نرمال کمتر بوده و استان‌های تهران، ایلام، گلستان و لرستان کاهش 10درصدی بارندگی نسبت به درازمدت دارند.

او با بیان اینکه 19استان میزان کاهش بارندگی آنها بسیار زیاد است و 5استان در وضع بحرانی قرار دارند، اعلام کرد: در استان‌های سیستان و بلوچستان 73.5درصد، هرمزگان 70درصد، کرمان 58درصد، فارس 56درصد و بوشهر 54درصد کاهش بارندگی داریم.

او افزود: 4 استان کاهش 30 تا 50درصدی دارند که بعضا با مدیریت رودخانه‌ها و دشت‌ها می‌توانیم آنها را کنترل کنیم که ازجمله آنها استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد هستند و در بقیه استان‌ها براساس طبقه‌بندی با کارهای ساماندهی و اقدامات کوتاه‌مدت می‌توانیم بحران را پشت سر بگذاریم.

  • تهران خوب، هرمزگان صفر

او با بیان اینکه تا این تاریخ ورودی به سدها نسبت به سال گذشته 34درصد کاهش یافته، گفت: اکنون حجم ذخایر سدها به 25میلیارد و 820میلیون مترمکعب رسیده است که 16درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ البته سدهای استان تهران وضعیت خوبی دارند؛ هرچند شرایط نسبت به سال گذشته بهتر نیست، اما دغدغه جدی نداریم. این در حالی است که ورودی آب به سدهای هرمزگان صفر شده است.

  • آب جیره‌بندی نمی‌شود

او درباره نوبت‌بندی آب شرب توضیح داد: برنامه‌ریزی ما به‌گونه‌ای است که برای 2سال آبی ذخیره داریم. به‌لحاظ تأمین جاهایی که منابع آب سدها تأمین‌کننده هستند محدودیتی اعمال نکردیم. جاهایی که از آب‌های چشمه برداشت دارند با توجه به مباحث منطقه‌ای ممکن است محدودیت‌هایی اعمال شود.

  • سد گتوند عامل شوری آب خوزستان نیست

حاج‌رسولی‌ها درباره احداث سد گتوند و انتقاداتی که وجود این سد در زمینه شوری آب شهرهای پایین دست داشته، اعلام کرد: براساس نتایج کارگروهی که با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه و با رعایت بی‌طرفی و حضور دانشگاه تهران و تیم کارشناسی از نخبگان تشکیل شد، روشن شده که تغییر کیفیت آب و ارتباط آن با گتوند اشتباه است.

او افزود: هرچند سازند داخل دریاچه پشت سد گتوند مشکلاتی دارد و تخلیه و خروجی از سد باید طراحی و مدیریت شود، اما در سال‌جاری آورد کارون 40درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده؛ با این حال کیفیت آب پشت سد گتوند و میزان شوری آن در شرایط ایده‌آل است.

به گفته او، شوری آب مربوط به پساب و تخلیه فاضلاب صنایع بوده و این موضوع در کمیته فنی نیز مطرح شده است. حاج‌رسولی‌ها یادآور شد: شرایط فعلی ناشی از شوری آب به‌دلیل کاهش ورودی است که مجبور شده‌ایم 35درصد خروجی را کمتر کنیم که عامل اصلی کیفیت آب کارون است. بنابراین باید گفت اثربخشی گتوند در شوری کارون در درازمدت 25درصد است و در سال‌جاری با توجه به اینکه خروجی از نیروگاه انجام می‌شود آب با کیفیت مناسبی است.جدول

کد خبر 410575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha