مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی روز گذشته به مناسبت هفته تأمین اجتماعی به جمع خبرنگاران آمد و درباره چالش‌های اصلی تأمین اجتماعی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

اجتماعی

سیدتقی نوربخش درباره اجرایی شدن بند «ز» تبصره7 لایحه بودجه سال1397 که سازمان تأمین اجتماعی را مکلف کرده است تمام سهم درمان موضوع مواد 28 و 29 قانون تأمین اجتماعی را به حساب خزانه واریز کند و البته با اعتراضاتی از سوی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی همراه بود، به همشهری گفت:

بدون شک باید قانون اجرایی شود البته حق بیمه ۹‌بیست‌وهفتم حوزه درمان تأمین اجتماعی بحث‌های فنی دارد که نمی‌خواهم وارد این موضوعات شوم؛ چراکه در نهایت این تکلیفی است قانونی و تکلیف قانونی هم باید اجرایی شود که براساس دستور و ابلاغ قانون بودجه از سوی ریاست‌جمهوری اجرایی شد،

البته روند هزینه‌کرد حق بیمه ۹ بیست‌وهفتم حوزه درمان تأمین‌اجتماعی از سال‌های گذشته در حساب خاصی ذخیره می‌شد اما با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، حساب جداگانه‌ای در خزانه در سال گذشته برای این منظور افتتاح شده و مبالغ درمان از طریق همین حساب نیز هزینه می‌شود.

نوربخش درباره بحرانی که سال‌های پیش از سوی مدیران این سازمان درخصوص عدم‌تناسب درآمدهای تأمین اجتماعی با پرداخت‌های این سازمان به‌خصوص در حوزه بازنشستگی وجود دارد، گفت: از نگاه منابع و مصارف یعنی آنچه ورودی است و خروجی باید بگویم از لحاظ بیمه‌ای از بحران عبور کرده‌ایم؛ البته اینکه می‌گوییم از این بحران عبور کرده‌ایم درواقع باید بگوییم که مجبور شدیم از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های مختلف و به روش‌های متنوع این هزینه‌ها را تأمین کنیم.

ما درواقع این کار را انجام داده‌ایم به این علت که تعهداتمان مختل نشود البته در سال قبل سازمان اقدامات بیمه‌ای انجام داد تا این فاصله‌ها تا حد امکان کمتر شود و آمار 3‌ماه اخیر نیز گویای این مطلب است اما از دید تعهدی عبور نکرده‌ایم. درواقع درباره عدم‌تعادل منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی در سال۲۰۲۶ براساس مطالعه ILO از نقطه سربه‌سری عبور می‌کند و باید وارد اصلاحات پارامتریک شود.

او با تأکید بر اینکه در سطح پوشش خدمات سازمان‌های بیمه‌گر تغییری ایجاد نشده است، گفت: افزایش پوشش ۱۸۰قلم دارو در سال گذشته انجام شد و روند توسعه خدمات در سازمان تأمین‌اجتماعی پیگیری می‌شود. همچنین امیدوارم برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی به‌طور کامل در تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد اجرایی شود و نیازی به دفترچه‌های کاغذی نباشد. اکنون دفترچه در تمام مراکز ملکی حذف شده و در 8 استان نیز پزشکان بخش خصوصی طرف قرار داد امکان استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی را دارند. همچنین سال گذشته ۷۰میلیون نسخه الکترونیک تولید شد و با توسعه این سامانه به مراکز طرف قرارداد امیدواریم شاهد افزایش تولید نسخه الکترونیک باشیم.

او با بیان اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی ۱۱هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور دارد که حدود ۱۰درصد کل تخت‌ها در بخش دولتی را شامل می‌شود، گفت: بیمارستان جدید شهید فیاض‌بخش در تهران در دست ساخت است و سال آینده افتتاح می‌شود که شبیه به بیمارستان میلاد است و با آخرین تکنولوژی در غرب تهران ساخته می‌شود. بیمارستان هدایت نیز 2سال گذشته مورد بازسازی قرار گرفت که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت این دو بیمارستان حدود هزار تخت است. بیمارستان‌های خوی، دزفول و آبادان نیز امسال یا سال آینده افتتاح می‌شوند و در هفته دولت بیمارستان‌های تبریز، شیراز و اصفهان کلنگ‌زنی می‌شوند.

نوربخش درباره پرونده‌های فساد اقتصادی در تأمین اجتماعی نیز گفت: 4پرونده بزرگ در دولت یازدهم داشتیم که املاک از دست رفته بود و به افرادی منتقل شده بود که با کمک قوه قضاییه و دادستان تهران مساعدت شد و مراحل قانونی خود را طی کرد و این اموال به تأمین اجتماعی بازگشت. پرونده‌های دیگری نیز داریم که به جد پیگیر آنها هستیم.

  • آخرین میزان بدهی دستگاه‌ها و شهرداری‌ها به تأمین اجتماعی

نوربخش درباره میزان مطالبات تأمین اجتماعی از شهرداری‌ها نیز گفت: ۴۶۰میلیارد تومان میزان بدهی شهرداری تهران و ١٠٠٠میلیارد تومان بدهی سایر شهرداری‌ها به تأمین اجتماعی است و در واقع مجموع بدهی شهرداری‌ها ۱۴۶۰میلیارد تومان است که امیدواریم شهرداری‌ها نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.

همچنین در راستای خروج از بنگاهداری ۵۴ شرکت به مزایده رفته است و در حال مذاکره برای بنگاه‌هایی هستیم که سود جاری برای سازمان ندارند. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی گفت: پرداخت این بدهی‌ها در دستور کار دولت قرار دارد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه رانندگان تاکسی نیز گفت: غیر از 2سال، در دولت قبل حق بیمه کارفرمایی سهم دولت به سازمان پرداخت نشده و ارقام قابل‌توجهی است.

این بیمه‌شدگان یک میلیون نفرند که نیمی درون‌شهری و نیمی برون‌شهری هستند. با وجود آنکه حق بیمه کارفرمایی به ما داده نشده حتی یک مورد بیمه را قطع نکردیم و قطع بیمه را به‌شدت تکذیب می‌کنم. اما افرادی که جدید می‌خواهند وارد شوند طبق قانون باید عمل شود. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه بیکاری نیز اظهار کرد: بعد از سال‌ها تراز صندوق بیمه بیکاری مثبت شده و افراد مستحق واقعی تحت پوشش رفتند. ماهانه ۳۰۰میلیارد بیمه بیکاری به ۲۱۰هزار نفر می‌پردازیم.

کد خبر 410485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha